بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت، استاد فضل الله توکل، استاد درویش رضا منظمی و استاد همایون رحیمیان در آیین پایانی سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی موسیقی فجر، برگزار خواهد شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، بزرگداشت استاد فضل الله توکل (آهنگساز نوازنده سنتور)، استاد درویش رضا منظمی (آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن) و استاد همایون رحیمیان (موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر) در آئین پایانی جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.
استاد فضل الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور و شاعر متولد ۱۴ آبان ۱۳۲۱ در تهران است.او که از شاگردان علی تجویدی و حسین یاحقی است، در ارکسترهایی همچون ارکستر رادیو و ارکستر گلها به نوازندگی پرداخته است و نیز اجراهای متعدد تکنوازی در برنامههای یک شاخه گل، گلهای رنگارنگ، برگ سبز و گلهای جاویدان داشته است. همنوازیهای سنتور و ویلن فضل الله توکل با پرویز یاحقی و یا اسدالله ملک نقش مهمی در گسترش همنوازی این سازها در موسیقی معاصر ایران داشته است. فضل الله توکل آثار متعددی را با صدای اکبر گلپایگانی ضبط و منتشر کرده است که از جمله آنها میتوان به قهر و ناز، مست عشق و عقیق اشاره کرد.
در سالهای اخیر مجموعه «عمری عاشقانه نوشتم» و «عمری عاشقانه نواختم» نیز در قالب کتاب و آلبوم موسیقی به سرپرستی فضل الله توکل روانه بازار شده است. استاد فضل الله توکل دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
استاد درویش رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن از شاگردان به نام استاد حسین یاحقی است. منظمی یادگیری کمانچه را ابتدا به صورت خودآموز و سپس نزد اساتیدی همچون حسین یاحقی و و علی اصغر بهاری به انجام رسانید و پس از قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مبانی موسیقی دستگاهی را نزد نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت آموخت. آشنایی و همکاری درویش رضا منظمی با محمدرضا لطفی در شکل گیری گروه شیدا و اجراهای متعددی همچون چهره به چهره در دهه پنجاه نقش اساسی داشت. بازگشت منظمی در اوایل دهه شصت به خرمآباد باعث گسترش آموزش کمانچه در این شهر شد و سپس در دهه هفتاد با دعوت دانشکده هنرهای زیبا منظمی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد. آلبومهایی همچون در خیال و مقام صبر حاصل همکاریهای او در دهه هفتاد با محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان است. انتشار آلبومهای تکنوازی کمانچه معاونت آموزشی دانشکده هنرهای زیبا ریاست این دانشکده و عضویت در شورای عالی شعر و موسیقی صدا سیما از جمله تجارب حرفه ای منظمی است.
استاد همایون رحیمیان موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر از هنرمندان مطرح موسیقی کلاسیک در ایران به شمار میرود. رحیمیان ویلن را از ده سالگی نزد واهه خوجایان آغاز و سپس از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد. او نزد اساتیدی همچون: فریدون ناصری، مصطفی کمال پورتراب، حسین ناصحی و مرتضی حنانه کار کرده و در سالهای جوانی در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک هلند به نوازندگی پرداخته است.
کنسرت مایستری ارکستر سمفونیک صدا سیما و ارکستر سمفونیک تهران و همچنین ارکستر ملی عضویت ارشد در شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما آهنگسازی بیش از صد قطعه موسیقی شامل قطعات مارش و نظامی تدریس در دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی دختران و هنرستان صدا و سیما تنها بخشی از کارنامه حرفهای اوست.
رحیمان دارای مدرک درجه یک هنری است و بیش از پنج آلبوم موسیقی و صدها ترانه را با صدای خوانندگانی چون حسام الدین سراج بیژن خاوری مهرداد کاظمی و محمد معتمدی آهنگسازی و تنظیم کرده است. رحیمیان هم اکنون رهبر دایم ارکستر ملی ایران است.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دبیر جشنواره موسیقی فجر: خیالتان راحت؛ موسیقی رَپ خطر ندارد!
- رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شد
- ادعای تازه وزیر ارشاد؛ جشنوارههای فجر را با قدرت برگزار میکنیم
- آخرین وضعیت سه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد بررسی شد
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت