جواد طوسی منتقد با نگارش یادداشتی در صفحه آخر روزنامه اعتماد تولد داریوش مهرجویی را به او تبریک گفت، البته تبریکی با طعمی از انتقاد.
به گزارش سینماسینما، طوسی متن خود را به شکل نامهای خطاب به مهرجویی چنین نوشت:
سلام آقای مهرجویی. ایام به کام. چون آدمی نوستالژیک نیستی، اهمیتی ندارد بگویم چشم به هم گذاشتی ۷۷ سالت شد. حسرت گذشته ها را نخوردن، در این روزگار و این ولایت یک حسن است. اما چه بخواهی چه نخواهی، با کارنامه پربار و متفاوتت به یک فیلمساز خاطره ساز تبدیل شده ای. همان فیلم بی اهمیت اولت (الماس ۳۳) را که در ۱۱ سالگی در سینمای محل مان دیدم، با دیگر فیلم های بزن برویی ایرانی که به اتفاق پدر و مادرم می دیدم، فرق داشت. با همان درک غریزی ام احساس کردم در آن شلوغ بازار فیلمت، یک چیزهایی را می خواهی دست بیندازی. اما فیلم «گاو» باعث شد که نام داریوش مهرجویی را به خاطر بسپارم. وقتی همراه پدرم و یکی از فامیل ها برای دیدن فیلم به سینما کاپری (بهمن فعلی) رفتیم، فضا و رابطه های غریبی را در برابرم روی پرده می دیدم که برای شان توضیح قانع کننده ای نداشتم. این شاید به فیلم دیدن متنوع من از بچگی در کنار پدر و مادرم ربط پیدا می کرد که در همان سنین نوجوانی، هم از آدم تنها و یک دنده ای چون قیصر خوشم می آمد و هم از روستایی جنون زده ای چون مش حسن. نمی دانم چرا معصومیت و رنج بی پایان مش حسن در فصل پایانی که طناب پیچ شده در زیر باران از سوی تعدادی از اهالی روستا برای درمان به سمت شهر روانه می شود و در طول مسیر از سوی مش اسلام (علی نصیریان) مورد ضرب و شتم قرار می گیرد، در ذهنم باقی ماند؟
با «آقای هالو»یت در آخر فیلم که در حین بازگشت به زادگاهش با لحنی تلخ می گوید: «سفر خوب است، انسان را پخته می کند»، همدل و همراه شدم. در گرماگرم پوست انداختن و عمیق تر شدن نگاهم، تقی پستچی برایم شمایلی از انسان سترون و رشد نیافته جهان سومی بود. آن حس مازوخیستی غریب، چه خوب در او تنیده شده بود. اما «دایره مینا» در میان آثار آن دورانت، چیزی دیگر است. رئالیسم را در دل فقر و نکبت و مناسبات دورافتاده از وجوه انسانی، آنقدر عریان ندیدم. فضا و حال و هوای هولناک قصه «آشغالدونی» غلامحسین ساعدی، چقدر درست بستر مناسب و مابه ازای اجرایی اش را در فیلمت پیدا کرده است.
کارنامه این دورانت با همه اوج و فرودش نشان می دهد که تنها فیلمساز موفق و پرمخاطب و زمانه شناس در میان هم نسلانت بودی. «اجازه نشین ها»، «هامون»، «بانو»، «پری»، «بمانی» و «درخت گلابی» نمونه های عینی از تعریف روشنفکری همراه با نگاه جامعه شناسانه از زاویه دید فیلمسازی با خاستگاه و دغدغه های ذهنی ات هستند. در «لیلا» ملودرام را با جنس نگاه و طبقه بندی خودت به نمایش می گذاری که حتی اگر با مناسک و سلیقه طبقاتی ات میانه ای نداشته باشیم، نمی توانیم منکر فرم شکیل و جاذبه های بصری کارات شویم. «دختردایی گمشده» تجربه ای متفاوت در شیوه بیان سوررئالیستی در سینمای ما است. اما نمایش عنان گسیخته و مغشوش کابوس های ذهنی و دنیای مالیخولیایی و هجویه های این روزگارت را در چند فیلم این سال ها نمی فهمم. وقتی در «سنتوری» بلدی عامه پسندی را با فرمول های قاعده مند خودت سر و شکل بدهی، یا در «نارنجی پوش» این بالانس زدن ها را کم و بیش قابل قبول رعایت می کنی، تن دادن به ساخت فیلم های پریشان و از دست رفته و سردرگمی چون «آسمان محبوب»، «چه خوبه که برگشتی» و «اشباح» برای مخاطبان و علاقه مندانت بسیار سوال برانگیز است. تو در مقاطع مختلف پیشنهاددهنده و الگوساز بوده ای: در «دایره مینا» برای سینمای اجتماعی، در «اجاره نشین ها» برای سینمای کمدی با مایه های اجتماعی/ سیاسی در «هامون» و «درخت گلابی» برای حوزه های روشنفکرانه همراه با آسیب شناسی اجتماعی/ تاریخی. پس قدر خودت را بدان و نگذار این روزگار خراب بر سرت هوار شود و تصویر ذهنی هنرمندانه ات را مخدوش سازد. تولدت مبارک و… «بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
- وکیل متهم ردیف اول: شاید هیچ وقت ابهاماتِ پرونده قتلِ مهرجویی و همسرش حل نشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت