بهروز غریبپور معتقد است که محیط زیست با وعده و شعار به جایی نمیرسد، باید به حرفها عمل کرد و مردم را آموزش داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، بهروز غریبپور کارگردان سینما – تئاتر و از اساتید نخستین دوره از کارگاههای جشنواره فیلم زمین گفت: محیط زیست جایی است که در آن باید زندگی کرد، کار کرد و خانواده باید در امان باشد زیرا آیندگانی خواهند آمد و برما نفرین خواهند کرد که چرا دریاها و جنگلها را از یاد بردیم و با پلاستیک زمین و آب را نابود کردیم.
وی تصریح کرد: فیلم «زنی در جنگ» که اخیراً ساخته شده درباره زندگی دو خواهر دوقلو است که یکی میخواهد درباره محیط زیست فعالیت کند و دیگری میخواهد ترک دنیا کند. این فیلم نمونه بارزی است که نشان میدهد هر انسانی در هر جایگاهی مسئول است تا درباره زندگی و محیط زیست آینده تلاش کند.
غریب پور با اشاره به اینکه وظیفه دولت حمایت از ساخت فیلمها با موضوع محیط زیست است، گفت : باید دید سینما در جهان چگونه مورد حمایت قرار میگیرد؛ به عنوان مثال، ۶۰ درصد از بودجه فیلم های جنگی که هالیوود میسازد به عنوان بخش خصوصی از طریق سازمان های نظامی تامین میشود. این کمک ها مبین این است که وظیفه دولت و دولت هاست که این کار را انجام دهند البته در بخش خصوصی نیز باید انگیزه بوجود آید.
وی در خصوص ساخت آثار خود درباره محیط زیست نیز گفت : من دو فیلم درباره محیط زیست ساختم؛ «مرثیه خاک سبز» و «گزارش سبز» که یکی درباره تخریب محیط زیست و حجم زبالههای هولناک که در جنگلها انباشت میکنند و دیگری درباره پارکها و فضای سبز است که حامی این دو اثر شهرداری تهران بوده است و طبیعی است که شهرداری خیلی بیشتر باید متولی این امور باشد و دولت نیز باید کمکهای لازم را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد : تمام وزارتخانهها باید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنند. در کنفرانس بین المللی اخیر که درباره میزان گازهای آلاینده در سطح زمین و کنترل سوخت فسیلی در زمین بود، این دولتها بودند که متعهد شدند و هیچ سرمایه داری پای مذاکره ننشسته بود بنابراین دولت باید متولی این امر در سطح فرهنگی باشد.
غریب پور در خصوص اینکه چرا در ایران فیلمهای کمتری درباره محیط زیست و فجایع زیست محیطی ساخته میشود، گفت : متاسفانه سینمایی که میرفت برای دعوت مردم به اندیشیدن باشد یکباره مسیرش عوض شد؛ چراکه تهیه کنندگان برای اینکه ثروتمندتر شوند سراغ فیلمهایی رفتند که هر کاری با ذهن مردم میکند و تنها معیار تهیه کننده تعداد خندههای فرضی یک فیلمنامه است ؛ وقتی این تهیه کنندگان فکر را نابود میکنند طبیعی است که به مسائلی همچون محیط زیست اهمیت نمیدهند.
وی درباره جشنواره فیلم زمین گفت: کسانی که در راس این جشنواره هستند دغدغه محیط زیست را دارند و قطعا آثار خوبی را برجای میگذارند،تاکید کرد: محیط زیست با شعار و بخشنامه قابل تغییر نیست.
باید راه حل وجود داشته باشد؛ باید از طریق هنر این آگاهی را به مردم برسانیم و چنین امر مهمی نیاز به آموزش و آگاهی صحیح به مردم دارد. به عنوان مثال، در دنیا به جای نوشابهها یا نوشیدنیهای پلاستیکی ، از قوطیهای شیشهای استفاده میشود بنابراین تولیدکنندگان هم نیاز به آموزش دارند.
گفتنی است، جشنواره بین المللی فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به شکل مجازی در سامانه هاشور ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی