سینماسینما، امیرحسین علم الهدی:
اغراق نیست که بگوییم «سینمای هنر و تجربه» پاسخی منطقی و کارشناسی به مطالبات فروخفته و پاسخنگرفته بخش مهمی از فعالان تاریخ سینمای ایران است. صدها فیلم مهم تاریخ سینمای ایران که دارای ارزشهای هنری و تجربی بودهاند، به دلیل فقدان عوامل و شاخصها و جاذبههای اقتصادی از چرخه نمایش سینماها حذف شدهاند، یا به بدترین نحو ممکن در صورت نمایش در سینماها، تحقیر و سرکوب شدهاند.
پس از تجربههای ناموفق در راهاندازی گروهی سینمایی برای نمایش فیلمهای دارای مخاطب محدود و خاص در اواخر دولت هشتم (گروه سینمایی آسمان باز در ۱۳۸۳)، اواسط دولت نهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۸۶)، اواسط دولت دهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۹۰) و سرانجام در دولت یازدهم (سال ۱۳۹۲) برای پاسخ به نیاز سینمای ایران و با توجه به ضرورتهای حاصل از تحولات تکنولوژیک و فرهنگی در سطح جهانی و ملی، برای نمایش این دسته از فیلمها «گروه سینمایی هنر و تجربه» شکل گرفت. رئیس سازمان سینمایی کشور بر اساس درک این ضرورت به شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی ماموریت داد تا به صورت جدی راه کارهای اصولی و منطقی و کارشناسی برای این مطالبات خیل عظیم فیلم سازان نوگرا و جوان را بیابد تا ضمن ضمانت تداوم فعالیت این گروه سینمایی تاثیرگذار در حوزه نمایش، در زمینه جذب مخاطبانی دارای عطش برای دیدن فیلمهای متفاوت بر پرده سینما نیز روشهایی را مشخص و اجرا کند.
پس از شش ماه مطالعه، تحقیق و مذاکره با برگزاری جلسات متعدد و مستمر با فعالان حوزه سینمای هنر و تجربه، از ۱۳ مهر ۱۳۹۳ گروه سینمایی هنر و تجربه با چهار سالن سینما در تهران (آزادی، کوروش، خانه هنرمندان و موزه سینما) و یک سالن در پردیس سینمایی هویزه مشهد، برنامه نمایش منظم فیلمها را آغاز کرد و پس از گذشت ۲۸ ماه از این فعالیت، اکنون به صورت ثابت فیلمها در شیراز، اصفهان، کرج و بابل؛ و به صورت سانسی در تبریز، اهواز، گرگان، سنندج، ایلام، یاسوج و کاشان فیلمهای گروه هنر و تجربه نمایش داده میشوند. طی این مدت با جذب حدود ۶۰۰ هزار مخاطب در ۱۵۰۰ صندلی از سینماهای متعلق به این گروه سینمایی (از مجموع ظرفیت ۱۳۰ هزار صندلی سینماهای کشور) توانسته تجربه موفقی از پاسخ به مهمترین مطالبات سینمای ایران را طی چند سال گذشته به اجرا گذارد و امید است این نهال با همیاری و همکاری حاکمیت، دولت، صنوف سینما و مخاطبان فعال این سینمای «پایهای و مهم» ماندگار و تبدیل به درختی تنومندشود.
تاثیرها و دستاوردهای محسوس و غیرمحسوس فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه طی این سه سال گذشته را میتوان چنین خلاصه کرد:
- افزایش سطح امنیت ملی با تزریق امید به زندگی و کار در میان فیلم سازان جوان نوگرا و تجربی.
- تصحیح نگرش جهان به سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با نمایش فیلمهای هنری و تجربی که سالها به دلیل مشکلات اقتصادی سینمای ایران و محدودیت سالنهای سینما، امکان نمایش نداشتهاند و در رسانهها عدم نمایش به معنای «سانسور حاکمیت» تعبیر شدهاند.
- ایجاد و رونق کسبوکار خرد در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینمای ایران که یکی از مهم ترین مولفههای شکلگیری صحیح اقتصاد درونزا و اقتصاد مقاومتی است.
- افزایش اشتغال در سطح کشور با به رسمیت شناخته شدن سینمای هنر و تجربه و اشتغال هزاران نفر از گروههای فیلم ساز در سراسر کشور.
- ایجاد تنوع در فیلمهای روی پرده و جذب حداقلی مخاطبان جدید به سینمای ایران و بازگشت مخاطبانی که سالها به دلیل همان عدم تنوع فیلمهای روی پرده از سالنهای سینما قهر کرده بودند.
- افزایش سطح کیفی حوزه «نقد» در سینمای ایران با نمایش فیلمهای متعلق به گرایش سینمای هنر و تجربه.
- افزایش شاخصهای اقتصادی سینمای ایران توسط سینمای هنر و تجربه با شفافتر شدن انتخاب مخاطبان در حوزه نمایش فیلمها با آدرسدهی سینماهای اختصاصی این گروه سینمایی.
- پاسخ به مطالبات سینماگران سینمای مستند برای نمایش فیلمهای مستند بر پرده سینما پس از چند دهه.
- ایجاد الگویی منحصربهفرد در سطح خاورمیانه و آسیا برای توجه به سینمای هنری و تجربی با توجه به فقدان چنین تجربهای در این حوزه جغرافیایی، که حتی در بسیاری از کشورهای غربی نیز وجود ندارد.
- تربیت طبیعی سینماگران آینده سینمای ایران در مواجهه منطقی با مخاطبان جهت ارتقای کیفی سطح نیروی انسانی آینده سینمای ایران در چرخه نمایش فیلمهای نوآمدگان در سینماهای کشور.
- کاسته شدن بار اکران فیلمهای هنری و تجربی (که به شکل طبیعی و مانند همه جای دنیا تماشاگر انبوه ندارند) از دوش سازوکار اکران سینمای حرفهای که منجر به افزایش کارآیی سینمایی بدنه در عرصه اکران میشود.
- بالارفتن سطح کیفی طراحی مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی فیلم های سینمایی به نحوی که پس از چند دهه فیلم های سینمایی توانستند از طراحی سلیقه ای و فاقد نگاه بصری هنری به سمت طراحی های هنری و استاندارد رفته و باعث ورود طیف جدیدی از طراحان خوش سلیقه و باذوق به سینمای ایران و افزایش سطح ذوق بصری مخاطبان شود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- گزارش مراسم افتتاحیه هفته فیلم لهستان/ تلاش هنر و تجربه برای پر کردن یک خلاء
- «یک کامیون غروب» در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود
- اکران فیلمی از سمیح کاپلان اوغلو در گروه هنر و تجربه
- انتشار گزارش «هنر و تجربه» در راستای شفافسازی
- بررسی شخصیت و پرونده اولین قاتل سریالی زن ایران به زودی در سینماهای هنر و تجربه
- «سینماسینماست»/ چه فیلمهایی میتوانند به اکرانهای گروه «هنر و تجربه» رونق ببخشند؟ / به مناسبت اکرانهای موفق دو فیلم «دوباره زندگی» و «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





