اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیهای به راهاندازی سامانه «شناسا» انتقاد کرده و دلایل این مخالفت را برشمرد.
به گزارش سینماسینما، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیهای به راهاندازی سامانهای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران توسط موسسه سینما شهر انتقاد کرد.
در این متن هشدار داده شده است که راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ میکند که اختیار آن در دست دولت است.
متن بیانیه بدین شرح است:
«درست در روزهایی که سینمای ایران در بهت و ناباوری، عزادار قتل هولناک داریوش مهرجویی و همسرش هستند، موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر خلاف سیاستهای کلی نظام مبنی بر عدم دخالت دولت در فعالیتهای بخش خصوصی، اقدام به راهاندازی سامانهای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) نموده و از آن رونمایی کرده است.
از آنجا که اعضای این اتحادیه به عنوان تنها مرجع صنفی تخصصی در خصوص تجهیز سینماهای کشور، بارها خطرات راهاندازی این شبکه را به مسئولین امر و دیگر تشکلهای همکار گوشزد کرده است، اکنون و به موجب این بیانیه مجددا نکاتی را به اطلاع صاحبان فیلم، سینماداران، پخشکنندگان و تمامی اهالی و علاقهمندان سینمای ایران میرساند:
۱) راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ میکند که اختیار آن در دست دولت است و این مهم هم بر خلاف قانون اساسی و هم بر خلاف اسناد بالادستی مبنی بر کاهش تصدیگری دولتی است.
۲) امنیت و صحت کارکرد این سیستم و سرورهای مربوطه مورد سوال بوده و در بوته آزمایش قرار نگرفتهاند و در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل فنی امنیت فیلمها با خطر جدی روبهرو خواهد شد.
۳) دولت با این اقدام عملا پخشکنندگان سینما که حرفه مهم و تخصصی است را کنار زده و خود وارد تصدیگری این بخش میشود.
۴) سینماداران بعد از راهاندازی سامانه سمفا امکان برقراری یا لغو هرگونه بلیتفروشی (بنا به هر دلیل) را از دست دادهاند، با راهاندازی این شبکه حتی اختیار پخش یا عدم پخش یک فیلم را (بنا به هر دلیل) از دست خواهند داد و عملا همه اختیار در دست دولت خواهد بود.
با توجه به همه مطالب گفته شده از تشکلهای همکار درخواست میشود با بررسی دقیق موضوع، اجازه تصاحب کامل صنعت سینما توسط دولت بر خلاف سیاستهای کلی کشور را نداده و در برابر هرگونه انحصار دولتی ایستادگی کنند.
اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





