دکتر اسماعیل بنی اردلان عضو هیات انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفتگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار درباره فرآیند انتخاب فیلم های بخش سودای سیمرغ به رادیو گفتگو گفت:
🎯مبنای انتخاب مان سلیقه شخصی نبود و هیچ کاری با نام تهیه کننده، کارگردان، نهاد پشت سر فیلم نداشتیم و همین الان نام تهیه کننده بعضی فیلم ها را به خاطر ندارم
🎯همه ۲۲ فیلمی که انتخاب کرده ایم فیلم های قابل قبولی هستند و هم در انتخاب این ۲۲ فیلم و هم کنار گذاشتن بقیه فیلم ها میان هیات داوران کمترین اختلاف نظر وجود داشت و می توانم این جمع بندی را از ۲۲ فیلم جشنواره داشته باشم که اکثریت این فیلم ها حرف خوبی را به شکلی خوب بیان می کنند
🎯 سه شاخص اصلی و کلیدی در انتخاب فیلم ها داشتیم:
اول اینکه فیلم ها توان تعریف کردن قصه را داشته باشند چون امروز همه تمایل دارند قصه بشنوند و بزرگترین مزیت متون دینی و ملی ما همین قصه گویی شان بوده است و در کنار این در فیلم ها دنبال حرف تازه ای بودیم که مخاطب را از حرف های کسل کننده روزمره بالاتر ببرد
دوم داشتن یک افق و امید دادن به تماشاگر بود. من این جمله که سینما باید انعکاس جامعه باشد را به شرطی قبول دارم که ما را به یک دانایی برتر و امید برساند وگرنه نمایش یک تلخی که فقط ما را ناامید کند چه معنایی دارد! فیلمسازان بزرگ اگر تلخی را نشان می دهند یک افق و ایستادگی و مبارزه را برای مخاطب شان تعریف می کنند و باید به مخاطب بگوییم علی رغم همه شرایط می توان به روزهای خوب رسید و امیدوار بود
و سوم اینکه فیلم باید برای مخاطب ساخته شود
🎯بجز این ۳ شاخص ، شاخص های کوچک دیگری را هم مد نظر داشتیم مانند انتخاب لوکیشن، چگونگی بهره برداری از آن لوکیشن و …
🎯 در هیات انتخاب ۶۰ فیلم را دیدیم و همه اعضا برای تک تک فیلم ها یادداشت برداری کردند و در خصوص برخی آثار مانند مرد بازنده که هنوز نسخه نهایی آنها آماده نشده است با تماشای نسخه موجودشان تشخیص مان این بود در صورت آماده شدن فیلم شرایط شرکت در جشنواره را خواهند داشت
🎯راجع به کنار گذاشتن فیلم موسسه اوج برای مان فرقی نداشت فارابی فیلم را تولید کرده یا بخش خصوصی و یا موسسه اوج! که آن انتخاب دیگری ست. ربطی هم به حجاب بازیگران زن فیلم نداشت که این موضوع در فیلم های دیگری هم بود و تشخیص این مساله به عهده شورای پروانه نمایش است. برای ما نحوه بیان موضوع و زبان سینمایی داشتن و شکل بیان قصه اهمیت دارد
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت زنده از رادیو گفتگو پخش می شود
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





