سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ابراهیم حاتمیکیا شاید جزو معدود کارگردانان سینما در سالهای پس از انقلاب باشد که نامش بیشتر از بازیگران فیلمش همزمان مخاطب و خبرنگاران و نویسندگان سینمایی را به سالنهای سینما میکشاند. چه آن زمان که «از کرخه تا راین» را کارگردانی کرد و چه زمانی که با «آژانس شیشهای» اتفاقی جذاب را رقم زد. در طول همه این سالها هم این آثارش بودند که حرفهایی چالشی و جذاب داشتند. حاتمیکیای آن سالها با فیلمهایش حرف میزد؛ صریح و گزنده.
اما چند سالی میشود که کمتر حوصله فیلمسازی دارد؛ نه اینکه فیلم کمتر بسازد، نه، بلکه سر وقت با سرمایه مالی خوب امکان فعالیت دارد و فعال است. اما کمتر حوصله میکند به فیلمهایش و چالشهای جذابی که در جامعه ایجاد میکرد، فکر کند. دیگر کمتر فیلمهایش گزیدهگو و گزنده هستند. در این سالها او بیشتر از آنکه در فیلمهایش حرف بزند، به میکروفون و تریبون علاقهمند شده است. دیگر بیشتر خارج از فیلمهایش در دل نشستها حرف میزند. نمونهاش همین فیلم «خروج» که پر است از شعار و حرفهای گلدرشتی که کمتر ماندگارند و تاریخ مصرف پیدا کردهاند. حاتمیکیایی که با «دیدهبان»، «برج مینو» و «آژانس شیشهای»- که هیچگاه کهنه و ازمدافتاده نخواهند شد- حرف دلش را با مردم و تماشاگر آثارش میزد، حال بیشتر تمایل دارد تریبونی داشته باشد تا فریاد بکشد و برای خود و فیلمش مطالبهگر باشد؛ گویی دیگر سینما و فیلم به نظرش اثرگذار نیستند.
«خروج» ماحصل همین بیحوصلگی این سالهای اوست. فیلم بر مبنای یک اتفاق واقعی سروشکل گرفته است. قصه «خروج» زندگی گروهی پنبهکار شهرستانی را روایت میکند که محصولشان بر اثر اتفاقی ناگوار از بین رفته است و از طرفی وعدههایی که به آنها داده شده، راه به جایی نمیبرد. این گروه تصمیم میگیرند برای اعتراض به وضعیتشان با تراکتور راهی تهران شوند تا حرف دلشان و جور و ستمی را که بر آنان رفته، با رئیسجمهور منتخبشان در میان بگذارند.
در بازسازی یک رویداد اجتماعی معاصر آنچه باعث اثرگذاری فیلم بر تماشاگرانش میشود، ارائه تصویری واقعگرایانه از آن رویداد است؛ چیزی که فیلم «خروج» حاتمیکیا فاقد آن است. به جز دقایق ابتدایی فیلم تا آنجا که تعدادی از اهالی عدلآباد تصمیم به دیدار با رئیسجمهور میگیرند و بر سر مزار شهدای روستا قرار میگذارند. فیلم چندان با جهان اعتراضی تراکتورسواران بر بستر واقعیتهای روز جامعه همخوانی ندارد.
فیلمساز سوژهای نو و جذاب را در اختیار دارد، اما نوع مواجههاش با داستان، خروج را تبدیل به اثری عقیم و خنثی و فاقد هر گونه اثرگذاری اعتراضهای حقطلبانه کرده است.
«خروج» به عنوان بیستمین ساخته سینمایی حاتمیکیا محصول واکنش از سر بیحوصلگی فیلمساز به بخشی از اتفاقات سیاسی، اجتماعی سالهای اخیر است. هر چند فیلمساز مدعی است که فیلمش را بر مبنای اتفاقی واقعی ساخته است، اما روایت تصویری فیلم او فرسنگها فاصله با واقعیت را نشان میدهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار شد؛ دوستت دارم رفیق!/قریبیان یک چهره ماندگار فرهنگی است
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار میشود
- رقابت «کاپیتان» در بیست و دومین جشنواره داکا
- یادداشت علی رویین تن به مناسبت تولد فرامرز قریبیان
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- الان در رسانههای سینمایی ثبات وجود ندارد
- اختصاصی سینماسینما/ پانتهآ پناهیها با «جاده خاکی» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت استونی را به دست آورد
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





