بهروز غریبپور معتقد است که محیط زیست با وعده و شعار به جایی نمیرسد، باید به حرفها عمل کرد و مردم را آموزش داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، بهروز غریبپور کارگردان سینما – تئاتر و از اساتید نخستین دوره از کارگاههای جشنواره فیلم زمین گفت: محیط زیست جایی است که در آن باید زندگی کرد، کار کرد و خانواده باید در امان باشد زیرا آیندگانی خواهند آمد و برما نفرین خواهند کرد که چرا دریاها و جنگلها را از یاد بردیم و با پلاستیک زمین و آب را نابود کردیم.
وی تصریح کرد: فیلم «زنی در جنگ» که اخیراً ساخته شده درباره زندگی دو خواهر دوقلو است که یکی میخواهد درباره محیط زیست فعالیت کند و دیگری میخواهد ترک دنیا کند. این فیلم نمونه بارزی است که نشان میدهد هر انسانی در هر جایگاهی مسئول است تا درباره زندگی و محیط زیست آینده تلاش کند.
غریب پور با اشاره به اینکه وظیفه دولت حمایت از ساخت فیلمها با موضوع محیط زیست است، گفت : باید دید سینما در جهان چگونه مورد حمایت قرار میگیرد؛ به عنوان مثال، ۶۰ درصد از بودجه فیلم های جنگی که هالیوود میسازد به عنوان بخش خصوصی از طریق سازمان های نظامی تامین میشود. این کمک ها مبین این است که وظیفه دولت و دولت هاست که این کار را انجام دهند البته در بخش خصوصی نیز باید انگیزه بوجود آید.
وی در خصوص ساخت آثار خود درباره محیط زیست نیز گفت : من دو فیلم درباره محیط زیست ساختم؛ «مرثیه خاک سبز» و «گزارش سبز» که یکی درباره تخریب محیط زیست و حجم زبالههای هولناک که در جنگلها انباشت میکنند و دیگری درباره پارکها و فضای سبز است که حامی این دو اثر شهرداری تهران بوده است و طبیعی است که شهرداری خیلی بیشتر باید متولی این امور باشد و دولت نیز باید کمکهای لازم را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد : تمام وزارتخانهها باید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنند. در کنفرانس بین المللی اخیر که درباره میزان گازهای آلاینده در سطح زمین و کنترل سوخت فسیلی در زمین بود، این دولتها بودند که متعهد شدند و هیچ سرمایه داری پای مذاکره ننشسته بود بنابراین دولت باید متولی این امر در سطح فرهنگی باشد.
غریب پور در خصوص اینکه چرا در ایران فیلمهای کمتری درباره محیط زیست و فجایع زیست محیطی ساخته میشود، گفت : متاسفانه سینمایی که میرفت برای دعوت مردم به اندیشیدن باشد یکباره مسیرش عوض شد؛ چراکه تهیه کنندگان برای اینکه ثروتمندتر شوند سراغ فیلمهایی رفتند که هر کاری با ذهن مردم میکند و تنها معیار تهیه کننده تعداد خندههای فرضی یک فیلمنامه است ؛ وقتی این تهیه کنندگان فکر را نابود میکنند طبیعی است که به مسائلی همچون محیط زیست اهمیت نمیدهند.
وی درباره جشنواره فیلم زمین گفت: کسانی که در راس این جشنواره هستند دغدغه محیط زیست را دارند و قطعا آثار خوبی را برجای میگذارند،تاکید کرد: محیط زیست با شعار و بخشنامه قابل تغییر نیست.
باید راه حل وجود داشته باشد؛ باید از طریق هنر این آگاهی را به مردم برسانیم و چنین امر مهمی نیاز به آموزش و آگاهی صحیح به مردم دارد. به عنوان مثال، در دنیا به جای نوشابهها یا نوشیدنیهای پلاستیکی ، از قوطیهای شیشهای استفاده میشود بنابراین تولیدکنندگان هم نیاز به آموزش دارند.
گفتنی است، جشنواره بین المللی فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به شکل مجازی در سامانه هاشور ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





