رضا کیانیان که در کنار مباحث هنری، دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی را هم دارد، با انتقاد از کمرنگ شدن علوم انسانی در سیستم آموزشی ما تاکید کرد که پرسشگری، کار سختی است ولی راه پیشرفت در همین است.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر یکی از مدعوین همایش فقر و نابرابری آموزشی بود؛ همایشی که بخشی از آن امروز، دوشنبه هفتم شهریور ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
او در این همایش با بیان اینکه عدالت و برابری بسیار خوب است، افزود: چند صد سال است که درباره این موضوع میشنویم. مسلما هم که خوب، خوب و بد، بد است، اما چگونه و چرا؟
کیانیان یادآوری کرد: هیچگاه دقت نمیکنیم که عدالت چگونه باید اجرا شود و چرا عدالت برپا نمیشود؟ درحالیکه این همه سال است که همه از خوبی عدالت حرف میزنند و حاضرند ساعتها درباره آن صحبت کنند، اما چرا هر روز بدتر میشویم، این نکتهای است که فراموش میکنیم.
او که سالها پیش پسرش را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده بود، به تشریح تجربه شخصی خودش پرداخت و نظام آموزشی داخل را با آنچه در خارج از کشور جریان دارد، مقایسه کرد.
کیانیان توضیح داد: پسرم را سال آخر دبیرستان به خارج از کشور فرستادم که درس بخواند، خیلیها نمیتوانستند برای فرزندانشان این کار را انجام دهند، اما من این کار را کردم و خوشحالم. دغدغه مالی هم وجود داشت اما فرستادم و مابقیاش هم جور شد.
وی ادامه داد: اولین چیزی که پسرم به من گفت این بود که «اینجا که نشستهام، هر بچهای هر مزخرفی که از معلمش میپرسد، معلم میگوید بهبه چه سوال خوبی! اینجا هیچ بچهای از اینکه سوال کند، خجالت نمیکشد؛ حتی اگر سوال مزخرف بپرسد.» این چیزی است که ما در کشورمان کم داریم؛ اینکه سؤال کنیم.
کیانیان در ادامه خطاب به حاضران که مسئولان پیشین آموزش و پرورش بودهاند، به طرح این پرسش پرداخت: یک سوال این است که شمای نوعی که در مقام وزارت بودید، چرا با وجود تمام افکار زیبایی که دارید، نتوانستید به اهداف خود برسید؟ قاعدتا میگویند در این نظام و با این مسئولان نمیشود، خب پرسش بعدی این است که چرا نمیشود؟ چون بلد نیستیم و اصلا اجازه نداریم سوال کنیم.
او با بیان اینکه من تئاتری هستم و مبنای تئاتر گفتوگو و دیالوگ است و مونولوگ نیست، افزود: اما الان در تمام سطوح متاسفانه مونولوگ (تکگویی) جریان دارد. درحالیکه هر زمان در کشوری گفتوگو شکل بگیرد، رشد میکنیم و اگر نگیرد، خفت خواهد ماند و شرافت نخواهد ماند.
کیانیان با طرح این پرسش که چرا در کشور ما با علوم انسانی مخالف هستند، یادآوری کرد: امام خمینی میگفت حوزه با فلسفه مخالف است، چرا؟ چون کار فلسفه سؤال کردن است. البته فلسفه قدیم تا مارکس کارش جواب دادن بوده اما فلسفه معاصر از بعد مارکسیسم کارش این است که سوال کند و قرار نیست جواب بدهد. سوال کردن کار سختی است. در حالی که ما سوال نمیکنیم و فقط با جواب زندهایم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





