مراسم تجلیل از سینمای ایران درجشنواره بین المللی فیلم خانه آسیا جمعه شب درمحل سینما جیرونای بارسلون برگزار گردید.
به گزارش سینماسینما، این مراسم با حضور «داوید ناوارروس گارسیا» مدیرکل خانه آسیا ، خانم «مننه گراس بالاگر» دبیر جشنواره ، «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی ایران دراسپانیا و جمعی از نمایندگان سیاسی کشورهای شرکت کننده و هنرمندان و علاقمندان اسپانیایی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم داوید ناوارروس گارسیا طی سخنانی ضمن تشکر از کلیه شرکت کنندگان به اهمیت این جشنواره به عنوان نمادی برای حضور کشورهای مختلف آسیایی دربارسلون پرداخته و آنرا فرصت خوبی برای تعامل هنرمندان رشته سینما با یکدیگر دانست.
سپس خانم مننه گراس دبیرجشنواره طی سخنانی ضمن بررسی دوره جدید جشنواره مذکورافزود در دوره جدید در پنجمین سال، حضور بسیار خوب کشورها را در این جشنواره شاهدیم.
وی به حضور پررنگ و چشمگیر سینمای ایران در این جشنواره اشاره نموده و افزود:سینمای ایران جایگاهی برجسته و شناخته شده در جهان دارد و خوشحالیم که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و رایزنی فرهنگی در جشنواره امسال ۱۰ فیلم از جمهوری اسلامی ایران شرکت نموده است. وی همچنین از حضور «محمد رحمانیان» به عنوان داور جشنواره نیز تشکر نمود.
شایان ذکراینکه دراین جشنواره که از ۲ تا ۱۲ نوامبر (۱۱ تا ۲۱ آبان ) برگزار می شود ، ۲۵ کشور ازافغانستان، استرالیا، بنگلادش، بوتان، کامبوج، چین، فلیپین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، نپال، نیوزلند، پاکستان، کره جنوبی، سری لانکا ، تایلند، تاجیکستان، تایوان و ویتنام حضور دارند.
فیلم ها دربخش های رسمی، پانوراما، دیسکاوری، ویژه و بخش گذشته نگر شرکت نموده و به بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلنامه و بهترین عکاسی فیلم جایزه اعطا می گردد.
باهمکاری بنیاد سینمایی فارابی (با مسئولیت پخش کنندگی فیلمها) و رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا، ۱۰ فیلم ایرانی در پنجمین دوره از جشنواره فیلم آسیا به نمایش گذاشته می شوند.
اسامی فیلم های شرکت کننده ایرانی در جشنواره فیلم آسیا عبارتند از :
– سینما نیمکت اثر محمد رحمانیان در بخش رسمی
– سارا و آیدا اثر مازیار میری در بخش رسمی
– خانه ای در خیابان چهل و یکم اثر حمید رضا قربانی در بخش پانوراما
– قشنگ و فرنگ اثر وحید موساییان در بخش پانوراما
– خواب آب اثر فرهاد مهران فر در بخش ویژه
– تا آمدن احمد اثر صادق دقیقی در بخش ویژه
– امکان مینا اثر کمال تبریزی در بخش نتپک (NETPAC)
– ربوده شده اثر بیژن میرباقری در بخش نتپک
– سیانور اثر بهروز شعیبی در بخش دیسکاوری
– حورا اثر غلامرضا ساغرچیان در بخش دیسکاوری
شایان ذکر اینکه فیلم ‘سینما نیمکت’، فیلم افتتاحی این جشنواره و «محمد رحمانیان» نیز یکی از داوران بخش رسمی آن بود.
هدف از برگزاری این جشنواره، نزدیک کردن مخاطبان این محصولات فرهنگی با روایت ها و داستان های قاره آسیا است.
به گفته «مننه گراس بالاگر» دبیر فستیوال فیلم آسیا بارسلون، این جشنواره به عنوان یک جشنواره تخصصی در سینمای آسیایی می خواهد به یک مرجع بین المللی تبدیل شود و به عنوان پلی بین دیگر جشنواره های اسپانیا نظیر سینمای کره جنوبی گرانادا، جشنواره سینمای خیخون، جشنواره فیلم فوق العاده سیتجس و جشنواره فیلم سن سباستین که تعداد قابل توجهی از فیلم های آسیایی در آنها وجود دارند، عمل کند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- محمد رحمانیان: ۲۰ سال است که نتوانستم پروانه ساخت «آدمکش» را بگیرم
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





