به گزارش «سینماسینما»، هشتمین برنامه از «سهشنبههای هنوز» با حضور شهرام مکری و علیرضا رسولینژاد با موضوع سینمای مستقل جهان برگزار شد. در این جلسه شهرام مکری به مقایسه سینمای ایران و فرانسه پرداخت. در ادامه بخشهایی از صحبتهای مکری را میخوانید:
«ایران و فرانسه آمار جمعیتی نزدیک به ۷۰ میلیون نفر دارند و مقایسه را راحتتر کردهاند. طبق آمار سال ۲۰۱۳، ۵۵۰۰ سالن سینما در فرانسه وجود دارد، در حالی که ما در ایران ۴۵۰ سالن سینما داریم. در سینمای فرانسه سالانه ۲۷۰ فیلم تولید میشود، در حالی که در ایران حدود ۱۰۰ فیلم تولید میشد. در فرانسه ۴۰۰ کمپانی بزرگ تولید فیلم وجود دارد، در حالی که در ایران کمپانیهای فیلم به تعداد آدمهایی است که میشناسیم و حتی به ۲۰ عدد هم نمیرسد.
در فرانسه اگر بخواهیم فیلم پرفروش را مشخص کنیم، باید فیلمها را به سه دسته تقسیم کنیم، فیلمهای آمریکایی اگر در فرانسه ۱۵ میلیون مخاطب داشته باشند، پرفروش محسوب میشوند، فیلمهای غیرفرانسوی وغیرآمریکایی با زیرنویس فرانسوی باید بالغ بر ۱٫۵ میلیون تماشاگر داشته باشند و فیلم فرانسوی باید حدود هشت میلیون تماشاگر داشته باشد تا پرفروش باشد. اما در ایران با ۴۵۰ سالن سینما، تعداد تماشاگران فیلمهای پرفروش، حدود یک میلیون نفراست، یعنی با احتساب بلیت هشت هزار تومانی، پرفروشترین فیلم ایرانی باید حدود هشت میلیارد تومان بفروشد، ولی چندان اتفاق معمولی نیست که فیلمی هشت میلیارد تومان بفروشد.
طبق آمار، هر ایرانی هر هشت سال یکبار به سینما میرود. یک مدل فیلم ساخته میشود که ادعا میکند برای مخاطب محدود ساخته شده است، چون آمار دقیق دارم فیلم خودم یعنی «ماهی و گربه» را مثال میزنم، در این فیلم المانهای سینمای بدنه وجود ندارد؛ ولی حدود ۲۵۰ هزار نفر تماشاگر داشته است؛ اما فیلمی که حدود سه میلیارد تومان هزینه برای تولید داشته است، میتواند ۵۰۰ هزار تماشاگر داشته باشد. سالانه حدود ۵۴ فیلم را سینمای بدنه اکران میشود که از این میان فقط ۱۰ فیلم بالای جدول فروش میلیاردی دارند و از میان این ۱۰ فیلم، فقط پنج یا شش فیلم اول جدول میتوانند بگویند که در گیشه سودآور بودهاند، در حالی که در سینمای هنر و تجربه، چون فیلمها با بودجه کم ساخته میشوند، مثلا من «اشکان و انگشتر متبرک» را با ۲۰ میلیون تومان و «ماهی و گربه» را با مبلغی کمتر از۴۰۰ میلیون تومان ساختهام، این فیلمها زودتر به سوددهی میرسند تا فیلمهای سینمای گیشه که فروش آنها به این شکل حساب میشود. مثلا فیلم سه میلیارد تومان میفروشد که ۱٫۵ میلیارد آن را باید به سینمادار بدهد و از ۱٫۵ میلیارد باقیمانده، ۲۵ درصد را پخشکننده برمیدارد و باقی این پول را تهیهکننده برمیدارد. در نتیجه، تهیهکننده باید یک میلیارد تومان برای ساخت فیلم هزینه کند و منتظر باشد که فیلم سه میلیارد تومان بفروشد تا بتواند یک میلیارد نخستین خود را بردارد و تازه یربهیر شوند.»
این نشست ۳۱ شهریورماه در کتابفروشی «هنوز» با حضور جمعی از علاقهمندان برگزار شد. در این نشست قرار بود مجید برزگر نیز حضور داشته باشد که بهدلیل حضور فیلمش در فستیوال شیکاگو، ناچار به سفر شده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- محمد حقیقت خبر داد/ اکران «جنایت بیدقت» در فرانسه/ فیلمی با امضای ویژه مکری
- «جنایت بیدقت» جایزه بهترین فیلم بخش دیدگاههای نو جشنواره برزیلی را گرفت
- شهرام مکری داور جشنواره شیکاگو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
آخرین ها
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت