ترافیک شدید اکران فیلمهای متوسط سینمای ایران، منجر به افزایش تبلیغات اغواکننده شهری و مطبوعاتی با فرمهای مختلف شده؛ اما چگونه باید از کمند این تبلیغات گذشت و انتخاب درستی در این فصل داشت و از آنچه تماشا کردهایم، پشیمان نشویم؟
به گزارش «تابناک»؛ شمار فیلمهای در حال اکران دو رقمی است؛ اما این حجم اکران فیلمهای سینمایی نیز باعث نشده بسیاری از سانسهای اکران ـ به ویژه پیش از غروب خورشید ـ مملو از جمعیت باشد. در چنین شرایطی، چارهای جز تبلیغات گستردهتر نیست و با توجه به اینکه در برخی سالنها، سانسها میان چند فیلم تقسیم شده و در یک سالن چند فیلم اکران میشود، رقابت شدت بیشتری یافته است.
نقدهای مثبت، قدیمیترین مدل تبلیغات است و سفارش نقد مثبت در این دوران، کار چندان گران قیمتی نیست؛ ریویونویسی که در برخی مجلات جای دارد نیز روش تمیزتری برای پرزنت یک فیلم سینمایی است که بدون سر بردن حوصله تماشاگر، به او یک فیلم پیشنهاد داده میشود. با این حال این نقدها بدون جوایز سینمایی برای تماشاگر جذابیت ندارد و در همین چارچوب، برخی سینماگران یکباره پیش و حین اکران فیلمهایشان برنده جوایز سینمایی میشوند!
با توجه به اینکه شمار جشنوارهها و جوایز سینمایی مشتمل بر چند هزار عنوان میشود و پذیرفته شدن و جایزه بردن در بیشتر این جشنوارهها با دشواری همراه نیست، در فضای سینمای ایران، چهرههای شناخته شدهای چنین خدماتی ارائه میدهند و اگر سینماگر به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشد، میتواند با اندکی هزینه به سادگی از چند جشنواره پذیرش بگیرد و خبر بردن چند جایزه سینمایی را در فصل اکران رسانهای کند.
به اینها میتوان انتشار هدفمند نظریات کاربران در سایتهای فروش بلیت را نیز افزود که عمدتاً نظرات مثبت و نقدهای کمی را منتشر و بدین ترتیب سعی میکنند در همراهی با سینماگران به هر قیمتی بلیت فروشی کنند و در نقش جارچی فیلمسازان ظاهر شوند.
به این اتفاقات، باید انتشار شمار قابل توجهی از تیزرها را افزود که اساساً گویای محتوای فیلم نیست و با فریب تماشاگر، مخاطب را به تماشای فیلم جلب میکند و در نهایت تماشاگر دست از پا درازتر سالن سینما را ترک میکند. این اتفاق به شدت رایج شده و برخلاف دیگر کالاها که نباید از تبلیغات فریبنده استفاده کنند، نهادهای مسئول نظارتی در این زمینه انجام نمیدهد و بعضاً مشاهده شده در تیزرها صحنههایی بوده که از نسخه در حال اکران فیلمها حذف شده است!
با توجه به نبود سازوکارهای نظارتی و پیگیری، تماشاگر مغبون نمیتواند اعتراضی به این رویهها داشته باشد و در نهایت نسبت به تبلیغات همه فیلمها بیاعتماد میشود. بازگرداندن این تماشاگران به سینما که با فریب برای تماشای یک فیلم به سینما کشانده شدهاند، به سالن سینما برای تماشای فیلمهای دیگر، کاری بس دشوار است و یکی از دلایل حاشیهای ریزش مخاطب، همین منفعت طلبیهای شخصی است.
در چنین اوضاعی، توصیه میشود برای دیدن یک فیلم با خانواده یا به صورت جمعی، ابتدا چند نقد ـ به ویژه از منتقدانی که مشهور نیستند و به واسطه رفاقت با فیلمسازان رودربایستی ندارند ـ در جریان جزئیات فیلم قرار بگیرید و سپس از اطرافیانی که فیلم را دیدهاند، درباره فیلم پرس و جو کنید، تا پس از تماشای بنرهای رنگی و پروپاگاندا برای یک فیلم به دیدن یک اثر متوسط سیاه و سفید ننشیند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
- رئیس گلدن گلوب تغییر کرد
- سایه سنگین جشنواره فیلم ونیز بر معتبرترین جایزه سینمای جهان
- اسکار بدون مجری محبوبتر شد
- جایزه سزار برگزیدگانش را شناخت/ از جایزهای برای «برادران سیسترز» تا تجلیل از رابرت ردفورد
- جوایز ACE به “حماسه کولی” و “سوگلی” رسید
- جوایز انتخاب منتقدان برای “رُما”، “آمریکاییها” و “خانم میزل شگفتآور”
- فروش دو مجسمه اسکار قدیمی در یک حراج
- شکل جایزه گلدن گلوب تغییر کرد + عکس
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- جوایز جشنوارههای سینمایی تحت تاثیر گرانی ارز
- امسال در اسکار جایزه منتخب مردم اهدا نخواهد شد
- مشارکت ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه در انتخاب موثرترین چهره سینمایی سال
- جایزه منتخب مردم به جوایز اسکار اضافه شد/ تغییرات عمده در مراسم
- جایزه ملی سینمای ۱۰۰ اهدا میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد