تصویر کمتر دیده شده از حرم امام حسین (ع) در قرن ۱۹ میلادی (۱۸۸۲ م) را ببینید.
به گزارش سینماسینما این تصویر را نقاش مکتب اورینتالیسم (شرق گرایی) ژان لویی ژروم در سال ۱۸۸۲ در سفر به سرزمین کربلا در جنوب شرق امپراطوری کشیده است. پیروان این مکتب با سفر به مشرق زمین به ثبت تصاویر از جهانی می پرداختند که برای مخاطب غربی تداعی کننده رویایی بود که در آن زمان نقل محافل مغرب زمین بود. نکته جذاب در این تصویر عدم وجود ضریح در این مکان است. به سنت سلاطین عثمانی بر روی مقبره یک صندوق تخت مانند مستقر شده است. با کمی دقت متوجه می شویم. صندوق به سه قسمت تقسیم شده است. قسمت بالای صندوق با یک گنبد کوچک به علی اکبر(س) پسر بزرگ امام حسین(ع) تعلق دارد بخش میانی با گنبد کمی بزرگتر به مقبره سرور آزادگان امام حسین(ع) اختصاص یافته است. بخش پایینی با قالبی گهواره ای شکل به حضرت علی اصغر(س) شهید شش ماهه کربلا تعلق دارد. در بخش پایینی صندوق محدوده قبور شهدا با یک پنجره مستقر در فرورفتگی قوسی شکل مشخص است. پرچم های روی صندوق اهدایی پادشاهان و بزرگانی است که به زیارت این مکان مقدس نایل شده اند. نکته دیگر دراین تصویر نماز خواندن مسلمانان شیعه است. رو به صندوق ودر مقابل قبله بنا به سنت، امام بین مسلمان و قبله الهی حایل شده است. این سنت در در آن زمان در مکتب شیخیه در زیارت حرمین مورد تأکید بود. از این طریق امام واسطه فیض بین مؤمن و خداوند می شود. از ویژگی های دیگر این است که ژروم در هنگام خلق این اثر اطلاع چندانی از اسلام نداشت و در گمان این بود که نقش زیارتگاه یکی از پادشاهان و یا بزرگان را به تصویر می کشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- مرتضی صفاریان: «تکیه دولت» مجدد احیا شود/ ۸۲ سال اجرای تعزیه با عشق
- میزبانی آپارات از پخش زنده ۸۴۲ هیئت مذهبی در ایام محرم
- اطلاعیه انجمن سینماداران/ سینماها به احترام کادر درمان یک هفته تعطیل میشوند
- به مناسبت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع)؛ پخش «دلبیتاب» در فیلیمو به صورت رایگان
- در دهه اول محرم۹۰۰ هیئت، مراسم مذهبی خود را از آپارات پخش کردند
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- اجرای قطعه «مکن ای صبح طلوع» از سمفونی «شب قبل از عاشورا» ساخته لوریس چکناواریان + ویدئو
- برشهای کوتاه/ مستند «اربعین»، ساخته ناصر تقوایی
- بخشهایی از فیلم «عصر روز دهم» + ویدئو
- صحبتهای کیوان کثیریان در قسمتهای اول تا ششم برنامه «رفیق» + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از صحبتهای کیوان کثیریان در برنامه «رفیق» به مناسبت ایام محرم ویژه
- گفت وگوی سید رضا میرکریمی وهادی خانیکی درباره قصر شیرین
- انتقاد روزنامه جوان از عملکرد صداو سیما در شب میلاد امام حسین (ع)
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





