ساعاتی پیش مراسم جوایز سزار سال ۲۰۲۰ پایان یافت و بهترینهای صنعت سینمای فرانسه به انتخاب آکادمی هنرها و فنون سینمایی این کشور معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوودریپورتر، درام فرانسوی «بینوایان» به کارگردانی لاج لی با کنار زدن دیگر رقبا، عنوان بهترین فیلم مراسم جوایز سزار فرانسه در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرد.
«بینوایان» علاوه بر این جایزه ارزشمند، جایزه بهترین بازیگر مرد تازهوارد را برای الکسیس مانتی، بازیگر نقش پلیس نژادپرست و جایزه سزار بهترین فیلم از نگاه مخاطبان فرانسوی را دریافت کرد. جایزه سزار بهترین تدوین تکمیلکننده افتخارات «بینوایان» در این شب بود.
ماجرای جنجالی این مراسم که جمعه شب، ۲۸ فوریه در پاریس برگزار شد، اهدای جایزه سزار بهترین کارگردانی به رومن پولانسکی برای فیلم «یک افسر، یک جاسوس» بود. آکادمی سینمای فرانسه در حالی این جایزه را به پولانسکی اهدا کرد که بیش از ۱۰۰ نفر معترض در خیابان روبهروی این مراسم و لشگری از منتقدان آنلاین مخالفت خود را با مطرح شدن نام پولانسکی – که مدتهاست درگیر پرونده قضایی خود در برابر اتهام اذیت و آزار جنسی است – در این مراسم ابراز میکردند. پولانسکی علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی، جایزه سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به همراه رابرت هریس، دیگر فیلمنامهنویس «یک افسر، یک جاسوس» دریافت کرد.
گفتنی است ادل اینل بازیگر فرانسوی فیلم «پرتره زن جوان در آتش» پس اعلام نام پولانسکی به عنوان بهترین کارگردان، سالن مراسم را ترک کرد. این حرکت اعتراضی اینل با حمایت و همراهی چندین مهمان دیگر این مراسم مواجه شد.
رومن پولانسکی پیش از این گفته بود که به خاطر ترس از «تحقیر عمومی» توسط فمنیستهای معترض حاضر در محل، در این مراسم شرکت نمیکند. الین گلدمن، تهیهکننده و ژان دوژاردن ستاره «یک افسر، یک جاسوس» نیز اعلام کرده بودند در مراسم سزار شرکت نخواهند کرد. گلدمن در گفتگو با AFP دلیل این امر را احتمال بالا گرفتن صحبت و رفتارهای توهینآمیز نسبت به پولانسکی ذکر کرده بود.
درام تاریخی «یک افسر، یک جاسوس» درباره آلفرد دریفوس، افسر یهودی ارتش فرانسه است که در سال ۱۹۸۴ به ناحق در دادگاه به اتهام خیانت و جاسوسی برای آلمانها به حبس محکوم گشت و از کار در ارتش برکنار شد.
در ادامه مراسم سزار ۲۰۲۰، آنائیس دموستیه بازیگر جوان فرانسوی، جایزه سزار بهترین بازیگر زن را برای بازی در نقش فیلسوفی جوان در «آلیس و شهردار» دریافت کرد. از آن سو در اتفاقی غیرقابل پیشبینی جایزه سزار بهترین بازیگر مرد به رشدی زیم، بازیگر درام جنایی «اوه، مرسی!» اهدا شد.
فیلم تحسین شده و نامزد جایزه اسکار «بدنم را گم کردم» جرمی کلاپین، جایزه بهترین انیمیشن بلند و همچنین جایزه بهترین موسیقی فیلم مراسم سزار را به خود اختصاص داد.
جایزه بهترین فیلم خارجی این مراسم نیز همانطور که به آسانی پیشبینی میشد به کمدی سیاه «انگل» به کارگردانی بونگ جونهو از کرهجنوبی رسید. این فیلم که به تازگی با دریافت ۴ اسکار، شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، اتفاقی تاریخی را رقم زده است، رقبایی چون «جوکر» تاد فیلیپس، «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو، «درد و شکوه» پدرو آلمادوار، «خائن» مارکو بلوکیو، «احمد جوان» برادران داردن و «لولا» به کارگردانی لارنت میچلی را از پیش رو برداشت.
لازم به ذکر است مراسم سزار ۲۰۲۰ برای اولین بار در ۴۵ سال گذشته نشان افتخار دستاورد هنری خود را به کسی اهدا نکرد. پیش از این گفته میشد امسال احتمالا برد پیت دریافت کننده این افتخار خواهد بود، امری که اما بعدا رد شد.
لیست برندگان جایزه سزار ۲۰۲۰ به شرح زیر است:
بهترین فیلم: «بینوایان» – لاج لی
بهترین کارگردان: رومن پولانسکی – «یک افسر و یک جاسوس»
بهترین بازیگر زن: آنائیس دموستیه – «آلیس و شهردار»
بهترین بازیگر مرد: رشدی زیم – «اوه، مرسی!»
بهترین فیلم خارجی: «انگل» – بونگ جونهو
بهترین مستند: «ام – M» – یولانده زابرمن
بهترین فیلم اول: «پاپیچا – Papicha» – مونیا مدور
بهترین فیلمنامه اصلی: «دوران زیبا» – نیکلاس بدوس
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «یک افسر، یک جاسوس» – رومن پولانسکی و رابرت هریس
بهترین بازیگر مکمل زن: فنی آردانت – «دوران زیبا»
بهترین بازیگر مکمل مرد: سوان آرلاد – «به لطف خدا»
بهترین بازیگر زن تازهوارد: لینا خودری – «پاپیچا»
بهترین بازیگر مرد تازهوارد: الکسیس مانتی – «بینوایان»
بهترین انیمیشن بلند: «بدنم را گم کردم» – جرمی کلاپین
بهترین تدوین: «بینوایان»
بهترین تصویربرداری: «پرتره زن جوان در آتش»
بهترین طراحی لباس: «یک افسر، یک جاسوس»
بهترین طراحی صحنه: «دوران زیبا»
بهترین موسیقی فیلم: «بدنم را گم کردم»
بهترین صدابرداری: «Le chant du loup»
جایزه سزار جایزه سینمایی ملی فرانسه است و نامزدهای دریافت این جوایز توسط اعضای آکادمی هنرها و فنون سینمایی فرانسه برگزیده میشوند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- سینماسینما/ رئیس جدید آکادمی جوایز سزار معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





