هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در پی درگذشت هوشنگ میرزایی (مستندساز) بیانیه ای منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در متن این بیانیه آمده است: «امروز هوشنگ میرزائی به خاک سپرده شد. بی آن که بتوانیم بر شانه بگیریم اش. یک همسر، یک پدر و البتّه یک فیلمساز.
امّا او امروز به تنهایی در دل خاک فرونخفت؛ حقیقت این است که بخشی از ما نیز به خاک سپرده شد. همهی ما که همچون او در این دوران و در تمام این سالهای نه چندان کوتاه، نجیبانه و شرافتمندانه، صادقانه و بیدریغ کار کردهایم، فیلم ساختهایم، فرهنگ و تاریخ و جامعه و روزگار خود را در قاب فیلمهای خود نشاندهایم و دریغ که مانند هوشنگ قدر ندیدهایم. قدر دیدن پیشکش، به دوام، عتاب هم دیدهایم.
ما، همچون هوشنگ میرزایی، تمام عمر و فرصت یگانهی زندگی را با اشتیاق صرف کار شرافتمندانه ی مستندسازی کردهایم و به ازایش امّا بنا به سنّتی شگفت، بی مهری و درشتی دیدهایم. قهر و توبیخ و تهمت سهم و قوت معمول مان بوده است. آن هم از کسانی که خود را خدمتگزاران و متولّیان هنر و فرهنگ می دانند. امّا در واقع ما را بردگانی ارزان و کم ارج می دانند که توجیه مَقام و مُقام ایشانیم. حقیقت تلخ این است که ما هستیم تا آنها باشند. تا آنها مدیر، مسئول و … بمانند. این تنها کاربرد ماست برای ایشان.
برای نمونه، سازمانی که هوشنگ بازنشستهی آن بود نه فقط او را بر صدر ننشانده بود و عزّت نمی گذاشت که در دوران دچار شدناش به بیماری، دریغ کرد از تأمین کامل و بی منّت هزینههای درماناش. حالا هم از پس مرگ تلخ او، فقط قبول می کند که سهمی از هزینه های بستری او را بدهد و به اقساط از حقوق بازنشستگی اش کم کند!
در این میان تنها برخی از دوستان و همکاران، از خانه سینما و مرکز گسترش سینمای مستند، تا رفقا و همصنفیان هوشنگ بودند که به همدلی، بخشی از بار سنگین مالی درمان او را بر عهده گرفتند.
هوشنگ برای امرار معاش اش پذیرفت در ازای مبلغی ناچیز، جوانان مشتاق سینما را در شهرهای دورافتاده آموزش بدهد. آن هم در شرایط سخت همه گیری ویروس کرونا. بی رعایت پروتکل های لازم. وقتی هم با تبی شدید از این سفر بازگشت و بستری شد، این رفقا و همکاران او بودند که در تکاپوی فراهمآوری هزینههای هنگفت درمانش برآمدند. هزینه هایی که همه جای دنیا رایگان است و اینجا، فقط از زبان دولتمرداناش و در برابر دوربینهای تلویزیونی بی هزینه است.
صندوقی هم که از عنوان هنرمندان بهره میبرد، تا به حال و تا به روزِ دفنِ تکّه ای از ما، انگشتی نجنبانیده برای برداشتن باری از دوش این فیلمساز با شرافت. بخوانید برای همهی ما.
ما فیلمسازان مستند، با قلبی لبریز شده از اندوه، جانی بر لب آمده، این بار به بهانهی از دست دادن یکی از برادران شریف خود، مراتب شدید شکایت خود را از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تأکید بیشتر از دولت و دولتمردان اظهار میکنیم و پاسخ میخواهیم. پاسخی علنی و روشن. از همهی کسانی که باید مطابق وظیفهی خود، نه فقط از هنرمندان که از همه مردمان نجیب این سرزمین در این شرایط سخت، پشتیبانی کنند و نمیکنند.
این بار ما با جدیّت و پیگیری بی وقفه، از ایشان به اصرار میخواهیم که وظیفه شناس باشند و پاسخگو. حالا وقت آن فرارسیده تا به ایشان یادآوری کنیم که باید باور کنید و بپذیرید که ما موظّف به حفظ جایگاه شغلی شما نیستیم؛ بلکه این شمایید که وظیفه دارید به یکان یکان مردمان این سرزمین خدمت کنید. حتّی به قیمت نادیده گرفتن خودتان، شغل تان و منافعتان.
پس پیش از آن که بیش از اینِ ما را به خاک بسپارید، مسئولیت پذیر باشید.
این بیانیه، حتماً تا دریافت پاسخ های قانع کننده و واضح، به امضای مستندسازان سینمای ایران خواهد رسید و به روز خواهد شد.»
هوشنگ میرزایی که به دلیل برگزاری کارگاه فیلم سازی در چند شهر به کرونا مبتلا شده بود به تازگی از دنیا رفت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- هیئتمدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شد
- کارگردانی مستند در اولین دوره کارگاههای انتقال تجربه
- بیانیه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند/ نگران گسترش شیوههای خشونت و ارعابیم
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- نامه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره حاشیههای «قهرمان»
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟