رخشان بنیاعتماد با اشاره به مستند «توران خانم» گفت: دوران زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد.
به گزارش سینماسینما، آیین نمایش مستند «توران خانم» که اختصاص به بانو توران میرهادی دارد، با حضور رخشان بنیاعتماد؛ کارگردان و مجتبی میرتهماسب؛ تهیهکننده اثر، عصر شنبه ۲۰ مرداد در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
پس از نمایش فیلم، «رخشان بنیاعتماد» با حضار سخن گفت و افزود: توران میرهادی برای نسل من شخصیت شناخته شدهای است و دوران زندگیاش برایم جذاب شد. این کار، هفتمین اثر در مجموعه «کارستان» است که باید دیده میشد ولی در این وانفسا و شرایط درهم ریخته و به هم ریخته دیده شد.
او تصریح کرد: ابزار کار ما که با آن دغدغهمان و مسئولیت اجتماعیمان را بیان می کنیم همین فیلم ساختن است. این شخصیتها از جمله توران میرهادی، الگوهایی برای همیشه تاریخ هستند. میرهادی سمبل مبارزه و مقاومت است و باید به نیروهای خودمان متکی باشیم و بدانیم که هستیم. جامعهای که از دیدن چهره واقعیاش محروم است، بداند چه الگوهایی دارد.
بنیاعتماد ادامه داد: آنچه در این فیلم ساخته شد و به نمایش درآمد، سالهای آخر زندگی توران خانم بود و طبیعتا نمی توان انتظار داشت که تمام وجوه شخصیت این بانو به نمایش گذاشته شود. زیرا کاراکتر توران خانم چندوجهی است و نمی توان همه ابعاد زندگی اش را به نمایش گذاشت و البته معتقدم هیچ فیلمی وظیفه ندارد به تمام پرسش های تماشاگران خود پاسخ گوید و هدف هم این نبود تا همه اطلاعات زندگی او به مخاطب داده شود.
کارگردان مستند «توران خانم» اضافه کرد: کاش معلمان این سرزمین کتاب های توران خانم را بخوانند و پیشنهاد هم می کنم که جوانان نگاه او را به عنوان یک مادر، پدر و مربی ببینند. لازم است تا نگاه او آموخته و آموزانده شود. تعمدا طوری فیلم را به پایان رساندیم که چیزی که از مرگ او به میان نیاید. می خواستم بسط و توسعه تفکر او در همه جای ایران را نشان دهیم و البته فضای متفاوت شده شورای کتاب کودک پس از مرگ او که هنوز صدایش و نفسش در گوش همه هست. زیرا از نگاه ما، توران خانم هیچ وقت نمی میرد.
«مجتبی میرتهماسب» نیز گفت: برای خود من، توران خانم و شخصیتش مهم بود و ویژگی های قابل تامل او که برای همه ما راهگشا است. حتما اگر این فیلم قبل از انقلاب ساخته می شد، محوریتش مدرسه فرهاد بود و طبیعی است که محوریت این فیلم به شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد چون زندگی پس از انقلاب توران خانم در اینجا می گذشت. البته سعی کردیم فضای کودکانه اطراف او را نیز نشان دهیم. برای ما، پیگیری و دقت نظر در رفتار اجتماعی او مهم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- در دهمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد: تاثیر انقلاب دیجیتال بر هنر/ صدای زن، صدای مادر است
- دو فیلم مجتبی میرتهماسب در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران
- تیر خلاص بر هویت صنفی و حرفهای سینما
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- انتشار نسخه نمایش خانگی فیلم «تورانخانم»
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





