سومین برنامه از مجموعه برنامههای «سینما دو» پنجشنبه ۲۵ آذر با حضور بهروز شعیبی کارگردان فیلم «سیانور» از شبکه دوم سیما پخش شد.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی مجری و کارشناس برنامه در ابتدای این برنامه با طرح پرسشهایی گفت: «سینمای اجتماعی امروز یکی از مهمترین نوع سینماهاست. همچنین سینمای سیاسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است اما این دو گونه سینمایی در بسیاری از موارد در هم تنیده شده است.»
او با اشاره به اینکه کارگردانی که فیلم اجتماعی میسازد باید دارای ایده و دغدغه باشد،گفت: «برخی کارگردانها خود را فقط تکنسین میدانند اما برخی دیگر خود را صاحب فکر و اندیشه میدانند.»
در ادامه برنامه بهروز شعیبی کارگردان فیلم سیانور طی سخنانی با اشاره به اینکه سینما را به صورت آکادمیک یاد نگرفته است، گفت: «من تجربه کاری در حوزه سینما و دستیاری کارگردانها دارم زیرا معتقدم کارگردانی یک تخصص است و حتما باید آن را آموخت.»
شعیبی ادامه داد: «هر چند فیلمهایی که ساختهام از طرف دوستان به عنوان فیلمهای اجتماعی معرفی شده است، اما ایدهآل خود من در فیلمها نشان دادن روابط انسانی است و همیشه روابط انسانی برای من دغدغه بوده است و اگر فیلمنامهای این دغدغه من را نداشته باشد و یا آن را دوست نداشته باشم قطعا یا آن فیلم نامه را نمیسازم و یا آن بخشی را که دوست ندارم حذف میکنم.»
شعیبی با اشاره به اینکه در فیلم «سیانور» داستان گروههایی را روایت کرده که در مقطعی تاریخی حرکت اجتماعی داشتهاند، گفت: «کلیدواژه ما در این فیلم بحث انتخاب بود اینکه آدمها در برهههای خاص در معرض انتخاب قرار میگیرند و این انتخاب تاثیر زیادی بر روابط آنها میگذارد.»
او ادامه داد: «البته هر چند اگر تاریخ معاصر را از فیلم حذف کنیم قطعا «سیانور »یک فیلم اجتماعی است اما باید بپذیریم که سیاست هم بخشی از روابط اجتماعی است هر چند در این فیلم روابط سیاسی کمتر نشان داده شده است.»
کارگردان فیلم «سیانور» با اشاره به تعریف خود از فیلم سیاسی گفت: «فیلمهایی که سیاسی هستند به صورت عریانتر به اتفاقات و مسائل سیاسی اشاره میکنند در سینمای دنیا برخی از آثار کارگردانهایی همچون فرانچسکوروزی و برتولوچی در گونه فیلمهای سیاسی تعریف میشوند.»
شعیبی ادامه داد: «گاهی یک فیلم مانند آثار امیر نادری به اجتماع نگاه منتقدانه دارد اما قطعا این نگاه منتقدانه توجهی به وضعیت سیاسی موجود نیز دارد.»
کارگردان «سیانور» با اشاره به پژوهش گستردهای که برای ساخت این فیلم انجام داده است، گفت: «قبل از ساخت فیلم «سیانور»، آثاری همچون «گوزنها»، «کندو» و برخی فیلمهای بعد از انقلاب مرتبط با موضوع «سیانور» را دوباره دیدم زیرا معتقد بودم در زمان نمایش این فیلم کسانی که در دهه ۵۰ حضور داشتند امروز در فیلم ناظر اتفاقات خواهند بود و باید به فیلم اعتماد کنند و اعتماد بیننده مهم ترین دلیل برای مقبولیت یک اثر است و بیننده در فیلم دوست دارد یک روایت بدون واسطه را ببیند.»
در ادامه این برنامه جواد طوسی منتقد سینما نیز طی سخنانی گفت: «حوزه اجتماع و سیاست کاملا در هم تنیده است و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. فیلم «سیانور » توانسته است در بستری از تاریخ داستان را به خوبی تعریف کند هر چند نقدهایی نیز بر آن وارد است.»
برنامه «سینما دو» هر هفته پنجشنبه شب ها ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دوم سیما پخش می شود.
از عوامل دستاندرکار برنامه «سینما دو» که در گروه نهادهای اجتماعی شبکه دو تهیه شده می توان به نویسندگان؛ زهرا غزنویان و حامد جلیلوند، طراح دکور؛ سیدمجید میر فخرایی، موسیقی متن؛ بهزاد عبدی و مدیرتولید و مجری طرح؛ پیمانه طهماسبی و ماشور رسانه ای : علی زادمهر اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- اکران «بدون قرار قبلی» در بلاروس
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- «بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد
- «بدون قرار قبلی»؛ بیادا و بیآلایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما