رییس انجمن صنفی کارگری انیمیشن درباره روند تاسیس این انجمن و اهم ماموریت های صنفی آن توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، امیر سحرخیز رییس انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران گفت: بعد از انصراف روانبخش صادقی و فاطمه شکیب از عضویت در هیات مدیره انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران، عصر روز شنبه یکم مهر ماه از علیرضا گلپایگانی به عنوان عضو علل البدل برای حضور در جلسه دعوت کردیم تا جلسه تعیین سمت های صنف انیمیشن برگزار شود که براساس رای گیری که در این جلسه صورت گرفت من به عنوان رییس انجمن، معین صمدی نایب رییس، علی نوری اسکویی دبیر، علیرضا گلپایگانی خزانه دار و بهرام عظیمی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.
وی ادامه داد: اسامی اعضای جدید هیات مدیره بلافاصله به اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت کار ارسال شد و براساس آنچه که از سوی وزارت کار به ما اعلام شده است، ظرف یک هفته حکم ثبت صنف کارگری انیمیشن به دست ما می رسد و موجدیت این صنف قانونی می شود.
سحرخیز تاکید کرد: البته در حال حاضر صنف انیمیشن در خانه سینما با این فرض که ثبت قانونی شده است فعالیت می کند و طی روزهای آینده حکم ثبت به دست ما می رسد.
وی با اشاره به اینکه موارد مختلفی برای بررسی توسط این صنف وجود دارد، توضیح داد: متاسفانه چند مساله در فضای انیمیشن وجود دارد که فراموش شده است؛ یکی از مهمترین مسایلی که می تواند دنبال شود، ساماندهی مشاغل انیمیشن است. انیمیشن یکی از صنف های سینمایی است که تخصص های مختلف آن همه در یک صنف قرار دارند یعنی تخصص های مختلف از جمله انیماتور، نویسنده در یک صنف جمع شده اند، درحالی که در سینمای رئال تقریبا هر حرفه برای خود یک صنف دارد.
رییس انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران گفت: انیمیشن یک ژانر در سینما به شمار نمی رود بلکه خود نوعی از سینما است و به همان نسبت نیز شامل تخصص های مختلف می شود. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا مشاغل را به نوعی ساماندهی کنیم و در کارگروه هایی که در صنف تعریف می شود، هر کدام از شغل های مربوط به انیمیشن نماینده ای در این کارگروه ها داشته باشند و هر کدام از نماینده ها وظیفه تعریف تعرفه های دستمزدی را داشته باشند. همچنین یک فرم قرارداد مشخص تعریف می شود تا اعضای صنف خود را ملزم به بستن قرارداد بدانند تا بتوان حقوق آنها را در مجامعی مانند شورای داوری خانه سینما پیگیری کرد.
سحرخیز با اشاره به اینکه این روزها استفاده از انیمیشن در فیلم های سینمایی بیشتر باب شده است، بیان کرد: همچنین تولید انیمیشن های سینمایی در حال افزایش است پس به دنبال آن هستیم که بتوانیم با اصناف دیگر خانه سینما به تعامل های سازنده برسیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه طی سال های گذشته فعالان حوزه انیمیشن از فضای سینما دور بودند، توضیح داد: فعالان حوزه انیمیشن باید در فضای سینما حضور جدی تری پیدا کنند و ارتباط و تعاملشان با بدنه سینما بیشتر شود. همچنین در تلاش هستیم با مراکزی که در حال حاضر متولی تولید انیمیشن هستند به یک سری تفاهمنامه هایی دست یابیم تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا عواملی که برای تولید انیمیشن استفاده می شوند از اعضای صنف انیمیشن انتخاب شوند تا امنیت شغلی لازم برای فعالان این حوزه فراهم شود.
سحرخیز در پایان گفت: در انیمیشن چون همه فعالان زیر یک چتر صنفی قرار داریم و سفارش دهنده بیرون از صنف قرار دارد، باید به توافقنامه های مناسبی دست یابیم که البته در این زمینه صحبت هایی با مرکز صبا وابسته به صدا و سیما داشته ایم تا از اعضای صنف انیمیشن برای تولید پروژه های خود استفاده کنند. امیدواریم با ایجاد چنین مواردی شرایط بهتری را برای اعضای صنف فراهم کنیم تا از فضای ناامیدانه ای که در حوزه انیمیشن وجود دارد، فاصله بگیریم.
منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم