

مرتضی کاردر/روزنامهنگار
پرویز دوائی نامی است که چند نسل از کتابخوانان و مخاطبان مطبوعات با او خاطره دارند؛ منتقد سینما در سالهای دور و مترجم و داستاننویس در سالهای بعد که روایتهایش طرفداران فراوان دارد و هر کدام از کتابهایش بارها تجدید چاپ شده است.دوائی سالهاست که از ایران رفته اما هنوز با دوستانش ارتباط دارد.
یکی از آن دوستان احمدرضا احمدی، شاعر نامآشنای معاصر است؛ کسی که از سالهای جوانی با دوائی دوست بوده و هنوز هم روز و هفته و ماهی نیست که از دوست سالهای دورش بیخبر باشد.
آنچه میخوانید حاصل گفتوگوی ما با احمدرضا احمدی است درباره نیمقرن دوستی با پرویز دوائی. آخرین کتاب او چندی قبل در ایران منتشر شد که بهانه ای شد برای یادکردی از او از زبان احمدرضا احمد.
فرمانآرا نامههای پرویز دوائی به مادرم را آورد
احمدرضا احمدی این روزها بیشتر به نقاشی مشغول است. شاعر محبوب معاصر که یکی از آغازگران «موج نو» شعر فارسی است در سالهای اخیر پس از انتشار مجموعه شعرها، رمانها و نمایشنامهها این روزها به نقاشی روی آورده است. چندی پیش هم نمایشگاهی از نقاشیهای او در گالری کاما برگزار شد. آقای شاعر حال و روز خوبی ندارد و گرفتار کمردرد است اما تا نام پرویز دوائی را میشنود، سر ذوق میآید و بیآنکه بخواهیم بیشتر اصرار کنیم سخن را آغاز میکند؛ «دوستی من و دوائی از فیلم قیصر شروع شد و از آن سالها با هم دوست شدیم. من، دوائی و حمید نوروزی با هم میرفتیم سینما. در سالهای بعد هم در کانون پرورش فکری کودکان با هم همکار شدیم. بعضی روزها با پرویز دوائی و خسرو سمیعی میرفتیم کوه؛ یعنی به اسم کوه تا میدان تجریش میرفتیم و در کبابی نزدیک امامزاده صالح ناهار میخوردیم و برمیگشتیم! خانه پرویز نوری کنار خانه ما بود و دوائی یک روز بهدنبال خانه نوری میگشته که اشتباهی زنگ خانه ما را زده بود! علاوه بر رابطه دوستانهای که ما با هم داشتیم، مادرم هم پرویز دوائی را خیلی دوست داشت. مادرم زن مهربانی بود و خیلی از دوستانم مثل امیر نادری و مسعود معصومی و پرویز دوائی مادرم را بسیار دوست داشتند. پریشبها امیر نادری زنگ زده بود و ذکر مادر خدابیامرزم شد. امیر نادری یک ساعت در وصف مهربانیهای مادرم حرف زد. پرویز دوائی هم رابطه مهربانانهای با مادرم داشت. زمانی که برنامه تلویزیونی داشت مادرم مقید بود که حتماً برنامه را ببیند. حتی در سالهایی که به پراگ رفت هم با مادرم نامهنگاری میکردند. سال گذشته آقای بهمن فرمانآرا به پراگ رفته بود. دوائی نامههای مادرم را داد که آقای فرمانآرا برایم آورد.»
بهترینهای دانشکده ادبیات در آن دوره بودند
نثر پرویز دوائی در همه این سالها مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کرده است؛ چه آن زمان که در مطبوعات نقدها و یادداشتهای سینمایی مینوشت و چه در این سالها که بیشتر قصه مینویسد و قصهها و خاطرهها و بهاریههایش منتشر میشود؛ «دوائی نثر فارسی را خوب مینوشت و ادبیات را به خوبی یاد گرفته بود. دوائی در کوچه روحی به دبیرستان ناصرخسرو میرفت. عبدالحسین زرینکوب معلم ادبیاتشان بود. بعد که به دانشگاه تهران رفت هم بهترین دوره دانشکده ادبیات بود و بهترین استادان ادبیات در آنجا درس میدادند؛ فروزانفر، خانلری، مجتبی مینوی، احمد بهمنیار، نصرالله فلسفی و… . خانم دانشور میگفت هیچ نکتهای در ادبیات بعد از اسلام نبود که فروزانفر نداند. دوائی ادبیات فارسی را به خوبی یاد گرفته بود. از بهترین شاگردان صادق گوهرین بود و همکار گوهرین در تصحیح منطقالطیر. گوهرین در مقدمه منطقالطیر از دوائی تشکر کرده است.»
سپید و سیاه را از آخر به اول میخواندند
دوائی در طول سالهای فعالیت مطبوعاتی برای مجلههای بسیاری نوشته است اما معروفترین نوشتههای او برای صفحه آخر مجله «سپید و سیاه» است؛ نوشتههایی که طرفداران بسیار داشت؛ «فارسی را درخشان مینوشت. زمانی که نقد فیلم مینوشت، نثرش با همه منتقدان آن دوره فرق میکرد. نثر خیلیها شلخته بود اما او فارسی پاکیزهای داشت. در عین حال بدش میآمد از حرفهای پیچیده گفتن در نقد. برای همین نوشتههایش مخاطبان بسیار داشت. پرویز نوری جملهای داشت که خیلی معروف شد. میگفت سپید و سیاه تنها مجلهای است که مردم آن را از صفحه آخر شروع میکنند؛ چون نقدهای دوائی در صفحه آخر سپید و سیاه منتشر میشد.»
بچه محله عین الدوله
از احمدرضا احمدی درباره سابقه داستاننویسی دوائی میپرسم. آیا آن سالها که نقدها و نوشتههای سینمایی مینوشت به قصهنویسی مشغول بود یا قصهنویسی در سالهای بعد برای او جدی شد؟ «دوائی در آن سالها یکبار قصهای نوشت در مجله رودکی اما بعد که به پراگ رفت، ماجرا جدیتر شد و قصههایش را کتاب کرد که انتشارات زمینه آن را منتشر کرد. بعد هم بهتدریج قصههای دیگری نوشت که منتشر شده است. دوائی حافظه بسیار دقیقی دارد و خاطرهها و اتفاقهای کوچکی و نوجوانیاش را دقیق بهخاطر دارد. دوائی بچه محله عینالدوله بود. او در دوره مهمی در تهران به دنیا آمد و اتفاقات تاریخی بسیاری را دید؛ ۲۸ مرداد را دیده بود، ۱۵ خرداد را دیده بود و بسیاری از آدمهای سیاسی و طرفداران دکتر مصدق در آن محله بودند.» اما بیشتر قصههای دوائی خاطرههایی است با عشق و حسرت خاطرههای دور از تهران آن سالها؛ عشقی که احمدرضا احمدی هم در آن با دوائی شریک است و نشانههای آن در شعرهای احمدی نیز دیده میشود؛ «بهترین دوره تهران آن سالها بود. محله ما زیبا بود، پر از درخت بود و جوی آب داشت. تهران تنها شهری بود که در عرض ۱۰، ۱۵ دقیقه میشد از شهر به ییلاق آن رسید. به شمال که میرسیدی پر از مزارع گندم بود و درختهای شاهتوت و گردو. تهران آن سالها که دوائی از آن مینویسد تهران عجیبی بود. حالا همه اینها از بین رفته و تبدیل به ساختمان شده است.»
ری برادبری از هواپیما میترسید!
در طول این سالها ترجمههای بسیاری از دوائی منتشر شده است. از آثار آرتور سیکلارک و ری برادبری تا فیلمنامه سرگیجه آلفرد هیچکاک و فن سناریونویسی و… هنوز هم ترجمههای پرویز دوائی در مجله «نگاه نو» و ماهنامه «جهان کتاب» منتشر میشود؛ «شاگرد اول دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی بود. قرار بود که در همان سالها بورسیه شود اما پارتیبازی کردند و کس دیگری را به جای او فرستادند. زبان انگلیسی را خیلی خوب میدانست. فرانسه هم یاد گرفت. در این سالها زبان چکی را هم خیلی عالی یاد گرفته است. شما به ترجمههایش هم که نگاه کنید میبینید که «راز کیهان» آرتور سیکلارک را درخشان ترجمه کرده است. نویسنده دیگری که دوائی به او علاقه داشت ری برادبری بود. زمانی که دوائی دبیر فستیوال فیلم کودک بود از ری برادبری دعوت کرد که به تهران بیاید. برادبری نوشت پرویز عزیزم، خیلی دوست دارم به تهران بیایم اما من از هواپیما میترسم و نمیتوانم با هواپیما سفر کنم. جالب است که نویسنده داستانهای علمی تخیلی از هواپیما میترسید!»
عاشق پراگ شد و همانجا ماند
حالا سالهاست نویسنده و منتقد ایرانی ساکن پراگ است و از آنجا نامهها و قصههایش بهدست ما میرسد. او از سال ۱۳۵۳ساکن پراگ شده است. احمدرضا احمدی درباره مهاجرت او به پراگ میگوید: «در همان سالها دوائی برای عمل جراحی معده به پراگ رفت اما آنقدر عاشق شهر پراگ شد که همانجا ماند. کار خودش را هم انجام داده بود. دیگر حوصله نقد نوشتن نداشت. در این سالها هم قصهها و ترجمههایش در ایران منتشر میشود.»
همشهری

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- احمدرضا احمدی درگذشت
- اعلام جزییات اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰
- تجلیل از احمدرضا احمدی در دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰
- نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» از ۱۸ آذر روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- نامهای که سوفیا لورن برای احمدرضا احمدی نوشت
- برگزاری سومین دوره مراسم اهدای نشان داود رشیدی
- از همخانه شدن با احمدرضا احمدی تا همکاری با مسعود کیمیایی
- عباس کیارستمی و احمدرضا احمدی در یک قاب
- عکس هایی از حضور هنرمندان در مراسم تولد احمدرضا احمدی
- اختصاصی سینماسینما/مسعود کیمیایی در خانه کودکی احمدرضا احمدی در کرمان/انتشار برای نخستین بار
- عیادت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از احمدرضا احمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟