بزرگداشت چهار سینماگر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد که دو بزرگداشت به فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس و تورج منصوری مدیر فیلمبرداری اختصاص دارد.
به گزارش سینماسینما، به پاس یک عمر فعالیت هنری فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس و تورج منصوری مدیرفیلمبرداری و کارگردان سینمای ایران، بزرگداشت این دو هنرمند سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد.
در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت چهار هنرمند برگزار میشود و به جز توحیدی و منصوری، اسامی دو هنرمند دیگر که در این بخش مورد تجلیل جشنواره قرار میگیرد، متعاقبا اعلام خواهد شد.
فرهاد توحیدی، متولد: ۱۳۳۵، رشت، دانشآموخته رشته ادبیات دراماتیک است. او فعالیت هنری را در تئاتر و سینما سال ۱۳۵۵ آغاز و اوایل دهه ۶۰ به طور حرفهای نگارش فیلمنامه را در سینما و تلویزیون ادامه داد. نگارش فیلمنامههای سینمایی همچون مرد عوضی، مربای شیرین، دنیا، گاهی به آسمان نگاه کن، پاداش سکوت، توکیو بدون توقف، شهر موشها۲، ۵۰ کیلو آلبالو، امکان مینا را در کارنامه دارد و دو بار برای گاهی به آسمان نگاه کن و امکان مینا (کمال تبریزی) نامزد سیمرغ بلورین بوده است. از مسئولیتهای توحیدی طی دهههای اخیر میتوان به ریاست هیات مدیره خانه سینما و دبیری سیزدهمین و چهاردهمین جشن سینمای ایران اشاره کرد.
تورج منصوری، متولد: ۱۳۳۵، تهران، دانشآموخته سینما از دانشگاه اشلند ایالت اورگان آمریکاست. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۰ با عکاسی شروع کرد و سپس در چند فیلم کوتاه تلویزیونی به عنوان دستیار کار کرد و چند فیلم کوتاه برای تلویزیون مشهد ساخت. منصوری از سال ۵۹ فیلمبرداری در سینمای کوتاه را آغاز کرد. از آثار شاخص او به عنوان مدیر فیلمبرداری میتوان به جادههای سرد، درمسیرتندباد، هامون، ابلیس، بانو، جنگ نفتکشها، بلندیهای صفر، چهره، نان وعشق و موتور۱۰۰۰، قارچ سمی، مهمان مامان، دستهای خالی، آواز گنجشکها، محاکمه در خیابان، دعوت، آینههای روبرو، جرم، گشت ارشاد، پل چوبی و… اشاره کرد. او کارگردانی فیلمهای سینمایی هوای تازه، بازیچه، فرارمرگبار و انتخاب را در کارنامه دارد و از مسئولیتهایش در دهههای گذشته میتوان به ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی خانه سینما و ریاست انجمن فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد. او در زمینه تهیهکنندگی و بازیگری نیز فعالیت داشته است. از آخرین کارهای او میتوان به ایران برگر، فصل نرگس، سینمانیمکت و ملی و راههای نرفتهاش اشاره کرد. منصوری برای جادههای سرد و هامون دو بار جایزه فیلمبرداری را از جشنواره فجر دریافت کرده و بارها نامزد این جایزه بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





