انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در اعتراض به شیوه برگزاری نخستین آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالمللی که شب گذشته با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، بیانیهای صادر کرد.
به گزارش سینماسینما در متن این بیانیه آمده است:
بالندگی فرهنگ را اندیشه باید و فرهنگ را مدیری که از فر و دانش بهرهمند باشد تا بستر آفرینشگری اندیشهورزان را فراهم سازد. سینمای مستند بیآنکه مدعی باشد در درون خود، دانش و آگاهی را به همراه دارد و نگاهی گذرا در تاریخ سینمای ایران، نشانگر جایگاه والای این گونهٔ سینمایی است.
بار دیگر، مدیران فرهنگینما در روز ملی سینما به بهانهٔ پاسداشت دستاوردهای جهانی سینمای ایران بزرگداشتی برپا کردند، بیآنکه از سینمای مستند یادی کنند و با آنکه مستندسازان ایران، سال گذشته دهها جوایز ارزشمند را از جشنوارههای معتبر جهان برای سرزمین ایران به ارمغان آوردند در سنجه ارزشگذاریشان بهشمار نیاوردند.
تاریخ سینمای مستند همیشه سربلند بوده و خواهد ماند و به روایتگری خود از دوران سانسور ادامه خواهد داد.
شایان یادآوری است با آنکه از هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برای شرکت در این دورهمی دعوت شد ولی به احترام اعضای فرهیختهٔ انجمنان و مستندسازان بادانش ایران از حضور خودداری کرده است.
در پاسخ به اعتراضات معاون بینالملل جشنواره جهانی فیلم فجر با تأکید براینکه مراسم شب گذشته مختص فیلمهای داستانی بوده است گفت حجم بالای افتخارات بینالمللی، امکان تقدیر از همه افتخارآفرینان در یک شب را نمیداد.
همچنین انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند نیز بیانیهای منتشر کرد که بدین شرح است:
مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالمللی در حالی در باغ هنر برگزار شد که نشانی از هیچکدام از افتخارآفرینان سینمای مستند ایران در آن نبود.
جای تعجب بسیار است که در این مراسم، از دیپلماسی فرهنگی حرف زده میشود اما سهم پر افتخاری از سینمای ایران که اتفاقا در جهان بسیار شناخته شده است در آن نادیده گرفته میشود. شاید چون مستندسازان از سر نجابت زیادشان، وقت و بودجه و توجهی طلب نکردهاند و گمنامیشان در نظر عدهای به کار عکس انداختن و تظاهرات این چنینی نمیخورد.
تفصیل بیش از این برای آنها که در مصدرند و نمیدانند بیحاصل است و برای آنان که میدانند و نادیده میگیرند بیحاصلتر و اگر چه این رفتارها برای اهالی سینمای مستند ایران تکراری است اما وظیفه خود میدانیم مشفقانه به مدیران فرهنگ و سینمای کشورمان یادآوری کنیم لازم دارند کمی وقت بگذارند و قدر و منزلت واقعی و جایگاه ملی و جهانی سینمای مستند ایران را بیشتر بشناسند.
در پایان ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در این مراسم از برخی از سرمایههای پرافتخار فرهنگی و هنری کشور تقدیر شده، وظیفه خود میدانیم از همه مستندسازان پرتلاشی که طی سالهای اخیر در جشنوارهها و رویدادهای جهانی افتخار آفریدند و سهم مهمی در ارتقای معارف بشری برای جهانیان عرضه داشتند و متاسفانه در وطن خود این چنین نادیده گرفته میشوند، تشکر و قدردانی کنیم.
در پی انتشار این بیانیه ها خبرگزاری مهر با امیر اسفندیاری گفتگویی انجام داد و پاسخ او را به گلایههای مطرح شده جویا شد: امیر اسفندیاری معاون بینالملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که اجرای مراسم را هم برعهده داشت درباره اینکه چرا در این مراسم از سینماگران موفق حوزه فیلم کوتاه و مستند در عرصههای جهانی تجلیل نشد، گفت: برنامهای که شب گذشته اجرا شد فقط مختص فیلمهای بلند سینمایی بود. به نظر من متولیان فیلمهای مستند و کوتاه مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم باید چنین برنامهای را برگزار کنند، چون اصلاً یک برنامه در یک شب گنجایش این را ندارد که از همه بخشها تجلیل کند.
اسفندیاری تأکید کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه حجم اتفاقات و افتخارات سینمای ایران بسیار زیاد است نمیتوانستیم همه تجلیلها را در یک شب تجمیع کنیم. فیلم مستند و کوتاه متولیان خود را دارد و بهتر است آنها هم چنین برنامهای را برگزار کنند و میدانم که این اتفاق رخ میدهد.
وی افزود: سینماگران فیلم کوتاه و مستند بسیار در عرصههای جهانی درخشیدهاند و سهم و آورده زیادی در افتخارات سینمای ایران دارند بنابراین ناراحتی و خواسته آنها کاملاً درست و منطقی است ولی با توجه به اینکه هر جایی متولی خودش را دارد ما این مراسم را برای فیلمهای بلند سینمایی برگزار کردیم.
این مدیر سینمایی تأکید کرد: آنقدر دستاوردها و جوایز سینمای ایران زیاد است که اصلاً امکانش نیست در یک شب و یک مراسم به آنها پرداخت. چنین برنامهای اصلاً انتها نخواهد داشت. بنابراین اگر هر کدام به شبها و مراسمهای مختلفی تقسیم شوند، تاثیر بیشتری خواهد داشت و زحمت آنها بیشتر دیده میشود.
اسفندیاری بیان کرد: این برنامه درباره فیلمهای بلند سینمایی پیگیری شد ولی شورای ما درباره فیلمهای کوتاه و مستند هم برنامههای خود را دارند، اما به هر حال چهارچوب ما مربوط به فیلمهای بلند میشد. من در حوزه بینالملل مقداری تجربه دارم و به نظرم قطعاً باید فیلمهای کوتاه و مستند ما هم در نظر گرفته شوند چون ما فیلمهای کوتاه و مستندهای بسیار درجه یک داریم بنابراین به هیچ وجه برگزاری مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل به این معنی نیست که آنها نادیده گرفته شدهاند، ای کاش شب گذشته بر اهمیت فیلمهای کوتاه و مستند و اینکه این مراسم برای فیلمهای بلند سینمایی است، تاکید میکردم تا شبههها رفع شود.
معاون بینالملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان اظهار کرد: افتخارات بخشهای فیلم کوتاه و سینمای مستند بسیار زیاد است و اصلاً نمیشود نادیده گرفت. قطعاً متولیان هر بخش پیگیری میکنند که چنین مراسمی برای فیلمهای کوتاه و مستند هم رخ بدهد. یعنی مرکز گسترش برای افتخارات فیلمهای مستند و انجمن سینمای جوانان ایران برای افتخارات فیلم کوتاه چنین مراسمی را برگزار میکنند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- گفتگو با محمدمهدی عسگرپور/ تریبون سینماگران نافذتر از دادوستدهای سیاسی است
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل برگزار شد/ قولی که شهردار تهران داد
- ضیافت سینمای ایران در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار شد
- امیر اسفندیاری داور جشنواره روسی شد
- «روباه» ایرانی در سه جشنواره جهانی
- نمایش «نجاتیافتگان تابستان» به کارگردانی هنرجوی دارالفنون در جشنواره جهانی فجر
- «جنبل» در خانه هنرمندان نقد میشود
- محمد آفریده مشاور کارگردانان سینمای مستند شد
- در تودیع یک مدیر ۲۰ سالهی سینما چه گذشت؟
- در اولین جلسه شورای عالی بینالملل سینمای ایران چه گذشت؟
- گزارش سینماسینما از تغییرات در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی/ مدیری که بعد از ۲۰ سال رفت و جوانی که عهدهدار امور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه