سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم ایرجزاد کارگردان فیلم «تابستان داغ» گفت: «آثار هر کارگردانی تحت تاثیر مولفههای همان فیلمساز است. بسیاری از دوستان بدون اینکه «تابستان داغ» را دیده باشند درباره آن قضاوت بی جا می کنند.»
به گزارش سینماسینما، تابستان داغ فیلمی به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد، نویسندگی پیام کرمی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم در جشنواره سی و پنجم فجر به نمایش گذاشته شد. «تابستان داغ» در سیزده رشته کاندیدای کسب سیمرغ شد، اما تنها دو سیمرغ را کسب کرد. هومن بهمنش جایزه سیمرغ بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم دریافت کرد. سهراب خسروی نیز سیمرغ بهترین تدوین را از جشنواره سی و پنجم به دست آورد.
ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم «تابستان داغ» درباره ساخت این فیلم گفت: «قبل از اینکه فیلم «تابستان داغ» را بسازم. همواره دغدغه خانواده و معضلاتی که پیرامون آن وجود دارد را داشتم. حتی زمانی که فیلم کوتاه نیز می ساختم این موضوع را مد نظر داشتم و در اولین فیلم بلندی هم که ساختم این موضوع به خوبی دیده می شود. زمانی که فیلمنامه پیام کرمی را خواندم دیدم که تمام المانهایی که به دنبال آن هستم در این فیلمنامه وجود دارد. البته در آغاز نام فیلم «بچه » بود و با گذر زمان اسم فیلم به «تابستان داغ» تغییر کرد. مهمترین موضوعی که در فیلم به آن تاکید داشتیم، بحث مسئولیت پذیری و عدم مسئولیت پذیری بود که فکر می کنم در فیلم به خوبی با این موضوع روبرو هستیم.»
او ادامه داد: «به این موضوع اعتقاد دارم که هر فیلمسازی باید به دنبال دغدغه هایی که دارد برود و سینما نیز با مخاطب تعریف می شود. برای جلب رضایت مخاطب شما باید به سلیقه آنها احترام بگذارید. اما عقیده ندارم که کارگردان باید روی موجی که وجود دارد حرکت کند. یعنی به دلیل فروش بیشتر ما برویم فیلم کمدی یا حادثهای بسازیم.یعنی به شخصه به دنبال این موضوع نیستم. اکنون نیز با اکثر دوستان که صحبت می کنم، متوجه می شوم که درگیر این هستند که فیلم کمدی بسازند. همین موضوع نیز باعث می شود در سالهای آینده سینمای ما از فیلم های کمدی اشباع شود و آن زمان دیگر مخاطبی برای سینما نخواهد ماند. فکر می کنم هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. به هر حال هر فیلمی به اندازه ای که پتانسیل دارد می فروشد. قرار نیست «تابستان داغ» ۲۰ میلیارد فروش داشته باشد. هر فیلمی در انتها در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد.«تابستان داغ» هم قطعا مورد توجه قرار می گیرد.»
کارگردان «تابستان داغ» درباره مقایسه فیلم های سینمای با هم گفت: «برای مثال شما نمیتوانید فیلم « The Beguiled» (فریب خورده) را با فیلمهای دیگر سینمای آمریکا مقایسه کنید زیرا هر کدام راه مختص به خود را طی می کنند. موضوع مهم این است که شما از حرفی که می زنید بتوانید دفاع کنید. اما در مجموع و با اینکه شرایط اکران مناسبی نداشتیم اما تا کنون فروش ما شرایط مطلوبی دارد . منظورم این نیست که اکران موفقی داشتیم. به دلیل اینکه ماجراهای مختلفی به وجود آمد. حمایت خاصی از ما نشد. «تابستان داغ» یک فیلم کاملا خصوصی بود. دست ما در جیب دولت نبود و انتطار داشتیم که حمایت شویم. ما مسیر سالمی را طی کردیم اما اتفاق خاصی برای ما نیفتاد. موضوع نیم بها شدن حرکت خوبی بود. قرار بود بیلبوردهای در سطح شهر برای نصب شود تا مردم به مناسبت روز ملی سینما تا هفته دفاع مقدس از فیلم ها استقبال کنند اما این اتفاق نیفتاد. تلویزیون نیز این میان حمایت خاصی را از فیلم انجام نداد.اما در مجموع شرایط خوبی داریم.»
ایرج زاد درباره نامزد شدن فیلم «تابستان داغ» در سیزده رشته در جشنواره فجر گفت: «به هر حال هر فیلمسازی از دیده شدن فیلمش در جشنواره خوشحال می شود من همین حال و داشتم. زمانی که فیلم شما در سیزده رشته نامزد می شود و فقط در دو رشته سیمرغ کسب می کند. ناخوداگاه علامت سئوالهایی به وجود می آید و یک سری مسائل به صورت طبیعی ناواضح می شود. به هر حال مسائلی این میان تاریک ماند. قرار نیست با جایزه گرفتن دچار غرور شوم یا با عدم کسب آن دلسرد شوم. این راه را دوست دارم و ادامه می دهم. قرار نیست ما جشنواره ها را قضاوت کنیم. فیلم ما چه دیده شود یا نشود ما به جشنواره ها احترام می گذاریم.»
ابراهیم ایرج زاد درباره چگونگی انتخاب بازیگران برای فیلم «تابستان داغ» گفت: «تمام بازیگران ما به غیر از آقای صابر ابر انتخاب اول بودند اما صابر ابر بهترین انتخاب برای نقش فرهاد بود. قرار بود ما در سال ۹۴ فیلم را تولید کنیم اما به دلیل مسائلی این اتفاق نیفتاد و تولید «تابستان داغ» به سال ۹۵ موکول شد. برای جشنواره سی و ششم فیلمی نخواهم داشت. اما اکنون در حال کار بر روی قصه ای هستم که همین امسال آن را شروع خواهیم کرد. به احتمال فراوان در همین ژانر فیلم خواهم ساخت زیرا در کشور ما این امکان وجود ندارد که شما بتوانید با آزادی کامل در حوزه دیگر فیلم بسازید.اکنون در ایران می شود فقط به سراغ انسان های عادی رفت.»
او در پایان درباره شباهت فیلم«تابستان داغ» با فیلم های اصغر فرهادی گفت: «بسیاری از دوستان این حرف را به من طی روزهای گذشته زده اند.سینما به عقیده من یک تاریخ است. سینما متعلق به یک فیلمساز و مختص به یک سینمای خاص نیست. این موضوع و تشابه در نقاشی، معماری و مجسمه سازی هم دیده می شود. «تابستان داغ» حتما تحت تاثیر سینما است اما مولفه های خاص خودش را دارد و متعلق به کسی به غیر از ایرج زاد نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- «عنکبوت»؛ تلاش از دست رفته
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- «عنکبوت» به سینماها میآید/ روایت زندگی یک قاتل زنجیرهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





