برای اطلاع این بازیگر که احتمالا فرصت مطالعه ندارد، باید گفت براساس قوانین جاری کشور که در اغلب کشورهای دنیا رایج است، از آنجا که امکان حضور مردم در همه تصمیمگیریها و امور مختلف اجرایی وجود ندارد، معمولا ملتها، برای یک بازه زمانی مشخص، نهادی به نام دولت (با مدیریت ریاست جمهوری و یا نخستوزیر) به نمایندگی از سوی خود انتخاب کرده که آن دولت با اختیاراتی که از رای ملت بهدست آورده، نهادهای اجرایی را در امور مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… سامان میدهد و به جای مردم این امور را تعیین تکلیف و اجرا میکند. بر همین اساس برای اکران فیلمها، شورای ۹ نفره پروانه نمایش نیز از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد همان دولتی تعیین شده که گویا همین خانم بازیگر نیز به آن رای داده است و در واقع براساس همان رای مردم اختیار تصمیمگیری دارد.
چنین ساختاری در سایر برنامهها و طرحها و پروژههای اجرایی نیز رایج است؛ فرضا نیازی نیست که برای تغییر زمان طرح ترافیک، همه ملت به نظرخواهی دعوت شوند و نهاد یا شورا و یا گروهی از سوی دولت منتخب مردم، برای آن تصمیم میگیرد یا برای اقلام واردات و صادرات، همه مردم به تصمیمگیری دعوت نمیشوند و همچنین جهت مثلا اهدای جایزه به همین خانم بازیگر، همه مردم به رایگیری دعوت نمیشوند بلکه هیئت داورانی تعیین و برنده جایزه را اعلام مینماید. البته اگر اعتراضها و انتقادات به جا و وارد، پاسخی در یک دولت نداشت، طبیعی است که پس از پایان یافتن بازه زمانی دولت فوق، ملت به دولتی دیگر رای بدهد و قس علیهذا.
با منطق این خانم بازیگر باید از این پس، صدور پروانه نمایش فیلمها به رفراندوم عمومی گذاشته شود! اصلا ۹۰-۲۸۰ نفر در مجلس چه حقی دارند که به جای ۸۰ میلیون تصمیم گرفته و قانون تصویب کنند؟! همه احکام قضایی هم به جای رای قاضی در رفراندوم عمومی تعیین شود! اصلا چه معنی دارد که یک نفر به عنوان داور درباره بازی پرسپولیس و استقلال نظر داده و یک طرف را برنده و طرف دیگر را بازنده اعلام نموده و دل میلیونها نفر طرفداران تیم بازنده را خون کند؟! اینجا هم باید رفراندوم عمومی برگزار شود!
به نظر میآید با همین گونه اظهارنظرات ناپخته و نسنجیده است که وضعیت سینمای ما به این شکل رقتانگیز درآمده است. شاید اگر حضرات بازیگر به جای این گونه اظهار نظرات، بیشتر به کار خود مشغول شده و لااقل بازیگری خود را از این حالت تئاتری قرن هجدهم درآورده و به روزتر میکردند، مورد استقبال قرار میگرفتند! ضمن اینکه مطمئن باشید اگر به رای عمومی بود، نه تنها فیلم مورد نظر این بازیگر بلکه حدود ۹۰ درصد از فیلمهای امثال این خانم بازیگر پروانه نمایش نمیگرفت، چراکه بر اساس آمار موجود و در واقع در رفراندومی غیررسمی، حدود ۹۶ درصد مردم ایران به این سینما رای منفی دادهاند، چون به تماشای آن نمیروند! پس اگر اعتراضی وارد باشد، به بقای این سینما علیرغم رای اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران است و نه عدم صدور پروانه نمایش برای یک تصویر متحرک ضعیف که اساسا در حد و قواره سینما نیست!
لازم به ذکر است که ترانه علیدوستی بیش از یکسال پیش در واکنش به اظهارات محمدحسین لطیفی در توییتر نوشت: «لطیفی:”در مورد فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد” منظور از جمع نظرات، نظر ۹ نفر است از طرف همه ملت.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سوریایی کردن مهمترین رخداد سینمایی در ایران/ چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
- حبیب رضایی و مهدی کوشکی از ترانه علیدوستی به قوه قضائیه شکایت کردند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- در نشست خبری در جشنواره کن مطرح شد؛ از ماجرای «برادران لیلا» تا حواشی «شهرزاد»
- وراثت و جنسیت/ یادداشت منتقد اسکرین دیلی بر فیلم «برادران لیلا»
- نوید محمدزاده اجرای نمایش «گیاهخوار» را لغو کرد/ واکنش ترانه علیدوستی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- «اورکا» برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فستیوال دوحه
- تیزر «اورکا» با بازی ترانه علیدوستی منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش