
بانی فیلم نوشت :مروری بر موضعگیری ها و اظهار نظرات این روزهای بهروز افخمی این پرسش را در ذهن اهل مطالعه و سینما ایجاد می کند که به واقع او در پی چیست؟
او که زمانی شهید آوینی را متاثر از فروغ فرخزاد می دانست و اخیرا هم بی توجه به دیدگاه های مثبت چهره های شاخص ادبیات ایران همچون پرویزناتل خانلری و مجتبی مینوی به دنیای شخصی و ادبی صادق هدایت، او را بشدت نواخت، حالا شروع کرده به تاختن علیه اصغر فرهادی. او چهارشنبه هفته گذشته در نشستی در حاشیه نهمین جشنواره سینمایی فیلم «عمار»، گفته «اعتبار برخی جشنواره های خارجی در حال کاهش است. مشخص بود اسکار دوم که به فیلم «فروشنده» تعلق گرفت از لج ترامپ بود. با این حال اگر در خلوت فکر کنید این سوال طرح می شود که واقعا این فیلم در حد اسکار بود یا خیر؟»!
هوای حمایت یکپارچه و چشم بسته از فرهادی را در مقابل افخمی نداریم، اما اینکه سینماگری در جایگاه او این چنین عنان گسیخته علیه مفاخر فرهنگی و چهره های هنری مملکت حرف می زند و بدون آوردن فکت و حجت، آنان را زیر سوال می برد، نه شایسته خودش است و نه زیبنده فرهنگ و هنر این کشور.
افخمی نشان داده اهل مطالعه و تامل است و اقتباسهایش از ادبیات در سینما از «گاوخونی» تا «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» تصویر آدمی فکور از او را متبادر می کند. «همجنسگرای منفعل» صادق هدایت و «اسکار گرفتن فروشنده از لج ترامپ» تعابیری نیستند که شنونده بی منطق و تحلیل از افخمی بپذیرد. مگر اینکه او تحت تاثیر کرسی ها و لوکیشنهایی بوده که در آنها قرار گرفته باشد. او برخی از این حرفها را در صدا و سیما زده و این آخری را در جشنواره اصولگرای عمار.
پیش از آن هم که در «هفت» جایزه کن را مختص فیلم هایی دانسته بود که خلاف قواعد اخلاقی و دینی هستند و تمایلات دگرباشی و انحرافات جنسی دارند.
آیا این مواضع ناشی از نیت او برای جلب رضایت، نظر و خوشایند صاحبان رسانه هایی است که او این روزها با آنها طرح دوستی و همکاری ریخته، یا برخاسته از دیدگاه های خودش است؟
برای این پرسش نمی توان به پاسخ روشنی رسید و خود افخمی هم ظاهرا تمایلی به توضیح بیشتر در این باره نمی بیند. هرچند صحبتهای این کارگردان بیشتر شبیه صحبتهای برخی از اهالی فوتبال است که برای دیده شدن حرفهای جنجالی می زنند.
این فیلمساز ۶۲ ساله چهار سال است فیلم نساخته و ترجیح داده گرفتار «هفت» و دیگر برنامه های سینمایی باشد. «روباه» آخرین فیلم او نوروز سال ۹۴ اکران شد و تنها چیزی نزدیک به ۱۲۷ میلیون تومان فروخت که شکست مطلق بود. هر چند او از این قضیه چندان هم دلخور نشد، چون به گفته سید محمود علوی، وزیر اطلاعات هزینه ساخت فیلم مذکور را وزارتخانه متبوع او داده بود.
افخمی که از «هفت» کنار رفته و شاید کنار گذاشته شده بزودی با برنامه ای مشابه راهی شبکه تهران خواهد شد تا در ایام جشنواره فیلم فجر بدون تریبون نماند. با این حال مشخص نیست در این شبکه که بینندگان به مراتب پایین تری از شبکه سه دارد، رفتارها و صحبتهایش دیده و شنیده خواهد شد یا خیر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن





