سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دومین سری از این مجموعه به عزیزالله حاجی مشهدی و یزدان سلحشور اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
عزیزالله حاجی مشهدی
۱. مادر، علی حاتمی
۲. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۳- باشو، غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۵. دندان مار، مسعود کیمیایی
۶. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. خانه پدری، کیانوش عیاری
۹. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمی کیا
۱۰. ابد و یک روز، سعید روستایی
درباره مادر
به خاطر شخصیت به یاد ماندنی «مادر» (ترنجبین بانو، با نقش آفرینی زنده یاد رقیه چهره آزاد) که اگرچه در جریان داستانپردازانه ی اثر، حضور و ظهوری به ظاهر «پُرکُنش» ندارد، اما در عمل، در حکم مرکز ثقلِ داستان، به عنوان نیروی «پیش برنده» و محرکِ اصلی درام، عمل می کند و از جنبه ی روانشناختی نیز، به دلیل آشنایی عمیق و دیرینه با زوایای پنهان و آشکار شخصیت همه فرزندانش، نبض عاطفی – روحی یکایک آن ها را در دست دارد. شخصیتی که به عنوان «مادر» یا «مام میهن»، همه فرزندانش را با همه تفاوت های عاطفی، فرهنگی و اختلاف نظرها و سلیقه ها و نگاه های متفاوت شان، در خانه ی پدری گرد می آورد تا با خاطره خوشِ در کنار هم بودن و همدلی اعضای خانواده، چشم از جهان فرو بندد.
یزدان سلحشور
۱. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۲. کمالالملک، علی حاتمی
۳. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی
۴. گاو، داریوش مهرجویی
۵. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی
۶. سرایدار، خسرو هریتاش
۷. گوزنها [نسخه اصلی نه نسخه مجدداً فیلمبرداری شده]/ مسعود کیمیایی
۸. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۹. دونده، امیر نادری
۱۰. دستفروش، محسن مخملباف
درباره باشو غریبه کوچک
گرچه «باشو غریبه کوچک» فیلمی تقریباً جداافتاده از کل کارنامه سبکی بیضاییست [منهای «عمو سبیلو» و تا حدی «رگبار»] و به رغم خاستگاهش که کانون پروش فکریست با «سفر» نیز تفاوتهای آشکار دارد و نقشِ سوسن تسلیمی در شکلدهی دیالوگها مسلم است، اما به شکل «شعبدهگونه»ای «فیلمی در بهترین صورتِ بیانیِ بیضایی»ست که با دوری وی، از پیچیدهگوییهای سیاسی-فلسفی، به اثری سهل و ممتنع بدل شده است اثری که شایسته آن است که در رده نخست چنین فهرستی بنشیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





