اعضای کمیته معرفی فیلم به اسکار ۲۰۲۶بیانیه ای انتقادی منتشر کردند.
به گزارش سینماسینما، در متن بیانیه کمیته معرفی فیلم به اسکار آمده:
«قرار بود..
قرارمان این بود که با امید به امکان قضاوت و گزینش برترین سالانه سینمای ایران، در فضایی وسیع تر و فراگیرتر، پای دراین عرصه بگذاریم.
.. قرار بود فاصله نانوشته میان نگاه خانه سینما، به عنوان نماینده واقعی همه دست اندرکاران سینمای ایران، با سیاست گذاران دولتی فرهنگی که سالیان دراز است تصمیم می گیرند چه دیده شود و چه نه!، امسال به حداقل برسد .
.. قرار بود در این شرایط استیلای رنج و حرمان بر وطن، ما نیز ، باهم بر جاده «تغییر نگاه کهنه چند ده ساله»، گام نهیم و امیدوارانه تصویر وسیع تر و واقعیتری از سینمای بزرگ ایران را به درگاه سنج کلان جهانی عرضه کنیم .
.. اما شوربختانه، برخی بدفهمی ها و گاه بدعهدی ها– از هر دو سو – چه مدیران دولتی سینما و گروه مسئول نظارهگر حاکمان فرهنگی، و چه نمایندگانمان در صنف که از ما دعوت به همکاری کردند و با ما نماندند و محترمانه اجبارمان کردند به ماندن!، نگذاشت که رویایمان از ارائه تصویر واقعیت سینمای بزرگ و فراگیر ایران، به تمام ، پا برجا بماند .
.. پس ازموفقیت های سینمای موطن مان در رقابت های پیشین اسکار، در این سالیان اخیر انگار تب فصلی پایان شهریور انتخاب نمایندهٔ سینمای ایران ،تندتر و حادتر هم شده است. چنانچه در هر دوره انتخاب پس از اعلام نام فیلم برگزیده، مخاطبان و علاقمندان سینما به دو گروه موافقان و مخالفان تقسیم میشوند. یکی از سویههای همیشگی و رایج بحث ها این است که انتخاب فیلم براساس مصلحت و تأثیر نگاه حاکمیت و بی توجه به ارزش های سینمایی و زیبایی شناسانه یا نزدیکی به معیارهای شناخته شده اسکار صورت گرفته است.
..این گزاره به ویژه در میان خانوادهٔ سینما از وزن بیش تری برخودار است. از این روست که خانه سینما به نمایندگی از اصناف سینمایی ده ها سال است که خواهان واگذاری انتقال «درگاه معرفی فیلم به آکادمی اسکار» به این نهاد استتا به چنین شائبه ای پایان دهد. گفتنی است که چنین درخواستی دوبار به صورت مکتوب مابین خانه سینما و هیئت رئیسهٔ آکادمی اسکار تفاهم شده است.
.. ما اعضای برگزیده کمیته معرفی فیلم به اسکار ، گمانمان براین بود که تلاشهای خانه سینما طی نزدیک به سی سال گذشته، با همه مستنداتش در سال جاری ثمر خواهد داد ، و با هم سویی سازمان سینمایی بالاخره این مطالبهٔ قدیمی محقق خواهد شد. اما دریغ که دیگر بار ترس های موهوم سیاستگذاران فرهنگی این تصور را نقش بر آب کرد.
.. در تماس اولیه با مدعوین به کمیته، از طرف خانه سینما عنوان شده بود که مسئولیت انتخاب اعضا کاملاً با خانه سینماست و امسال به دلیل محدودیت زمانی صرفاً درگاه ارتباطی با اسکار در فارابی خواهد ماند تا برای سال آینده و درطول سال این درگاه به طور کامل به خانه واگذار شود .
.. بر اساس همین خبر ما این دعوت را پذیرفتیم. اما متاسفانه پس از ثبتاسامی ما در آکادمی اسکار و غیر ممکن بودن تغییرشان متوجه شدیم تفاهمات اولیه از جمله تشکیل جلسات بررسی در خانه سینما و سپردن امور به آنجا بامخالفت روبرو شده و هیئت رئیسه خانه سینما نیز با تاسف فراوان با انتشار بیانیه ای ناسنجیده ، ضمن مبرا دانستن خود از فرایند انتخاب، به اعضای کمیته، توصیه ای بدون امکان انتخاب کرد که برای حفظ جایگاه ایران در این رویداد مهم در فرایند انتخاب فیلم در هر موقعیتی شرکت کنند!.
.. و به این ترتیب هیئت رئیسه خانه به شکلی ناباورانه از این فرایند پا پس کشید و پشت اعضای کمیته ای که خود در تعامل با بنیاد سینمایی فارابی شکل داده بود را خالی کرد!.
…اولین واکنش اعضای کمیته نسبت به این بیانیه استعفای دست جمعی بود ، که منجر به تشکیل جلسه ای مابین مدیریت خانه سینما و اعضای کمیته شد. اگرچه هیئت رئیسه خانه در این جلسه از صدور بیانیه شتابزده آش پیش از مشورت با اعضای کمیته ابراز تأسف کرد و از آنها پوزش خواست، اما پس از آن اعضای کمیته در وضعیتی دشوار و بی اختیار برای انتخاب – که بی شباهت به دایرهٔ گچی قفقازی نیست – به ناچار برآن شدند که در جهت ایفای به عهد، فرایند انتخاب را آغاز کنند!.
… و اما دراین شرایط ناگزیر –
اعضای کمیته انتخاب به جد معتقدند در موقعیتی به سامانتر که امکان اجرایش تا سال آینده به تلاش همهٔ دستاندرکاران صنفی بایستی محقق شود، تمامی سرمایه های سینمای ایران، چه آثاری که با مجوزهای رسمی ساخته شده اند و چه آثاری که خارج از ساز و کاررسمی تولید شده، اما از شرایط و استانداردهای انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار برخوردارند باید در این رقابت شرکت داده شوند.
.. اعضای کمیته به اندازهٔ توانایی و اعتقاد خود خواهند کوشید تا در همراهی با مدیریت و بدنه همه اصناف سینمایی در سال آینده درگاه انتخاب فیلم برای اسکار به خانه سینما واگذار شود.
.. و اما در سال دشوار کنونی –
با وجود عدم فراگیری فهرست فیلمهای ارائه شده توسط بنیاد فارابی، اعضای کمیته امیدوارند، به دلیل نزدیکی کیفی آثاری که از این فهرست میتوانند به طور بالقوه برگزیده شوند، به بهترین انتخاب ممکن دست یابند.
پانته آ پناهی ها– آزاده موسوی – ابوالحسن داودی – مصطفی کیایی – فرهادتوحیدی – هومن بهمنش . محمد رضا دلپاک – علی دهکردی»
منبع: سینمااعتماد
اطلاعیه خانه سینما درباره کنارهگیری از جلسات کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





