امین تارخ در کنار جمعی از هنرمندان و با همراهی اعضای خانودهاش، کیک تولد ۶۳سالگی خود را برید و گفت: «زندگی دو سؤال و دو معما، بین تولد و مرگ است.»
پانزدهمین ویژهبرنامه «تولد ماه» که به جشن زادروز امین تارخ اختصاص داشت، شامگاه ۲۰ مردادماه با حضور محمود صلاحی (رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، امیر عبدالحسینی (معاون هنری این سازمان)، جمعی از مدیران سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و هنرمندانی مانند محمدمهدی عسگرپور، پرویز پورحسینی، عنایت بخشی، علی دهکردی، اکرم محمدی، شهرام قائدی و الهام پاوهنژاد در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
دهکردی: امین تارخ ستاره است
علی دهکردی، بازیگر سینما و تلویزیون نخستین سخنران این مراسم بود که درباره امین تارخ گفت: «حرف زدن درباره این هنرمند بزرگ لزومی ندارد، چراکه جزو مشخصترین و خاصترین آدمهای این حرفه است و فرد کامل و جامعی برای همه ما بازیگران بوده است. امین تارخ در بخش فنی بازیگری نیز دارای ویژگیهای مشخصی است که او را از سایر هنرمندان متمایز میکند.»
این بازیگر ادامه داد: «امین تارخ از بنیانگذاران و مؤسس آموزشگاه آزاد بازیگری است و در این آموزشگاه، افرادی را تربیت کرده که امروز شاهد درخشش تک تک آنها روی پرده سینما هستیم. او جزو معدود افرادی است که اگر کلمه استاد را در وصفش به کار ببریم، بهجز معنی توانمندی، مفهوم آموزگار بودن را نیز در خود دارد.»
دهکردی افزود: «ستاره به فردی میگویند که سالها در حرفه خود درخشیده باشد و این درخشندگی برایش جاودانه ادامه خواهد داشت و امین تارخ یکی از همین ستارههاست.»
عسگرپور: از زندگی تارخ مستند بسازید
در ادامه این مراسم، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سریال «جراحت» درباره حضورش در این مراسم گفت: «چنین مراسمی نور امید را در دل هنرمندان روشن میکند و خوشحالم بهمناسبت زادروز امین تارخ در این مراسم حضور دارم، چراکه معتقدم شخصیت او، متعالی و قابل ستایش است و حتی پیشنهاد میکنم که درباره او و فعالیتهایش فیلم مستند ساخته شود.»
وی با تبریک بهمناسبت تولد تارخ، ادامه داد: «در این سالها توفیق داشتهام که در چند عرصه با او همکاری کنم، هم در جلوی دوربین و هم خارج از این قاب، در خانه سینما و سریال «جراحت». فعالیت صنفی او بسیار قابل تقدیر است و در جلوی دوربین نیز هر فردی که با تارخ همکاری کرده، گواهی میدهد که نکات زیادی را در خلال کار از او یاد گرفته است.»
قائدی: الفبای هنر را از تارخ آموختم
شهرام قائدی نیز که یکی از شاگردان تارخ در نخستین دوره کارگاه آزاد بازیگری بوده است، خاطرهای از نخستین برخورد خود با تارخ نقل کرد و گفت: «دفعه اول که به دفتر ایشان رفتم و گفتم دوست دارم بازیگر شوم، امین تارخ با دیدن من توصیههایی را برای مقدمات بازیگر شدن مطرح کرد که یکی از آنها کم کردن وزن و از بین بردن لهجه بود. من تا پایان عمر، بازیگری و زندگیام را مدیون او هستم و همیشه قبل از شروع هر پلان، نام او را میآورم و همیشه از او متشکرم که الفبای هنر و بازیگری را به من یاد داد.»
پورحسینی: تارخ آبروی بازیگری است
پرویز پورحسینی، دیگر بازیگر حاضر در این مراسم بود که در ابتدای صحبتهایش با اشاره به اینکه امین تارخ آبروی بازیگری ایران است، گفت: «افرادی مثل امین تارخ میتوانند الگوی نسل بعدی بازیگری باشند. این افراد در دورهای زندگی کردهاند که زمان زیادی برای تمرین، مطالعه و تحقیق داشتهاند. امین تارخ باعث شد بازیگری نوین در سینمای ایران ایجاد شود و توسعه پیدا کند.»
صلاحی: کمترین کار برای هنرمندان، تجلیل از آنهاست
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با اشاره به هدف از برگزاری چنین تقدیرهایی از هنرمندان، گفت: «هدف از برگزاری این مراسم، فرهنگسازی تجلیل از پیشکسوتهای هنر است. نقشهایی که امین تارخ تا به حال بازی کرده، همه همراه با وقار و ابهت خاص خود است.
او اضافه کرد: «کمترین کاری که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میتواند در قبال اهالی هنر انجام دهد، تجلیل از آنها به بهانههای مختلف است و چه بهانهای بهتر از سالروز تولد. خوشحالم که در این جشن شرکت میکنم و برای او طول عمر و درخشش همیشگی آرزومندم.»
اکرم محمدی که در فیلم سینمایی «مادر» کاری از زنده یاد حاتمی با تارخ همبازی بود، با تبریک تولد به او گفت: «امین تارخ ردپایی در سینمای ایران برجای گذاشته که به این دلیل از او تقدیر و تحسین ویژهای دارم. ایشان برادر نازنین من در فیلم «مادر» بودند و باید بگویم بهجز بازیگری، انسان فوقالعادهای هستند.»
تارخ: این مراسم به من یادآوری میکند در لحظه زندگی کنم
امین تارخ آخرین سخنران این مراسم بود. او گفت: «بزرگترین توقعی که اهالی هنر از مردم و مسؤولان دارند، گفتن یک خسته نباشید است که ممکن است این امر به شکل بزرگداشت برگزار شود. برای من، اما همین اندازه که به فکر اهالی هنر هستید، بسیار ارزشمند است و من نیز به سهم خودم از مسؤولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر میکنم.»
او اضافه کرد: «زمانی که شخصی به میانسالی میرسد، اساساً با گذشته خود زیاد زندگی میکند یا با آینده خود زیاد درگیر میشود و همینها باعث میشود تا در لحظه زندگی کردن را از یاد ببرد؛ اما برگزاری چنین مراسم میتواند این موضوع را برای ما تداعی کند که زندگی دو سؤال و دو معما بین تولد و مرگ است. باور کنید در شروع میانسالی تنها چیزی که میتواند این موضوع که انسان در لحظه زندگی میکند را به او یادآوری کند برگزاری چنین مراسمی است. بزرگترین هدیهای که من از این سالن با خود میبرم، این است که تعداد بسیاری از افراد برای شادمانی من زحمات بسیاری کشیدهاند و باید یاد بگیرم که در لحظه زندگی کنم.»
در ادامه، کیک تولد ۶۳سالگی امین تارخ با حضور خواهر و خواهرزادههایش، هنرمندان حاضر در نشست و هوادارانش بریده شد.
ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- مراسم خاکسپاری امین تارخ / گزارش تصویری
- امین تارخ درگذشت
- عرضه آنلاین فیلم کوتاه «خط ممتد» با بازی الناز شاکردوست
- مراسم تشییع پیکر محمدعلی کشاورز برگزار شد/ همیشه ماندگار
- آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران به روایت تارخ و همت
- مراسم ختم خشایار الوند / گزارش تصویری
- نقد و بررسی سریال “رهایم نکن” / گزارش تصویری
- گلایه امین تارخ از بیتوجهی به پیشکسوتان/ در ایران به محض پیر شدن، تو را دور میاندازند
- نظر امین تارخ درباره وضعیت امروز تلویزیون/ کمی ناامیدم
- تصویربرداری سریال «دستت را به من بده» از نیمه گذشت/ پخش از اول ماه رمضان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز