نشست حمایت از آثار سینمایی و الحاق به سازمان جهانی تجارت در خانه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، نشست حمایت از آثار سینمایی و الحاق به سازمان جهانی تجارت عصر روز گذشته شنبه ۹ تیر توسط دفتر مطالعلات سینمایی سازمان سینمایی برگزار شد.
امیر هوشنگ فتحی زاده عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی درباره برگزاری این نشست در خانه سینما گفت: این پژوهش ها به دلیل اینکه سینمایی بوده در خانه سینما برگزار کردیم و علاوه بر آن منوچهر شاهسواری ناظر این طرح بوده است تا سینماگران ارتباط بیشتری با این پژوهش داشته باشند.
او با بیان اینکه این پژوهش بسیار مفصل است، ادامه داد: هدف از این نشست بررسی وضعیت الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت و مالکیت حقوق فکری و به طور خاص آثار سینمایی است. اینکه در مسیر الحاق به سازمان جهانی تجارت با چه چالش هایی مواجه خواهیم بود؟ چه تحقیقاتی باید انجام دهیم؟ و کدام قوانین مان را اصلاح کنیم.
فتحی زاده بیان کرد: سازمان تجارت جهانی مانند غول بیشاخ و دمی است که باید حتما قبل از وارد شدن به این سازمان آن را شناخت.
او با بیان اینکه الحاق به این سازمان بدون استراتژی موفق نیست، توضیح داد: موفق ترین کشور در الحاق به این سازمان کشور چین بود که از حدود ۱۵ سال گذشته در حال مذاکره با این سازمان بوده و دلیل اصلی موفقیتش داشتن استراتژی است. در مقابل قرقیزستان کمتر از ۲ سال عضو سازمان تجارت جهانی است و برنامه ای برای عضویت نداشته است.
فتحی زاده با اشاره به اهمیت کپی رایت گفت: در این طرح مقوله کپی رایت نیز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است و موافقتنامه تریپس در حمایت از آثار سینمایی نیز در این طرح وجود دارد که دارای ۷۳ ماده است. شرط اصلی مالکیت فکری و کپی رایت این است که اثر حتما باید وجود خارجی پیدا کند و در عالم خارج به منصه ظهور برسد و آثار سینمایی این ویژگی را دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: موافقتنامه تریپس اصلی ترین سند حمایت از حقوق مالکیت فکری است که شرط اول در آن این است که اثر حتما باید وجود خارجی پیدا کند و در عالم خارج وجود داشته باشد. آثار سینمایی این ویژگی اصلی را دارد. موافقتنامه تریپس از زیر مجموعههای wto است تا بتواند از ابعاد حقوقی آن استفاده کند و دارای۷۳ ماده است.
او با بیان اینکه آثار سینمایی را میتوان اثر مشترک و جمعی نامید، گفت: اثر مشترک اثری است که پدید آورنده آن با همکاری چند نفر آنرا بوجود آورده باشد. اگر اثر سینمایی را مشترک بدانیم همیشه افرادی که در ضمن تولید یک فیلم سینمایی نقش تولید کننده داشتند حق مشاع نیز دارند اما اگر جمعی باشد تعریف آن متفاوت می شود. اثر جمعی اثری است که توسط ۲ یا چند شخص حقیقی با ابتکار و مدیریت شخصی حقیقی یا حقوقی دیگر بوجود آمده است. باید مشخص شود که اثر سینمایی یک اثر مشترک است یا اثر جمعی که هر کدام انتخاب شود تبعات حقوقی و قانونی خاص خودش را دارد.
فتحی زاده ادامه داد: تا به امروز ۲۰ دعوا در سازمان جهانی تجارت وجود داشته که بیشتر خوانده ها از آمریکا بوده و از زمانیکه چین وارد سازمان جهانی تجارت شده یکی از خوانده ها همیشه چین بوده است. چین بیشترین کپی برداری را در دنیا می کند به همین دلیل بیشترین دعواها علیه چین است. البته آمریکا به جز چین با یونان نیز طرح دعوا کرده است. کشور چین به عنوان عضو ثالث در همه دعواها بوده به همین دلیل امروز به عنوان یک ابرقدرت حضور دارد.
در ادامه این نشست پژوهشی منوچهرشاهسواری نیز گفت: بحث حمایت از آثار سینمایی و الحاق به سازمان جهانی تجارت از ۲ سال پیش در ایران کلید خورد. از رمضانعلی حیدری خلیلی برای معرفی آقای فتحی زاده و از محمود اربابی برای پیگیری این پژوهش تشکر می کنم.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: یکی از وظایف اصلی خانه سینما پژوهش درباره موضوعات اصلی و مهم سینما است. من به عنوان تهیه کننده، سال ها درباره موضوع کپی رایت سوال داشتم و جواب های متفاوتی می شنیدیم. بارها شنیدیم مالکیت فیلم برای خالق اثر است و اگر کسی تبعه کشور دیگری بود بر اساس تبعیتش می تواند از حق مالکیت آن اثر استفاده کند.
او با بیان اینکه طرح یاد شده شامل ۱۵۴ صفحه است، گفت: با این پژوهش به یک مجموعه قابل ارجاعی رسیدیم که امروز آنرا به نتیجه برسانیم تا مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.
شاهسواری با اشاره به اینکه باید به قوانین احترام گذاشت اما آنها را اصلاح کرد گفت: چندی پیش در یکی از کشورها شرکتی در حال تاسیس بود و قرار بود خانه سینما نیز با آن شریک شود اما به دلیل غیرحقوقی بودنش اینکار انجام نشد.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: آنچه در خانه سینما باید پیگیری شود این است که مسلط به منابع حقوقی شویم تا بتوانیم درباره آنها صحبت کنیم زیرا حقوق قابل تفکیک نیست. به طور مثال، نمی توان گفت جریمه عبور از چراغ قرمز در یک چهارراه ۱۰ هزار تومان و در چهارراه دیگر ۲۰ هزار تومان است.
در این نشست نادره ترکمانی، عباس اکبری، حسین ترابی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما، جواد طوسی و روانبخش صادقی نیز در این نشست پژوهشی حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





