نیره خادمی در شهروند نوشت : یک هفته بعد از تصادف مهدی فخیمزاده هنوز دستبردار نیستند. اینبار کادر درمانی فیلمی از فخیمزاده در شبکههای مجازی منتشر کردهاند که به اعتقاد یک جامعهشناس تجاوز به حریم شخصی محسوب میشود. مهدی فخیمزاده آن آدم سرحال و پر ابهت سینما وتلویزیون حالا در ویدیویی که از سوی بیمارستان منتشر شده، رنجور و رنگ پریده است. از او میپرسند از خدمات اورژانس و بیمارستان راضی است و فخیمزاده با بیحالی جواب میدهد که همه چیز خوب است: «فکر میکنم که حالم خوب و سرجایش است من به زودی مرخص میشوم.» آنها انگار میخواهند از مهدی فخیمزاده رضایت بگیرند که بیمارستان هیچ کم و کسری نداشته است و بعد فیلم را روانه شبکههای مجازی میکنند. چهره فخیمزاده اما شباهتی به نمکیِ مسافران مهتاب نداشت و دیگر از آن کارگردان جدی تلویزیون و سینما خبری نبود. کاربران اول باور نکردند و نوشتند: «این اون نیست. پس چرا شکل فخیمزاده نیست. مطمئنی این اونه ؟ نه این او نیست.» این کامنتها چندین بار زیر پست اینستاگرام آمده است و البته خیلیها هم با دلسوزی آرزو کردند که هر چه زودتر حالش خوب شود. حالا نیره توکلی، جامعهشناسی است که نسبت به این ماجرا نقد دارد و به «شهروند» میگوید:«این حرکت نخستین بار در فیلم شاملو اتفاق افتاد، در فیلمی که از این شاعر بزرگ و نامدار ساختند، او را رنجور و از پا افتاده نشان دادند. آنها به دوران پیری او رفته بودند اما نشان دادن آن تصویر رنجور، تصویری نبود که از شاملو داشتیم و اصلا او دیگر آن شاملو نبود.» او معتقد است که درست نیست که فیلمساز، کارگردان یا هر کس دیگری از بیمار فیلم بگیرد و آن را منتشر کند چه به انگیزه هنری یا مثلا تبلیغاتی. «درست نیست آدم را در شرایطی به مردم نشان بدهند که در حالت عادی آن طور نیست، به خصوص اگر او، شخصیت شناخته شدهای باشد چون ممکن است بیمار در آن لحظه در حال خود نباشد یا تحتتاثیر قرار گرفته باشد چه بسا اگر در حال خود باشد اجازه چنین کاری را ندهد.» نیره توکلی به تاثیرات این اتفاق اشاره می کند:«به هر حال تصویر همیشگی شخصیت بین مردم شکسته میشود بنابراین اگر شکل سوء استفاده داشته باشد قابل شکایت هم هست. اگر شخصی در موقعیت اینچنینی بر خلاف میلش با کار موافقت کرده باشد و بعد مشخص شود که در حال عادی نبوده به حریم خصوصی او تجاوز شده است.» او درباره دلیل وقوع اتفاقاتی از این دست در جامعه توضیح میدهد:«در جامعهای که حقوق شهروندی جدی گرفته نمیشود، وقتی که به عنوان بیمار وارد بیمارستان میشوی هم به حریم شخصی و حقوق شهروندیات اهمیت نمیدهند. اما اینکه چنین اتفاقی در بیمارستان میافتد دلایل دیگری هم دارد، این که همیشه بین جامعه پزشکی و مردم دیواری وجود دارد و همچنان انگار جامعه پزشکی را تافته جدا بافته میدانند، بنابراین در برخورد با مردم عادی، به خود اجازه میدهند که درباره بیمار تصمیم بگیرند.» این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده است، بعد از مرگ مرتضی پاشایی هم تصویر تکان دهندهای از آخرین لحظههای حیاتش منتشر شد که انتقادات زیادی را رقم زد اما در کشورهای خارجی تا به حال یک نمونه هم از این دست دیده نشده است و بارزترین نمونه آن مایکل جکسون، سلبریتی معروف آمریکایی بود که ۸ سال قبل به طور ناگهانی دچار ایست قلبی شد، اما هیچ عکسی از او در حالت غیرعادی منتشر نشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- ابوالحسن داودی رییس انجمن تهیهکننده _کارگردانان سینما شد
- مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» / گزارش تصویری
- فخیمزاده به هوش آمد
- امید به بهبود حال مهدی فخیمزاده
- هنگامه قاضیانی بازیگر «به وقت خماری» شد
- پخش فیلمی از هیچکاک به انتخاب فخیمزاده
- نگارش فیلمنامه «علی البدل» به پایان رسید/ پخش نوروز ۹۶ + تصاویر
- فخیمزاده مهمان «نقد فیلم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما