سینماسینما، علی پاکزاد– ماجد نیسی کارگردان مستند «آن دو» معتقد است، مستند بخشی از انسانیت است.
به گزارش سینماسینما، جشنواره سینما حقیقت به پایان راه رسید و مستندسازان برگزیده جوایز خود را دریافت کردند. مستند «آن دو» به کارگردانی ماجد نیسی، جایزه ویژه هیات داوران در بخش شهید آوینی دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را دریافت کرد.
این مستند که در خرمشهر فیلمبرداری شده، روایتی از دو عکاس ایرانی و عراقی دارد که در سالهای جنگ هرکدام برای ثبت لحظات جنگ به خرمشهر رفتهاند. آنها بعد از سالها در «آن دو» دیدار میکنند و به ایفای نقش میپردازند.
کارگردان مستند «آن دو» در گفتوگو با سینماسینما، درباره فعالیت خود در عرصه ساخت مستندهای جنگی گفت: «اوایل تصور نمیکردم که روزی مستندساز خواهم شد. اولین مستندی که ساختم «مردم زنگ زده» بود. سال ۸۲ آمریکا تازه وارد عراق شده بود و من هم برای اولین بار به این کشور سفر کردم. اوایل فکر میکردم که بروم میمیرم و دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود. همان سال این مستند جایزه جشنواره فجر را گرفت و به نوعی شروع خوبی در کار حرفهای من بود. این سفرها به عراق ادامه داشت تا ورود داعش. فکر میکنم سالهای ابتدایی ورود داعش به عراق بود. اما هنوز این گروه قدرت خاصی را نداشت و عموما به فعالیتهایی همچون بمبگذاری و ترور میپرداخت.»
او ادامه داد: «یکی از این روزها برای انجام کاری به شهر (تکریت) رفته بودم که متوجه سروصدایی شدم، دقیقا در مقابل بیمارستانی ایستاده بودم که دیدم یک پزشک میانسال را به خیابان آوردند و عوامل داعش در مقابل مردم او را به قتل رساندند. هیچگاه این تصویر از ذهنم بیرون نرفت.از آن زمان به بعد به این فکر افتادم که چه توانایی دارم یا چه کاری می توانم انجام دهم که این تصاویر و این جنایات را به تصویر بکشم. به این ترتیب مستندسازی درباره جنگهای عراق با داعش در نقاط مختلف عراق را آغاز کردم.»
او ادامه داد:«هیچکسی نمیتواند ابراز کند که در میدان جنگ احساس ترس نمیکند. همه میترسند هم کسانی که میجنگند و هم افرادی که فعالیتهای دیگر انجام میدهند. بسیاری از مواقع زانوهایم میلرزد و نمیتوانم ادامه دهم. اما از زمانی که آن اتفاق را در مقابل بیمارستان دیدم به خودم قول دادم تا زمانی که میتوانم جنایات این گروه را به تصویر بکشم. تا اینجا هم تا حدودی موفق به انجام این کار شدهام. اما امیدوارم که بتوانم این کار را ادامه دهم.»
کارگردان مستند «آن دو» درباره برنامه ساخت دیگر آثار مستندش گفت: «چند روز دیگر به عراق باز میگردم. فکر میکنم یکی از مهمترین مستندهای زندگیم را تجربه خواهم کرد. زیرا قرار است که با گروه ضربت شیعه مستقر در عراق همراه شوم و با آنها به خط مقدم بروم تا بتوانم تصویری واقعی از این جنگ ارائه دهم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





