مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، در شهر برلین آلمان برگزار شد و تندیس گیلاس طلایی به اثر برتر این فستیوال اهدا شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، تندیس جشنواره بهعنوان نماد این رویداد سینمایی به شکل گیلاس است که در سه رده گیلاس طلایی برای بهترین فیلم، گیلاس نقرهای برای فیلم دوم، وگیلاس برنز برای فیلم سوم اهدا شد.
بر این اساس گیلاس طلا به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵۰۰ یورو برای فیلم «همراه با باد» به کارگردانی مهدی رازی، گیلاس نقره به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۴۰۰ یورو برای فیلم «خداحافظ لاک پشت» به کارگردانی سلین اوکسوزوغلو، گیلاس برنز به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۳۰۰ یورو برای فیلم «شنای اجباری» به کارگردانی نسیم ناصرزارع تعلق گرفت.
در حاشیه این مراسم حامد سلیمانزاده، نویسنده، منتقد سینمایی، و دبیر جشنواره گفت: ما سعی کردیم در اولین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی به سه اصل کلیدی توجه کنیم، یعنی استقلال سینما، احترام به تنوع فرهنگی، قومی، زبانی، مذهبی، و غیره، و توجه به ویژگیهای روایی و سبکی سینمای کیارستمی و استمرار مسیر او.»
به گفته سلیمانزاده، با توجه به بازخوردهای مخاطبین ایرانی و غیرایرانی، جشنواره تا «حد زیادی» در اجرای این اصول کلیدی موفق بود.
حامد سلیمانزاده با بیان اینکه این نخستین جشنواره مستقلی است که به صورت همزمان در برلین و تهران برگزار شد، میگوید که اکران فیلمها در تهران به صورت خصوصی و فقط با حضور عوامل و دستاندرکاران این آثار و مهمانهای ویژه انجام شد.
وی ادامه داد: مراسم اختتامیه در روز ۱۴ تیر علاوه بر برلین، بر سر مزار عباس کیارستمی در توک مزرعه و به شکل نمادین برگزار شد که خود یکی از نشانههای استقلال و حرکتی برخلاف جریانهای رسمی فرهنگی در ایران است.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی عنوان کرد: در اولین دوره جشنواره، ۹۲۲ فیلم کوتاه از ۲۶ کشور جهان دریافت کردیم که به نظرم یک آمار کمسابقه برای جشنوارههای نوپاست. از دیگر نکات قابل اهمیت حضور ۱۴ فیلمساز زن به عنوان کارگردان در فیلمهای بخش مسابقه بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- حامد سلیمانزاده داور یکی از بخشهای جشنواره کارلووی واری شد
- حامد سلیمانزاده داور بخش بینالملل جشنواره فیلم ایتالیا شد
- حامد سلیمانزاده یکی از داوران فیپرشی در جشنواره کن شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





