ترافیک شدید اکران فیلمهای متوسط سینمای ایران، منجر به افزایش تبلیغات اغواکننده شهری و مطبوعاتی با فرمهای مختلف شده؛ اما چگونه باید از کمند این تبلیغات گذشت و انتخاب درستی در این فصل داشت و از آنچه تماشا کردهایم، پشیمان نشویم؟
به گزارش «تابناک»؛ شمار فیلمهای در حال اکران دو رقمی است؛ اما این حجم اکران فیلمهای سینمایی نیز باعث نشده بسیاری از سانسهای اکران ـ به ویژه پیش از غروب خورشید ـ مملو از جمعیت باشد. در چنین شرایطی، چارهای جز تبلیغات گستردهتر نیست و با توجه به اینکه در برخی سالنها، سانسها میان چند فیلم تقسیم شده و در یک سالن چند فیلم اکران میشود، رقابت شدت بیشتری یافته است.
نقدهای مثبت، قدیمیترین مدل تبلیغات است و سفارش نقد مثبت در این دوران، کار چندان گران قیمتی نیست؛ ریویونویسی که در برخی مجلات جای دارد نیز روش تمیزتری برای پرزنت یک فیلم سینمایی است که بدون سر بردن حوصله تماشاگر، به او یک فیلم پیشنهاد داده میشود. با این حال این نقدها بدون جوایز سینمایی برای تماشاگر جذابیت ندارد و در همین چارچوب، برخی سینماگران یکباره پیش و حین اکران فیلمهایشان برنده جوایز سینمایی میشوند!
با توجه به اینکه شمار جشنوارهها و جوایز سینمایی مشتمل بر چند هزار عنوان میشود و پذیرفته شدن و جایزه بردن در بیشتر این جشنوارهها با دشواری همراه نیست، در فضای سینمای ایران، چهرههای شناخته شدهای چنین خدماتی ارائه میدهند و اگر سینماگر به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشد، میتواند با اندکی هزینه به سادگی از چند جشنواره پذیرش بگیرد و خبر بردن چند جایزه سینمایی را در فصل اکران رسانهای کند.
به اینها میتوان انتشار هدفمند نظریات کاربران در سایتهای فروش بلیت را نیز افزود که عمدتاً نظرات مثبت و نقدهای کمی را منتشر و بدین ترتیب سعی میکنند در همراهی با سینماگران به هر قیمتی بلیت فروشی کنند و در نقش جارچی فیلمسازان ظاهر شوند.
به این اتفاقات، باید انتشار شمار قابل توجهی از تیزرها را افزود که اساساً گویای محتوای فیلم نیست و با فریب تماشاگر، مخاطب را به تماشای فیلم جلب میکند و در نهایت تماشاگر دست از پا درازتر سالن سینما را ترک میکند. این اتفاق به شدت رایج شده و برخلاف دیگر کالاها که نباید از تبلیغات فریبنده استفاده کنند، نهادهای مسئول نظارتی در این زمینه انجام نمیدهد و بعضاً مشاهده شده در تیزرها صحنههایی بوده که از نسخه در حال اکران فیلمها حذف شده است!
با توجه به نبود سازوکارهای نظارتی و پیگیری، تماشاگر مغبون نمیتواند اعتراضی به این رویهها داشته باشد و در نهایت نسبت به تبلیغات همه فیلمها بیاعتماد میشود. بازگرداندن این تماشاگران به سینما که با فریب برای تماشای یک فیلم به سینما کشانده شدهاند، به سالن سینما برای تماشای فیلمهای دیگر، کاری بس دشوار است و یکی از دلایل حاشیهای ریزش مخاطب، همین منفعت طلبیهای شخصی است.
در چنین اوضاعی، توصیه میشود برای دیدن یک فیلم با خانواده یا به صورت جمعی، ابتدا چند نقد ـ به ویژه از منتقدانی که مشهور نیستند و به واسطه رفاقت با فیلمسازان رودربایستی ندارند ـ در جریان جزئیات فیلم قرار بگیرید و سپس از اطرافیانی که فیلم را دیدهاند، درباره فیلم پرس و جو کنید، تا پس از تماشای بنرهای رنگی و پروپاگاندا برای یک فیلم به دیدن یک اثر متوسط سیاه و سفید ننشیند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
- رئیس گلدن گلوب تغییر کرد
- سایه سنگین جشنواره فیلم ونیز بر معتبرترین جایزه سینمای جهان
- اسکار بدون مجری محبوبتر شد
- جایزه سزار برگزیدگانش را شناخت/ از جایزهای برای «برادران سیسترز» تا تجلیل از رابرت ردفورد
- جوایز ACE به “حماسه کولی” و “سوگلی” رسید
- جوایز انتخاب منتقدان برای “رُما”، “آمریکاییها” و “خانم میزل شگفتآور”
- فروش دو مجسمه اسکار قدیمی در یک حراج
- شکل جایزه گلدن گلوب تغییر کرد + عکس
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- جوایز جشنوارههای سینمایی تحت تاثیر گرانی ارز
- امسال در اسکار جایزه منتخب مردم اهدا نخواهد شد
- مشارکت ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه در انتخاب موثرترین چهره سینمایی سال
- جایزه منتخب مردم به جوایز اسکار اضافه شد/ تغییرات عمده در مراسم
- جایزه ملی سینمای ۱۰۰ اهدا میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





