رضا کیانیان که در کنار مباحث هنری، دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی را هم دارد، با انتقاد از کمرنگ شدن علوم انسانی در سیستم آموزشی ما تاکید کرد که پرسشگری، کار سختی است ولی راه پیشرفت در همین است.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر یکی از مدعوین همایش فقر و نابرابری آموزشی بود؛ همایشی که بخشی از آن امروز، دوشنبه هفتم شهریور ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
او در این همایش با بیان اینکه عدالت و برابری بسیار خوب است، افزود: چند صد سال است که درباره این موضوع میشنویم. مسلما هم که خوب، خوب و بد، بد است، اما چگونه و چرا؟
کیانیان یادآوری کرد: هیچگاه دقت نمیکنیم که عدالت چگونه باید اجرا شود و چرا عدالت برپا نمیشود؟ درحالیکه این همه سال است که همه از خوبی عدالت حرف میزنند و حاضرند ساعتها درباره آن صحبت کنند، اما چرا هر روز بدتر میشویم، این نکتهای است که فراموش میکنیم.
او که سالها پیش پسرش را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده بود، به تشریح تجربه شخصی خودش پرداخت و نظام آموزشی داخل را با آنچه در خارج از کشور جریان دارد، مقایسه کرد.
کیانیان توضیح داد: پسرم را سال آخر دبیرستان به خارج از کشور فرستادم که درس بخواند، خیلیها نمیتوانستند برای فرزندانشان این کار را انجام دهند، اما من این کار را کردم و خوشحالم. دغدغه مالی هم وجود داشت اما فرستادم و مابقیاش هم جور شد.
وی ادامه داد: اولین چیزی که پسرم به من گفت این بود که «اینجا که نشستهام، هر بچهای هر مزخرفی که از معلمش میپرسد، معلم میگوید بهبه چه سوال خوبی! اینجا هیچ بچهای از اینکه سوال کند، خجالت نمیکشد؛ حتی اگر سوال مزخرف بپرسد.» این چیزی است که ما در کشورمان کم داریم؛ اینکه سؤال کنیم.
کیانیان در ادامه خطاب به حاضران که مسئولان پیشین آموزش و پرورش بودهاند، به طرح این پرسش پرداخت: یک سوال این است که شمای نوعی که در مقام وزارت بودید، چرا با وجود تمام افکار زیبایی که دارید، نتوانستید به اهداف خود برسید؟ قاعدتا میگویند در این نظام و با این مسئولان نمیشود، خب پرسش بعدی این است که چرا نمیشود؟ چون بلد نیستیم و اصلا اجازه نداریم سوال کنیم.
او با بیان اینکه من تئاتری هستم و مبنای تئاتر گفتوگو و دیالوگ است و مونولوگ نیست، افزود: اما الان در تمام سطوح متاسفانه مونولوگ (تکگویی) جریان دارد. درحالیکه هر زمان در کشوری گفتوگو شکل بگیرد، رشد میکنیم و اگر نگیرد، خفت خواهد ماند و شرافت نخواهد ماند.
کیانیان با طرح این پرسش که چرا در کشور ما با علوم انسانی مخالف هستند، یادآوری کرد: امام خمینی میگفت حوزه با فلسفه مخالف است، چرا؟ چون کار فلسفه سؤال کردن است. البته فلسفه قدیم تا مارکس کارش جواب دادن بوده اما فلسفه معاصر از بعد مارکسیسم کارش این است که سوال کند و قرار نیست جواب بدهد. سوال کردن کار سختی است. در حالی که ما سوال نمیکنیم و فقط با جواب زندهایم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار