جامعه صنفی تهیه کنندکان سینما و شورای عالی تهیه کنندگان سینما با انتشار دو بیاینه جداگانه به توقف اکران فیلم مشکل گیتی اعتراض کردند.
به گزارش سینماسینما، در متن بیانیه شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران دربارهٔ توقیف فیلم سینمایی 《مشگل گیتی》 به شرح زیر است: در پی توقیف فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی بهرام کاظمی، به دستور مقامات قضایی و توسط مسوولان سازمان سینمایی، در حالی که کلیه مراحل قانونی تولید و نمایش را طی کرده و مورد استقبال مردم قرار گرفته بود، شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران که شامل کلیه تشکلهای تهیه کنندگی سینمای ایران است، مراتب اعتراض خود را به اطلاع مردم و مسوولان میرساند و لازم میداند به نکاتی چند اشاره کند.
۱ _ما تبلیغ فیلمهای سینمایی را در هر رسانهای، حق قانونی و بدیهی خود دانسته و هر گونه ممانعت در این مسیر را که مبنای حقوقی و قانونی نداشته باشد، غیر قابل قبول و ناپذیرفتنی میدانیم. مگر آنکه رسانهای تعلق مستقیم و صریح به کشور متخاصم یا گروههای تروریسم داشته باشد.
۲_ درخلال ماهها و سالهای اخیر هرگاه مقامات قضایی و یا دولتی مانع تبلیغات فیلمهای دارای پروانه نمایش در شبکههای ماهوارهای شدهاند، بدون استناد قانونی بوده است. این در حالی است که استناد به قانون ابتداییترین مرحله تفهیم اتهام به شمار میرود.
۳_ مسوولان دولتی و مقامات قضایی در توقیف فیلمهای سینمایی، متاسفانه از کارشناسی سینماگران و اصناف خانهٔ سینما استفاده نکردهاند و به همین دلیل اغلب در تشخیص و صدور حکم از پیچیدگیهای هنر و فرهنگ، غفلت کردهاند و در اکثر موارد باعث ظلم مضاعف شدهاند. در حالی که پیش از این در محاکم قضایی پیش از صدور هر حکمی از خانه سینما درخواست نظر کارشناسی میشد تا خللی در علم و تشخیص مقامات قضایی و دولتی وارد نشده باشد. به عنوان مثال در مورد توقیف فیلم سینمایی 《مشکل گیتی》 قبل از همه در حق سرمایه گذاران احجاف شده در حالی که صاحبان اثر صراحتا هرگونه سفارش تبلیغ در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان را انکار کردهاند. حتی با فرض اینکه کسی چنین سفارشی را داده باشد، چگونه میشود با خطای کسی، افراد دیگری را تنبیه و از حقوق قانونی خود محروم ساخت؟! بدیهی است در چنین شرایطی میبایست فرد خاطی مجازات شود نه گروهی از فرهیختگان و دست اندرکاران صاحب فیلم.
۴. هر اثر هنری بعد از آفرینش، جزو میراث فرهنگی یک ملت است و به محاق کشاندن آن، معنایی جز محروم ساختن یک ملت از میراث فرهنگی و حقوق شهروندی خود ندارد.
بنابر آنچه گفته شد شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران توقیف فیلم «مشکل گیتی» را مشکل عمومی سینمای ایران میداند و با هدف حل آن، خود را در کنار سازندگان این فیلم میداند و تمام سعی خود را بر این تظلم خواهی معطوف میکند.
جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما نیز در واکنش به توقیف اکران فیلم سینمایی مشکل گیتی بیانیهای را به شرح زیر صادر کرد:
همه شما همکاران و دست اندرکاران سینماى ایران بارها در جراید و اخبار دیده و شنیدهاید که در چند سال اخیر دولت محترم تدبیر و امید توانسته با همت بىبدیل با برخى مدیران محافظهکارخود رکورددار توقیف و محاق در آثار سینماى ایران باشد، خصوصا فیلمهایى که هم مجوز ساخت داشتهاند و هم مجوز اکران. حمایت از سینماگران و امنیت آثار به حدی تنزل داشته که بعضى از همکارانمان تحت فشار و روند سختگیرانه و محدودیتهای موجود کار نکردن و خانهنشینى را ترجیح میدهند. به صورت طبیعى، وقتى سازمانى مجوزى را براى کارى صادر مىنماید باید تمام قد از آن دفاع نموده و شرایط و بستر مناسب را براى استفاده از آن فراهم کند. عرضه و شناساندن محصولات به مخاطب نیازمند تبلیغ است ـ چه در رسانههاى داخلى و چه در رسانههاى خارجى! اگر در جایى قانون اعلام مىنماید تبلیغ کالاها و محصولات در شبکههاى ماهوارهاى معاند ممنوع است، باید با صراحت کامل نام شبکههاى معاند اعلام و این ممنوعیت باید شامل تمامى تولیدات در هر صنف و صنعت داخلى باشد. ظلم از آنجا شروع میشود که تعرفههاى تبلیغ در رسانه ملى آنقدر زیاد است که کمتر کسى فکر تبلیغ کالایش را در آن رسانه خواهد داشت و حتى اگر به اجبار به آن تن دهد محتواى تبلیغ و تیزر آنقدر دچار محدودیت و خط قرمز خواهد شد که مىتوان از آن تنها به عنوان ضد تبلیغ استفاده نمود. در چنین شرایطی، خواه ناخواه تبلیغات سر از شبکههاى ماهوارهاى درمىآورد و تازه آن زمان است که این ظلم و ستم بزرگ به تنهایى شامل حال سینما و فیلمهاى سینمایى مىشود و همه خود را مسئول و مامور اجراى این بىعدالتى مىدانند و نتیجهاش حال و روز امروز سینماى ایران مىشود. گویا ممنوعیت عبور از چراغ قرمز فقط شامل حال اهالی سینما و صاحبان آثار است. وضع به گونهای است که حتی فریاد اعتراض ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این خصوص بلند شده که، «اگر قانونی هست برای همه باید اجرا شود.»
همکاران گرامى! مطلع هستید دستاندرکاران فیلم سینمایى «مشکل گیتی» از مدتها قبل پخش هرگونه تیزر ماهوارهای از شبکههای معاند همچون جم را اقدامی خودسرانه دانسته و طی درخواست خود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان برخورد با پخشکنندگان تیزر از شبکههای مذکور شده بودند. اما نه تنها در این خصوص اقدام و برخوردى صورت نگرفت بلکه با دستور مقام قضایى ناچاراً و به اجبار جهت اجراى حکم با همراهى مسئولین محترم وزارت ارشاد این فیلم توقیف شده و از ادامه اکران آن جلوگیرى شد.
براى حمایت از سازندگان فیلم و در پاسخ به دعوت آقاى بهرام کاظمی تهیهکننده و کارگردان «مشکل گیتی» به همراه عوامل فیلم روز شنبه ۴ دی ماه ساعت ۱۱ صبح مقابل وزارت ارشاد واقع در بهارستان حضور خواهیم داشت تا پیام اعتراض خود را به گوش وزیر محترم و مسئولین قضایى برسانیم. باشد که پایانى براین بىعدالتى شود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- مخالفت ۴ صنف سینمایی با آیین نامه نمایش سینمایی
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- سهم فیلمها از فروش بلیت مسابقات جامجهانی هنوز مشخص نیست
- پیشنهادهای تهیهکنندگان برای آییننامه اکران ۹۷
- اختصاصی سینماسینما/ پاسخ مهرداد فرید به حواشی صدور مجوز تهیهکنندگی/ ما به وزارت ارشاد معترض هستیم
- واکنش شورای عالی تهیهکنندگان سینما به یک اقدام غیرقانونی
- واکنش شورای عالی تهیهکنندگان سینما به تحریم «مادر قلب اتمی»
- درد دل برخی از اهالی سینما با مسئولان قوه قضائیه / شهرداری و صداوسیما از سینماگران حمایت نمی کنند
- افزایش قیمت بلیت سینماها
- فیلم های پرطرفدار جشنواره را ساعت ۱۰ صبح ببینید
- جدول فروش هفتگی سینمای ایران/ فروش خوب «هفت ماهگی»
- سهم صاحبان فیلم از نمایش های مردمی فیلم های جشنواره در تهران
- واکنش بهرام کاظمی به یک نقد :آیا «مشکل گیتی»هیاهویی مبتذل به راه انداخته؟
- سازمانسینمایی: همت سینماگران در مقابله با تبلیغات در ماهواره جای ستایش دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





