تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۱۵:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 132150
 هادی داداشی در بانی فیلم نوشت : در هفته ای قرار داریم که موج دوم و شدیدتری از شیوع ویروس مرگبار کرونا کشور را فرا گرفته. این را مسئولان وزارت بهداشت مرتب مطرح می کنند و با هشدار و سفارش درباره اینکه در هفته‌های آینده شاهد روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا خواهیم بود، از مردم می خواهند ترددهایشان را کاهش دهند و با رعایت بهداشت، کمک کنند تا میزان شیوع دست کم ۹۰درصد کاهش یابد. به عقیده آنان، فعلاً امن ترین جا برای مردم «منازل» شان است.

این در حالی است که خانه سینما هم توصیه کرده پروژه های سینمایی در حال تولید، کارشان را تا رفع همه گیری این ویروس و بهبود شرایط، به تعویق بیندازند. هر چند پروژه هایی مهم در تلویزیون که تعهد آنتن دارند، ناگزیر در این بحران همچنان دست از کار نکشیده اند که باید ضمن تحسین شان، عاجزانه از آنان خواست که خود را در مقابل خطرات ابتلا به کرونا مصون نگه دارند.

اینها را گفتم تا برسم به برخی از مسابقات و برنامه های تلویزیونی که معمولاً بود و نبودشان روی آنتن اتفاق خاصی ایجاد نمی کند، اما دست اندرکارانشان این روزها هنوز با دعوت بی پروا از مردم، مشغول ضبط برنامه هستند. برنامه هایی تولیدی که اغلب در فضای بسته و با حضور اقشار مختلف مردم ضبط می شوند و بستری آماده برای انتقال ویروس کرونا هستند. حال آنکه انتظار می رود در تنگنای بحرانی فعلی که حتی در دقت و سلامت آمارهای مبتلایان و متوفیان ناشی از این ویروس تردیدهای جدی وجود دارد، چه رسد به اطمینان از پروسه کامل پیشگیری و بهبود، این برنامه ها اگر نگران جان عوامل خود نیستند، دست کم مردم علاقه مند را از خانه هایشان به بیرون نکشانند و با جان آنان بازی نکنند. جانی که از هرچه تعهد و آنتن و بودجه و …. عزیزتر است و در این اوضاع پرمشقت، هیچ تضمینی هم برای صیانت از آن از سوی برنامه سازان نمی تواند مورد قبول واقع شود.

با این وجود تأسف بار آنکه مرتضی میرباقری معاون سیما، به عنوان یکی از تصمیم گیرندگان اصلی در این باره، در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به ادامه ضبط برنامه‌های تلویزیون که تماشاگر در آنها حضور دارد، گفته: «این برنامه‌ها پس از هماهنگی با مراجع ذی ربط و با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، مراقبت های پزشکی و برخی محدودیت ها ضبط و پخش می‌شود. برای حفظ سلامتی حاضران، تعداد آنها را کاهش داده ایم تا ضمن رعایت فاصله مناسب هم نکات بهداشتی و پزشکی مورد توجه قرار گیرد و هم جذابیت برنامه‌ها حفظ شود. برای حفظ سلامتی عزیزان برنامه ساز نیز در کنار هر برنامه تولیدی و سریال یک پزشک ویژه با امکانات تشخیصی و درمانی در نظر گرفته شده است و سلامت همکاران عزیزمان و حاضران دائم رصد می‌شود».

این صحبتها در حالی عنوان شده که قطعاً مسئولان تلویزیون بیشتر از متولیان بهداشت از خطرات بزرگ این ویروس آگاه نیستند و بی شک بهتر است به توصیه های بهداشتی و سلامت محور مطرح شده عنایتی جدی کنند.

او افزوده: «ما هیچگاه چنین شرایط فشرده ای برای رسانه ملی نداشته ایم؛ چرا که از الان تا تعطیلات نوروز کمتر از ۱۸ روز باقی است و از پایان تعطیلات نوروز تا آغاز ماه مبارک رمضان هم تقریبا بیست روز فاصله زمانی است و این کار را برای همکاران برنامه ساز ما بسیارفشرده و سخت می‌کند».

در صورتی که ما بارها در بانی فیلم و بسیاری دیگر از همکاران رسانه ای بارها گوشزد کرده ایم نوروز و ماه رمضان و امثالهم مناستهای خلق الساعه نیستند که برنامه سازی برایشان به دقیقه نود موکول شود تا مثلاً امروز چیزی مثل کرونا، سد راه تولیدشان قرار گیرد.

در هر حال با احترام به برنامه سازان فهیم و مردمی صدا و سیما، به نظر بهتر است که اگر تعطیلی این دست از برنامه های فرعی به هیچ وجه میسر نیست(؟!)، دست کم با حذف تماشاگران، سلامت و زندگی آنان را فدای مصلحت اندیشی یک رسانه نکنیم. مطالبه ای که احسان علیخانی هم با توقف ضبط برنامه «عصر جدید» عاقلانه و به درستی به آن پاسخ مثبت داده و اعلام کرده: «ویروس کرونا، بزرگترین ضربه را به ضبط و تولید برنامه زده، اما حتما سلامتی تماشاگران شرکت‌کنندگان و عوامل مهمترین موضوع است و با شیوع این ویروس و ابلاغ وزارت بهداشت ضبط ما متوقف شد».

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها