مسعود کرامتی بازیگر و کارگردان دیدگاه خود را درباره ناصر تقوایی و آثارش در یادداشتی بیان کرد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان و بازیگر نوشت:
این روزها که سه فیلم «کشتی یونانی»، «تعزیه» و«تمرین آخر» ناصر تقوایی در گروه هنر و تجربه درحال اکران است، به این مساله فکر میکنم که مجموعه کارهایی که او از گذشته تا امروز در عرصه سینما ارائه کرد، نشانگر آن است که او در مقام یک کارگردان و حتی نویسنده به آنچه انجام داده مسلط بوده و اشراف داشته است. او پیش از آنکه وارد سینما شود یک داستاننویس بود.
درواقع پیش از آن که تقوایی با سینما مطرح شود در وادی نویسندگی شهرت پیدا کرد و خیلی زود همدورهایهایش دریافتند نویسندهای جوان و ماهر به عرصه هنر پا گذاشته که در نوشتن داستان، زاویهدید منحصربهفردی دارد. هرچند بعد از مدتی تقوایی سینما را برگزید و ابتدا با ساخت فیلمهای کوتاه و بعد از آن فیلمهای سینمایی، به شکل جدی وارد سینما شد و سینما را بر سایر حوزههای علاقهمندی خود در اولویت قرار داد و دراین مسیر هم تبدیل به چهرهای ارزشمند و برجسته شد.
تکتک فیلمهای او بهعنوان کارگردانی جزئینگر این نکته را اثبات میکند که این کارگردان چه اشراف و دانش وسیعی نسبت به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی دارد، کمااینکه دلبستگی به فرهنگ ایرانی همواره در تمام آثار او به خوبی نمایان بوده است.
از همه مهمتر، تقوایی را میتوان در زمره معدود کارگردانانی قرار داد که فضا و جغرافیای جنوب را به خوبی میشناسد و به واسطه همین شناخت است که توانسته آثار ماندگاری ارائه کند.
او یک کارگردان صرف نیست و چندان که اشاره کردم مولف است و از رهگذر جهانبینی که نسبت به ادبیات و سینما داشته، موفق شده از تلفیق این دو حوزه کارهایی ارائه دهد که بعد از گذشت سالها هنوز در اذهان مخاطبان باقی مانده است. او در دورهای که سینما آرامآرام مراحل گذار از سینمای بدنه و تجاری را به سمت سینمای معناگرا در پیش میگرفت، رشد کرد و توانست در موج نوی سینمای ایران ازجمله چهرههایی باشد که به خوبی بدرخشد. همیشه فکر میکنم چرا قدر چهرههایی چون او آنطور که شایستهاش است، دانسته نشده و به سادگی از کنار داشتههایمان میگذریم، درحالی که چهرههایی چون ناصر تقوایی یگانهاند و تکرارناپذیر.
منبع : فرهیختگان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- تقوایی و عشق فوتبال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





