سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دوازدهمین سری از این مجموعه به زهرا مشتاق و رویا فتحاللهزاده اختصاص دارد که در زیر میخوا نید:
زهرا مشتاق
۱. لیلا، داریوش مهرجویی
۲. بی تا، هژیر داریوش
۳. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۴. مهمان مامان، داریوش مهرجویی
۵. هامون، داریوش مهرجویی
۶. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
۷. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۸. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۹. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۱۰. زیر پوست شهر، رخشان بنیاعتماد
درباره لیلا
لیلا را ساعت دو صبح دیدم. در سینما فلسطین. در جشنواره فجر، با پرده های جا به جا شده. وسط شلوغی، وسط ازدحام. جا داشتم. روی زمین نبودم. من و زهرا حاجی محمدی و لاله عالم و مینو خانی کنار هم نشسته بودیم. تمام فیلم مقنعه ام را چپانده بودم در دهانم که صدای گریه های ممتدم را کسی نشنود. در آستانه خفگی بودم. با دست های لیلا همه جا را شستم. و با صدای کشیده شدن دامن عروس تازه روی پلکان بلند، جگرم تکه تکه شد. با لیلا چادر سیاه بر تن کردم و از آن خانه گریختم. ویران بودم. با تکه هایی پرت شده به هر سوی. در آن نیمه شب رو به صبح گذاشته، وقتی از سینما بیرون آمدم، در آن شلوغی علی مصفا اولین کسی بود که دیدم. دچار چنان نفرتی بودم که با تمام وجود برایش آرزوی مرگ داشتم. و این قدرت شگفت انگیز سینمای مهرجویی است. سینمایی که می تواند مخاطبش را تا مرز جنون و تباهی پیش برد.
رویا فتح اللهزاده
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. دونده، امیر نادری
۳. قیصر، مسعود کیمیایی
۴. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۵. دایره مینا، داریوش مهرجویی
۶. مادر، علی حاتمی
۷. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۸. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۹. گوزنها، مسعود کیمیایی
۱۰. زیرپوست شهر، رخشان بنیاعتماد
درباره هامون
فیلم هامون روایتی از سرنوشت کاراکتری روشنفکر و درونگرا در دههی شصت ایران است و به دلیل همین شخصیتپردازیِ نو و متمایز اثری بهیادماندنی و جسورانه در سینمای ایران با توجه به تاریخ تولید آن قلمداد میشود. فیلم، واقعیت برساختشده را با کاراکتر هامون به چالش میکشد. حمید، مردی نویسنده، درونگرا، روشنفکر و اهل فلسفه است. شخصیت اصلی او مدام با مفاهیمی فلسفی چون دلهره وجودی آشکار میشود و یا با نام آوردن از کتاب ترس و لرز(کییرکگور) مشهود میشود. سراسر فیلم تقابل میان جهان بیرونی و متعلقات آن با جهان درونی هامون است. هامون در کشمکش میان این دو جهان، خودش را به دنیای درونش میسپارد و به آرامش میرسد.
سپیده ابرآویز
۱. گاو، داریوش مهرجویی
۲. سوته دلان، علی حاتمی
۳. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۴. لیلا، داریوش مهرجویی
۵. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
۶. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۷. ابد و یک روز، سعید روستایی
۸. درباره الی، اصغر فرهادی
۹. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۱۰. از کرخه تا راین، ابراهیم حاتمیکیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





