سینماسینما، رویا فتحالله زاده:
فیلم مستند «آهستگی» در حرکتی سنجیده و آرام میکوشد تا نشان دهد چگونه یک بیماریِ ناخوانده میتواند بر روابط بین زوجین در یک خانواده تاثیر بگذارد. فیلم در مسیرش روند آهسته فروپاشی یک خانواده را به نمایش میگذارد. اما این تنها یک بعد از روایت پیچیده و غافلگیرکننده مستند «آهستگی» به شمار میآید. زیرا ما بهتدریج با جابهجایی میان سوژههایی مواجه میشویم که مطابق برچسبهای جامعه سالم یا بیمار معرفی شدهاند. به نظر میرسد کارگردان در ابتدا رضا درانی را به عنوان سوژه فیلمش برگزیده باشد، اما با ورود به روابط و مناسبات پیچیده خانواده رضا به سوژهای دیگر، یعنی فرزانه همسر رضا، پیوند میخورد. رضا مبتلا به بیماری اماس و دچار اختلال در حرکتهای فیزیکی است، اما در یک سیر زمانی توانسته است عوارض بیماری خود را کنترل کند. علاوه براین، او از طریق تاسیس انجمن حمایت از بیماران اماس تلاش کرده است تا از این طریق مشکلات خود را از یاد ببرد و یاریدهنده دیگر بیماران باشد. اما در این مسیر از توجه لازم به خانوادهاش غافل مانده و همین مسئله زمینهساز مشکلات و اختلافهایی میان او و همسرش میشود. بنابراین درحالیکه رضا مشغول فعالیتهایش در حمایت از بیماران مبتلا به اماس است، فرزانه رو به دوربین از تنهایی، افسردگی و بیپناهیاش شکایت میکند. او در جایی میگوید: «من از درونم رنج میبرم، خیلی رنج میبرم. میترسم نکند گمراه شوم!… من یک حامی خیلی قوی میخواهم.» بهتدریج ارتباط فرزانه با دوربین چنان صمیمی میشود که حرفها و احساسات درونیاش را بهراحتی بیان میکند. در میان گفتارهای فرزانه متوجه میشویم تنها دلیل افسردگی او بیماریِ رضا نیست. او خودش اعتراف میکند که مرگ والدینش تاثیر زیادی بر احساس افسردگیاش داشته است و هنوز در شوک به سر میبرد. در همین سکانس ناگهان شخصیت نمایشی فرزانه در مقام زنی قدرتمند و حمایتکننده تبدیل به زنی روانرنجور و نیازمند حمایت میشود. از این پس، با چرخشی در سوژه فیلم یکباره متوجه میشویم که اینک فرزانه تبدیل به سوژهای در حال کشف و شناسایی شده است. البته این چرخش در سوژه فیلم توسط مستندساز صورت نمیگیرد و مستند «آهستگی» در فرایند به تصویر درآوردن بدون پیشداوری زندگی رضا خودش را در زیستجهان فرزانه پیدا میکند. مخاطب نیز در حال تماشای واقعیتهای زندگی رضا با کمی تامل متوجه میشود که ناهنجاری فیزیکی رضا قابل تحملتر از ناهنجاری روانمحور فرزانه مینمایاند. فرزانه نیز بدون آنکه بخواهد، با ابراز احساسات منفی درونی و در جریان کنشهایش، خود به سوژهای با انواع مسائل روانی بدل میشود. فرزانه در سراسر فیلم در حال شکایت از رضا و برچسب زدن به او به دلیل مشکلات ناشی از بیماری اماس است. به نظر او رضا به دلیل بیماری نمیتواند پاسخگوی نیازهای خانواده باشد و برای همین او تبدیل به زنی افسرده شده است. فرزانه هرگز فکر نمیکرد که سرانجام بار سنگین سوژهشدگی روی دوش او بیفتد! او در اواسط فیلم به این حسِ سوژهشدگی اعتراف میکند و در سکانسی رو به دوربین میگوید: «دوست نداشتم با این مستند همکاری کنم، دوست نداشتم سوژه بشم!»
درست به همین دلیل است که مستند «آهستگی» مشارکتی برای کشف معنایی جدید از طریقِ کنشگرانِ فیلم به شمار میآید. فیلم در فرایند خود، معنایی را که ساختار جامعه به رضا برچسب زده است، به چالش میکشد. بنابراین رضا که مطابق با تعاریف جامعه به دلیل اختلال در شرایط فیزیکیاش سوژهای بیمار، غیرسالم و نابههنجار تعریف شده است، در سیر و حرکت فیلم کاراکتری نرمال مینماید. در عین حال فرزانه که در تعاریف اجتماعی و بنا بر تصور خود، زنی قدرتمند، توانا و سالم قلمداد میشود، در جریان فیلم به کاراکتری غیرنرمال نقش عوض میکند. این چرخش معنایی حاصل تلاش مستندساز در بازنماییِ واقعگرایانه از زندگی و روابط اعضای یک خانواده است. در این فیلم واقعیت به صورتی چندوجهی در رابطهای چندسویه میان رضا، فرزانه و بیماری اماس، نقاب برساختشدهاش را کنار میزند و ما از کشف معناهایی نو شگفتزده میشویم. نکته جالب توجه در فیلم تغییر شخصیت سوژههاست. بدین صورت که اگر در ابتدای فیلم فرزانه خود را حقبهجانب و بدون مشکل تصور میکرد، بهتدریج در اواسط فیلم بخشی از فروپاشی خانواده را نتیجه اشتباهات خود میداند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟