بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۱۳)/ بهرنگ ملک محمدی، امیرعلی نصیری
سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
سیزدهمین سری از این مجموعه به بهرنگ ملک محمدی و امیرعلی نصیری اختصاص دارد که در زیر میخوا نید:
بهرنگ ملک محمدی
۱. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۲. هامون، داریوش مهرجویی
۳. دایره مینا، داریوش مهرجویی
۴. درباره الی، اصغر فرهادی
۵. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۶. سرب، مسعود کیمیایی
۷. این جا بدون من، بهرام توکلی
۸. خوابنامه رحمان سرایدار، خسرو هریتاش
۹. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی
۱۰. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
درباره اجاره نشینها
به گمان ام اجاره نشین های داریوش مهرجویی ترکیبی جادویی از کمدی موقعیت با تصویری دقیق از زیست دهه ای در ایران است که تا همین حالا می توان از آن به عنوان مهم ترین دهه قرن در حال اتمام از آن یاد کرد. بازی های بی بدیل، داستانی ساده به همراه شخصیت هایی که هر کدام ویژگی ها و جهان مختص به طبقه اجتماعی خود را دارند. از آقای سعدی تا آقای قندی و دوستش آق باقری و مش مهدی و از همه مهم تر عباس آقا سوپر گوشت … اجاره نشین ها را می توان بارها دید و آرزو کرد که سینمای ایران بتواند باز آن را تکرار کند.
امیرعلی نصیری
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. روز واقعه، شهرام اسدی
۳. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمیکیا
۴. سگکشی، بهرام بیضایی
۵. درباره الی، اصغر فرهادی
۶. شوکران، بهروز افخمی
۷. سنتوری، داریوش مهرجویی
۸. ماهی و گربه، شهرام مکری
۹. ابد و یک روز، سعید روستایی
۱۰. ایستاده در غبار، محمدحسین مهدویان
درباره جدایی نادر از سیمین*
وقتی که در ابتدای فیلم و بر روی عنوانبندی آغازین، متصدی دستگاه فتوکپی در مجتمع قضایی خانواده را میبینیم که شناسنامههای نادر لواسانی (پیمان معادی) و سیمین رفیعی (لیلا حاتمی) به همراه شناسنامه شخصیتهای چهارشنبهسوری یعنی مرتضی (حمید فرخنژاد) و مژده (هدیه تهرانی) را بر روی دستگاه میگذارد، متوجه میشویم که وجه تسمیه فیلم چیست؛ اما در فصل اول فیلم در دادگاه در مییابیم که این سیمین است که درخواست طلاق کرده نه نادر. جدایی پاسخ به این پرسش است که چرا اسم فیلم جدایی سیمین از نادر نیست؟
فرهادی در این فیلم نیز نسبت به شرایط اجتماعی بیتفاوت نیست؛ روزنامه شرق در دست نادر، آنتن ماهواره، سیدی شجریان و تصمیم سیمین به بزرگ نشدن دخترش در این شرایط شواهدی بر این مدعاست.
جدایی نادر از سیمین کاملترین فیلم فرهادی به لحاظ روایی و ساختاری و پرافتخارترین اثرش به لحاظ کسب جایزه و شاید به همین دلیل شناختهشدهترین فیلم او در خارج از کشور است.
* نصیری، امیرعلی، (۱۳۹۷)، “کنکاشی در سینمای اصغر فرهادی”، نماد اندیشه، صص ۶۳ و ۶۴٫

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی