سینماسینما، مرتضی رنجبران:
در میان فیلم های جشنواره که تاکنون به نمایش درآمده اند باید حساب فیلم غلامرضا تختی را جدا کرد.
اثری که راوی زندگی جهان پهلوان تختی است.
فیلم جسور است و در همان ابتدای راه تکلیفش را با مخاطب روشن می کند و سکانس ابتدایی تا انتها مخاطب را پای فیلم مینشاند.
در جایی که فیلم هایی که پیشتر درباره تختی ساخته شده بودند نگاه خود را به رمزگشایی ناشیانه از مرگ تختی محدود می کردند فیلمساز از این دار در سکانس ابتدایی پرده برداری می کند و همین رمزگشایی نقطه عطف روایی فیلم است.
فضاسازی از نکات قابل تامل این اثر است. استفاده از فضای سیاه و سفید البته در کنار گریم بد برخی کاراکترها از جمله مادر تختی یا خود تختی در دوره میانسالی و روزهای آخر زندگی در کنار نریشن تکمیل کننده قصه ی زندگی یک بزرگمرد و تقطیع و ترکیب درست تصاویر آرشیوی با سکانس های باز سازی شده در مجموع فیلمی قابل احترام را خلق می کند .
این اثر روایتگر مهرورزی به عنوان حلقه مفقوده فرهنگی این روزهای جامعه ما است که بدور از گلدرشتی از سوی فیلمساز مطرح می شود.

صراحت فیلم در پرده افکنی از حقیقتی بنام حسادت و نوع رفتار با یک قهرمان ملی که با نگاه زیرکانه به جامعه امروز در قالب زندگی تختی روایت می شود این فیلم را به تافته ای جدا بافته در سینمای ایران تبدیل کرده است.
بهرام توکلی که با فیلم تنگه ابوقریب نشان داد توانایی ساخت فیلم هایی ورای قالب آثار اجتماعی همچون آسمان زرد کم عمق را دارد، اینبار با تختی سینمای ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.
استفاده از چهره های نابازیگر در ایفای نقش تختی اگرچه در برخی سکانس ها در ذوق تماشاگر می زند اما جسورانه است و این انتخاب فضایی متفاوت را به سینمای ایران هدیه داده است؛ هرچند صدای انتخاب شده برای تختی دلنشین نیست و می توان درباره آن تجدید نظر کرد.
در مجموع تختی به معنای حقیقی کلمه سینما است و این فیلم نخستین قدم در ساخت فیلم موفق سینمایی درباره یک قهرمان ملی محسوب می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «غلامرضا تختی» و «نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارند
- تراژدی فروش تختی/چرا تختی نفروخت؟
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- افشاگری علیه اکران مهجورتختی/وقتی حوزه هنری رحمان ۱۴۰۰ را بیشتر از تختی دوست دارد
- امیر حاجرضایی: این بار هم تختی را تنها گذاشتیم
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- جانشین جوان لیلا حاتمی پیدا شد /درباره ظرفیتهای بازیگری ماهور الوند که در فیلم تختی خوش درخشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





