مرور فیلمهای پرفروش ایرانی و رتبه بندی آنها معمولابا حاشیهها و تفسیرهای بسیاری روبه رو است. برخی رقم فروش را به عنوان متغیر اصلی در نظر می گیرند و برخی دیگر تعداد مخاطبان را.
به گزارش سینماسینما، به هر حال به نظر می رسد که تعداد مخاطبان هر فیلم مهم ترین شاخص در تعیین میزان استقبال از آن باشد. دست یافتن به آمار تعداد مخاطبان یک فیلم در طول چند دهه گذشته نیازمند اطلاعاتی است که البته ممکن است در دسترس نباشد. اطلاعاتی مانند بهای بلیت، تعداد سینماها و صندلیهای سالنها! با این همه براساس برخی اطلاعات که می توان ارزیابی کلی و نسبتا قابل اتکایی از آنها داشت، پرمخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران «عقاب ها» است. این فیلم اگر با نرخ بلیت امروز سینماها اکران می شد، رکورد فروشی بیش از ۸۰ میلیارد تومان ثبت می کرد.
براساس آنچه گفته شد فعلانمی توان ارزیابی دقیقی از میزان تماشاگران و مخاطبان فیلمها و امکانات متناسب با میزان استقبال آنها مانند تعداد سالنهای سینما و گنجایش آنها و… داشت، اما می توان آمار فروش فیلمها همزمان با انتشار سال اکران را به عنوان شاخص بررسی بازار سینما در نظر گرفت. امسال که سال رویایی سینما است، عبور فروش فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی از ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان موجب شد صدر جدول پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران دچار تغییر شود.
داستان از چه قرار بود؟
اکران سال ۱۳۹۵ با رکوردهای تازه ای که دو فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و همچنین «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی در جریان فروش ثبت میکردند، آغاز شد. تعداد بالای مخاطبانی که برای تماشای این فیلمها به سالن سینما میرفتند آخر هفتههای پرفروشی را از آن سینمای ایران میکرد، اما این روند با خاتمه دادن مسوولان سینمایی به اکران فیلم حقیقی و همچنین کاهش مخاطب «سالوادور…» به پایان رسید. در کنار این دو فیلم کمدی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی برخلاف دو فیلم قبلی با فضای تلخ خود توانسته بود به محبوبیتی بالادر میان مخاطبان برسد. بهار سرسبز و پررنگ و لعاب سینما، در تابستان نه تنها رنگ نباخت بلکه در ماه پایانی این فصل همزمان با شروع اکران «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رنگ تازهای به خود گرفت. فیلم فرهادی از راه رسید و به ترتیب رکورد مجموع فروش در یک روز نمایش، رکورد فروش آخر هفته و در پایان رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکست تا همه اینها به نام هفتمین فیلم این کارگردان صاحب اسکار ثبت شود.
«فروشنده» برای رسیدن به این جایگاه باید از سقف فروش ۱۴ میلیارد و ۵۶۹ میلیونی فیلم «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی میگذشت. فیلم فرهادی توانست در مدتی کمتر از نصف زمان اکران فیلم مجیدی این رکورد را بشکند. البته نباید از نظر دور داشت که فیلم محمد رسول الله (ص) در بسیاری از شهرهای کوچک و شهرستانها با نرخ بلیت سه و چهار هزار تومانی اکران شده است. بنابراین می توان گفت که فروشنده در رقابت میزان مخاطبان فیلم از فیلم مجیدی عقب است. با این حساب شاید بتوان گفت که فروشنده حدودا نیمی از تعداد مخاطبان فیلم مجیدی را به سینما کشانده است. اما همزمان نباید از نظر دور داشت که با این حساب، تعداد سینماهای اکران کننده فیلم محمد رسول الله (ص) و صندلی هایی که در اختیار اکران این فیلم بوده بارها و بارها از سالن های اکران فروشنده بیشتر بوده است. به هر حال در ادامه نگاهی به ۲۰ فیلم صدرنشین در جدول پرفروشهای سینمای ایران می اندازیم.
حال و هوای فیلمهای پرفروش
در میان ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما، چهار فیلم «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «رسوایی» ساخته مسعود دهنمکی کارهایی با موضوعات و دغدغههای اجتماعی و فضای جدی محسوب میشوند. اما همان طور که قابل پیشبینی است بیشترین تعداد فیلمهای این فهرست متعلق به کارهای کمدی است. ۱۲ فیلم «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «آتشبس۲» به کارگردانی تهمینه میلانی، «اخراجیها۲ و ۳» و «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی، «من سالوادور نیستم»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی، «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم، «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، «زاپاس» ساخته برزو نیکنژاد و «ایرانبرگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی مجموع کمدیهای این جدول را تشکیل میدهند. دو فیلم کودک «شهر موشها۲» به کارگردانی مرضیه برومند و «کلاه قرمزی و بچهننه» به کارگردانی ایرج طهماسب هم توانستهاند با همه سختی سینمای کودک ایران برای بقای خود، به جمع ۲۰ فیلم پرفروش بپیوندند. در این میان تنها فیلم با تم مذهبی «محمد رسولالله (ص)» ساخته مجید مجیدی است که تا چند روز قبل رکورد پرفروشترین فیلم در اختیار آن بود. تک فیلم سیاسی این جدول نیز «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا است.
دو فیلمساز زن در میان سازندگان پرفروشها
در جمع سازندگان پرفروشترین فیلمها نام دو کارگردان زن دیده میشود: مرضیه برومند با «شهر موشها۲» و تهمینه میلانی سازنده «آتشبس۲». میلانی در عین حال همچنان این رکورد را نیز با خود دارد که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران فیلم «آتشبس۱» به کارگردانی او توانسته بود به عدد فروش میلیاردی دست پیدا کند.
جوانترین و مسنترین فیلمسازان
اگر قرار باشد سازندگان فیلمهای پرفروش از دیدگاه سن و سال و نسلی که در سینما به آن تعلق دارند مورد بررسی قرار بگیرند این جمعبندی حاصل میشود که سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» با ۲۸ سال سن جوانترین است و مسعود جعفری جوزانی کارگردان «ایرانبرگر» مسنترین. رضا درمیشیان نیز دیگر کارگردان جوانی است که اسم او در این فهرست دیده میشود. جعفریجوزانی را میتوان از نخستین نسل کارگردانان مطرح بعد از انقلاب محسوب کرد. از نسل کمی بعد از او میتوان نام کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی را در این فهرست دید. البته برومند هم در همان سالها در تلویزیون کارگردانی میکرد و طهماسب نیز به عنوان بازیگر در سینما فعال بود.
سالهای اکران
با توجه به تاثیر کاملامستقیم قیمت بلیت بر رقم به دست آمده از فروش فیلمهای سینمایی اغلب فیلمهای فهرست ۲۰ تایی متعلق به سال ۱۳۹۵ هستند. تنها فیلم دهه ۸۰ «اخراجیها۲» ساخته مسعود دهنمکی است که با فروش هشت و نیم میلیاردی در رتبه هشتم قرار گرفته است. دهنمکی تنها کارگردانی است که بیش از یک فیلم در این فهرست دارد. «معراجیها»، «رسوایی» و «اخراجیها۳» به کارگردانی او نیز در این فهرست جای میگیرد. دو فیلم از سال ۱۳۹۴، پنج فیلم از سال ۱۳۹۳، دو فیلم از سال ۱۳۹۱ و دو فیلم از سال ۱۳۹۰ در جمع پرفروشترینها به چشم میآید.
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه مدعی شد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید