مراسم تجلیل از سینمای ایران درجشنواره بین المللی فیلم خانه آسیا جمعه شب درمحل سینما جیرونای بارسلون برگزار گردید.
به گزارش سینماسینما، این مراسم با حضور «داوید ناوارروس گارسیا» مدیرکل خانه آسیا ، خانم «مننه گراس بالاگر» دبیر جشنواره ، «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی ایران دراسپانیا و جمعی از نمایندگان سیاسی کشورهای شرکت کننده و هنرمندان و علاقمندان اسپانیایی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم داوید ناوارروس گارسیا طی سخنانی ضمن تشکر از کلیه شرکت کنندگان به اهمیت این جشنواره به عنوان نمادی برای حضور کشورهای مختلف آسیایی دربارسلون پرداخته و آنرا فرصت خوبی برای تعامل هنرمندان رشته سینما با یکدیگر دانست.
سپس خانم مننه گراس دبیرجشنواره طی سخنانی ضمن بررسی دوره جدید جشنواره مذکورافزود در دوره جدید در پنجمین سال، حضور بسیار خوب کشورها را در این جشنواره شاهدیم.
وی به حضور پررنگ و چشمگیر سینمای ایران در این جشنواره اشاره نموده و افزود:سینمای ایران جایگاهی برجسته و شناخته شده در جهان دارد و خوشحالیم که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و رایزنی فرهنگی در جشنواره امسال ۱۰ فیلم از جمهوری اسلامی ایران شرکت نموده است. وی همچنین از حضور «محمد رحمانیان» به عنوان داور جشنواره نیز تشکر نمود.
شایان ذکراینکه دراین جشنواره که از ۲ تا ۱۲ نوامبر (۱۱ تا ۲۱ آبان ) برگزار می شود ، ۲۵ کشور ازافغانستان، استرالیا، بنگلادش، بوتان، کامبوج، چین، فلیپین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، نپال، نیوزلند، پاکستان، کره جنوبی، سری لانکا ، تایلند، تاجیکستان، تایوان و ویتنام حضور دارند.
فیلم ها دربخش های رسمی، پانوراما، دیسکاوری، ویژه و بخش گذشته نگر شرکت نموده و به بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلنامه و بهترین عکاسی فیلم جایزه اعطا می گردد.
باهمکاری بنیاد سینمایی فارابی (با مسئولیت پخش کنندگی فیلمها) و رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا، ۱۰ فیلم ایرانی در پنجمین دوره از جشنواره فیلم آسیا به نمایش گذاشته می شوند.
اسامی فیلم های شرکت کننده ایرانی در جشنواره فیلم آسیا عبارتند از :
– سینما نیمکت اثر محمد رحمانیان در بخش رسمی
– سارا و آیدا اثر مازیار میری در بخش رسمی
– خانه ای در خیابان چهل و یکم اثر حمید رضا قربانی در بخش پانوراما
– قشنگ و فرنگ اثر وحید موساییان در بخش پانوراما
– خواب آب اثر فرهاد مهران فر در بخش ویژه
– تا آمدن احمد اثر صادق دقیقی در بخش ویژه
– امکان مینا اثر کمال تبریزی در بخش نتپک (NETPAC)
– ربوده شده اثر بیژن میرباقری در بخش نتپک
– سیانور اثر بهروز شعیبی در بخش دیسکاوری
– حورا اثر غلامرضا ساغرچیان در بخش دیسکاوری
شایان ذکر اینکه فیلم ‘سینما نیمکت’، فیلم افتتاحی این جشنواره و «محمد رحمانیان» نیز یکی از داوران بخش رسمی آن بود.
هدف از برگزاری این جشنواره، نزدیک کردن مخاطبان این محصولات فرهنگی با روایت ها و داستان های قاره آسیا است.
به گفته «مننه گراس بالاگر» دبیر فستیوال فیلم آسیا بارسلون، این جشنواره به عنوان یک جشنواره تخصصی در سینمای آسیایی می خواهد به یک مرجع بین المللی تبدیل شود و به عنوان پلی بین دیگر جشنواره های اسپانیا نظیر سینمای کره جنوبی گرانادا، جشنواره سینمای خیخون، جشنواره فیلم فوق العاده سیتجس و جشنواره فیلم سن سباستین که تعداد قابل توجهی از فیلم های آسیایی در آنها وجود دارند، عمل کند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- محمد رحمانیان: ۲۰ سال است که نتوانستم پروانه ساخت «آدمکش» را بگیرم
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





