مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، در شهر برلین آلمان برگزار شد و تندیس گیلاس طلایی به اثر برتر این فستیوال اهدا شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، تندیس جشنواره بهعنوان نماد این رویداد سینمایی به شکل گیلاس است که در سه رده گیلاس طلایی برای بهترین فیلم، گیلاس نقرهای برای فیلم دوم، وگیلاس برنز برای فیلم سوم اهدا شد.
بر این اساس گیلاس طلا به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵۰۰ یورو برای فیلم «همراه با باد» به کارگردانی مهدی رازی، گیلاس نقره به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۴۰۰ یورو برای فیلم «خداحافظ لاک پشت» به کارگردانی سلین اوکسوزوغلو، گیلاس برنز به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۳۰۰ یورو برای فیلم «شنای اجباری» به کارگردانی نسیم ناصرزارع تعلق گرفت.
در حاشیه این مراسم حامد سلیمانزاده، نویسنده، منتقد سینمایی، و دبیر جشنواره گفت: ما سعی کردیم در اولین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی به سه اصل کلیدی توجه کنیم، یعنی استقلال سینما، احترام به تنوع فرهنگی، قومی، زبانی، مذهبی، و غیره، و توجه به ویژگیهای روایی و سبکی سینمای کیارستمی و استمرار مسیر او.»
به گفته سلیمانزاده، با توجه به بازخوردهای مخاطبین ایرانی و غیرایرانی، جشنواره تا «حد زیادی» در اجرای این اصول کلیدی موفق بود.
حامد سلیمانزاده با بیان اینکه این نخستین جشنواره مستقلی است که به صورت همزمان در برلین و تهران برگزار شد، میگوید که اکران فیلمها در تهران به صورت خصوصی و فقط با حضور عوامل و دستاندرکاران این آثار و مهمانهای ویژه انجام شد.
وی ادامه داد: مراسم اختتامیه در روز ۱۴ تیر علاوه بر برلین، بر سر مزار عباس کیارستمی در توک مزرعه و به شکل نمادین برگزار شد که خود یکی از نشانههای استقلال و حرکتی برخلاف جریانهای رسمی فرهنگی در ایران است.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی عنوان کرد: در اولین دوره جشنواره، ۹۲۲ فیلم کوتاه از ۲۶ کشور جهان دریافت کردیم که به نظرم یک آمار کمسابقه برای جشنوارههای نوپاست. از دیگر نکات قابل اهمیت حضور ۱۴ فیلمساز زن به عنوان کارگردان در فیلمهای بخش مسابقه بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- حامد سلیمانزاده داور یکی از بخشهای جشنواره کارلووی واری شد
- حامد سلیمانزاده داور بخش بینالملل جشنواره فیلم ایتالیا شد
- حامد سلیمانزاده یکی از داوران فیپرشی در جشنواره کن شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





