بهروز غریبپور معتقد است که محیط زیست با وعده و شعار به جایی نمیرسد، باید به حرفها عمل کرد و مردم را آموزش داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، بهروز غریبپور کارگردان سینما – تئاتر و از اساتید نخستین دوره از کارگاههای جشنواره فیلم زمین گفت: محیط زیست جایی است که در آن باید زندگی کرد، کار کرد و خانواده باید در امان باشد زیرا آیندگانی خواهند آمد و برما نفرین خواهند کرد که چرا دریاها و جنگلها را از یاد بردیم و با پلاستیک زمین و آب را نابود کردیم.
وی تصریح کرد: فیلم «زنی در جنگ» که اخیراً ساخته شده درباره زندگی دو خواهر دوقلو است که یکی میخواهد درباره محیط زیست فعالیت کند و دیگری میخواهد ترک دنیا کند. این فیلم نمونه بارزی است که نشان میدهد هر انسانی در هر جایگاهی مسئول است تا درباره زندگی و محیط زیست آینده تلاش کند.
غریب پور با اشاره به اینکه وظیفه دولت حمایت از ساخت فیلمها با موضوع محیط زیست است، گفت : باید دید سینما در جهان چگونه مورد حمایت قرار میگیرد؛ به عنوان مثال، ۶۰ درصد از بودجه فیلم های جنگی که هالیوود میسازد به عنوان بخش خصوصی از طریق سازمان های نظامی تامین میشود. این کمک ها مبین این است که وظیفه دولت و دولت هاست که این کار را انجام دهند البته در بخش خصوصی نیز باید انگیزه بوجود آید.
وی در خصوص ساخت آثار خود درباره محیط زیست نیز گفت : من دو فیلم درباره محیط زیست ساختم؛ «مرثیه خاک سبز» و «گزارش سبز» که یکی درباره تخریب محیط زیست و حجم زبالههای هولناک که در جنگلها انباشت میکنند و دیگری درباره پارکها و فضای سبز است که حامی این دو اثر شهرداری تهران بوده است و طبیعی است که شهرداری خیلی بیشتر باید متولی این امور باشد و دولت نیز باید کمکهای لازم را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد : تمام وزارتخانهها باید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنند. در کنفرانس بین المللی اخیر که درباره میزان گازهای آلاینده در سطح زمین و کنترل سوخت فسیلی در زمین بود، این دولتها بودند که متعهد شدند و هیچ سرمایه داری پای مذاکره ننشسته بود بنابراین دولت باید متولی این امر در سطح فرهنگی باشد.
غریب پور در خصوص اینکه چرا در ایران فیلمهای کمتری درباره محیط زیست و فجایع زیست محیطی ساخته میشود، گفت : متاسفانه سینمایی که میرفت برای دعوت مردم به اندیشیدن باشد یکباره مسیرش عوض شد؛ چراکه تهیه کنندگان برای اینکه ثروتمندتر شوند سراغ فیلمهایی رفتند که هر کاری با ذهن مردم میکند و تنها معیار تهیه کننده تعداد خندههای فرضی یک فیلمنامه است ؛ وقتی این تهیه کنندگان فکر را نابود میکنند طبیعی است که به مسائلی همچون محیط زیست اهمیت نمیدهند.
وی درباره جشنواره فیلم زمین گفت: کسانی که در راس این جشنواره هستند دغدغه محیط زیست را دارند و قطعا آثار خوبی را برجای میگذارند،تاکید کرد: محیط زیست با شعار و بخشنامه قابل تغییر نیست.
باید راه حل وجود داشته باشد؛ باید از طریق هنر این آگاهی را به مردم برسانیم و چنین امر مهمی نیاز به آموزش و آگاهی صحیح به مردم دارد. به عنوان مثال، در دنیا به جای نوشابهها یا نوشیدنیهای پلاستیکی ، از قوطیهای شیشهای استفاده میشود بنابراین تولیدکنندگان هم نیاز به آموزش دارند.
گفتنی است، جشنواره بین المللی فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به شکل مجازی در سامانه هاشور ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما