بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت، استاد فضل الله توکل، استاد درویش رضا منظمی و استاد همایون رحیمیان در آیین پایانی سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی موسیقی فجر، برگزار خواهد شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، بزرگداشت استاد فضل الله توکل (آهنگساز نوازنده سنتور)، استاد درویش رضا منظمی (آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن) و استاد همایون رحیمیان (موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر) در آئین پایانی جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.
استاد فضل الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور و شاعر متولد ۱۴ آبان ۱۳۲۱ در تهران است.او که از شاگردان علی تجویدی و حسین یاحقی است، در ارکسترهایی همچون ارکستر رادیو و ارکستر گلها به نوازندگی پرداخته است و نیز اجراهای متعدد تکنوازی در برنامههای یک شاخه گل، گلهای رنگارنگ، برگ سبز و گلهای جاویدان داشته است. همنوازیهای سنتور و ویلن فضل الله توکل با پرویز یاحقی و یا اسدالله ملک نقش مهمی در گسترش همنوازی این سازها در موسیقی معاصر ایران داشته است. فضل الله توکل آثار متعددی را با صدای اکبر گلپایگانی ضبط و منتشر کرده است که از جمله آنها میتوان به قهر و ناز، مست عشق و عقیق اشاره کرد.
در سالهای اخیر مجموعه «عمری عاشقانه نوشتم» و «عمری عاشقانه نواختم» نیز در قالب کتاب و آلبوم موسیقی به سرپرستی فضل الله توکل روانه بازار شده است. استاد فضل الله توکل دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
استاد درویش رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن از شاگردان به نام استاد حسین یاحقی است. منظمی یادگیری کمانچه را ابتدا به صورت خودآموز و سپس نزد اساتیدی همچون حسین یاحقی و و علی اصغر بهاری به انجام رسانید و پس از قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مبانی موسیقی دستگاهی را نزد نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت آموخت. آشنایی و همکاری درویش رضا منظمی با محمدرضا لطفی در شکل گیری گروه شیدا و اجراهای متعددی همچون چهره به چهره در دهه پنجاه نقش اساسی داشت. بازگشت منظمی در اوایل دهه شصت به خرمآباد باعث گسترش آموزش کمانچه در این شهر شد و سپس در دهه هفتاد با دعوت دانشکده هنرهای زیبا منظمی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد. آلبومهایی همچون در خیال و مقام صبر حاصل همکاریهای او در دهه هفتاد با محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان است. انتشار آلبومهای تکنوازی کمانچه معاونت آموزشی دانشکده هنرهای زیبا ریاست این دانشکده و عضویت در شورای عالی شعر و موسیقی صدا سیما از جمله تجارب حرفه ای منظمی است.
استاد همایون رحیمیان موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر از هنرمندان مطرح موسیقی کلاسیک در ایران به شمار میرود. رحیمیان ویلن را از ده سالگی نزد واهه خوجایان آغاز و سپس از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد. او نزد اساتیدی همچون: فریدون ناصری، مصطفی کمال پورتراب، حسین ناصحی و مرتضی حنانه کار کرده و در سالهای جوانی در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک هلند به نوازندگی پرداخته است.
کنسرت مایستری ارکستر سمفونیک صدا سیما و ارکستر سمفونیک تهران و همچنین ارکستر ملی عضویت ارشد در شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما آهنگسازی بیش از صد قطعه موسیقی شامل قطعات مارش و نظامی تدریس در دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی دختران و هنرستان صدا و سیما تنها بخشی از کارنامه حرفهای اوست.
رحیمان دارای مدرک درجه یک هنری است و بیش از پنج آلبوم موسیقی و صدها ترانه را با صدای خوانندگانی چون حسام الدین سراج بیژن خاوری مهرداد کاظمی و محمد معتمدی آهنگسازی و تنظیم کرده است. رحیمیان هم اکنون رهبر دایم ارکستر ملی ایران است.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آرش امینی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شد
- واکنش سیمین غانم به اقدام جشنواره موسیقی فجر؛ از مردم جایزه گرفتهام
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- دبیر جشنواره موسیقی فجر: خیالتان راحت؛ موسیقی رَپ خطر ندارد!
- رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شد
- ادعای تازه وزیر ارشاد؛ جشنوارههای فجر را با قدرت برگزار میکنیم
- آخرین وضعیت سه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد بررسی شد
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





