تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۹:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18672

ایوبی یک قدم مهم در صنعت سینما و نمایش خانگی کشور برداشته شد و تفاهمنامه پروژه VOD (سند) میان موسسه رسانه های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیویی امضا شد.

به گزارش سینماسینما،  مراسم امضای تفاهمنامه پروژه VOD (سند) میان موسسه رسانه های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محتوا و خدمات رادیویی صبح امروز در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.

حجت الله ایوبی؛ رئیس سازمان سینمایی، سید مصطفی ابطحی؛ مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، علیرضا داودنژاد و منوچهر شاهسواری به عنوان نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و محمد لهراسبی نژاد؛ مدیرعامل شرکت به سیما و سهیل عالمی؛ مدیرعامل دیلا نرم افزار به عنوان نمایندگان شرکت های تجمیع محتوا در این مراسم حضور داشتند.

ابطحی در ابتدای این مراسم گفت:«در سالروز ولادت امام حسن افتخار داریم گامی دیگر در راستای پیشبرد سند بنا بگذاریم. به دلیل گسترش تغییرات و تحولات در حوزه توسعه شبکه های ارتباطی امروزه امکان تولید محتوای فرهنگی با حجم بالا در بستر اینترنت فراهم شده است. در کمتر از ده سال بازارهای خوبی به وجود آمده و ما در ایران در تلاش هستیم که میان تولید محتوا و تکنیک فضایی ایجاد کنیم.»

او با اشاره به امضای تفاهم نامه موسسه با شرکت های تجمیع و نمایندگان تهیه کنندگان افزود:«امروز می خواهیم ما هم در ایران با اندکی تاخیر برای همیشه استارت کار مشترک تولید و تکنولوژی را بزنیم. شکوه فرهنگ ایرانی موجب حیرت تمام مخاطبان جهانی شده است و ما در صدد هستیم این محتوای غنی را در سرورهای خود قرار دهیم تا مخاطبان جهان آن را دیده و لذت ببرند. زمانی که شرکت های تجمیع کننده داخلی داریم چرا باید بگذاریم شرکت های تجمیع کننده خارجی محتواهای ما را بسته بندی و به ما ارائه دهند. ما در صدد هستیم مخاطبان جهانی با دیدن محتوای تصویری ایرانی برای تماشای آثار ما شور و شوق داشته و در همه جهان از طریق نرم افزارها محتواهای دینی و اسلامی ما را ببینند.»

ابطحی تصریح کرد:«از آن جایی که ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر هر گونه اطلاع رسانی، ارائه تصویر و صوت در هر بستر دیجیتالی و غیر دیجیتالی است موسسه رسانه های تصویری از سوی وزارت ارشاد ماموریت یافت تا به این مهم بپردازد و خوشبختانه این اهتمام در نهادهای دیگر دولتی و بخش خصوصی فراهم آمد. شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فن آوری هم سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثلثی را تشکیل دادند و عزیزان در سینما و نمایندگان هفت شرکت تجمیع کمک کردند تا بتوانیم با استفاده از تکنولوژی، عقب ماندگی فرهنگی خود را در حوزه آپلود جبران کنیم.»

او در ادامه افزود:«فرصت نیست تا گزارش اقداماتی را که رخ داده ارائه دهم اما به امید خدا در فرصتی دیگر به بیان جزییات خواهم پرداخت. البته پس از تنظیم چارت سند مقرر شد کمیته سیاستگذاری محتوا شکل گیرد و با حضور دو نماینده شورای تهیه کنندگان و دو نماینده شرکت های تجمیع و موسسه رسانه های تصویری تمامی مباحث مربوط به قیمت گذاری محتواها و ارزش افزوده، نسبت میان محتواهای داخلی و خارجی، بازاریابی محتواها و نحوه و چگونگی عرضه محتواهای غیرسینمایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و جلسات بسیاری داشتیم و گفتمان مشترک شکل گرفته است.»

در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی با بیان این که امضای این تفاهمنامه یک اتفاق مهم برای فرهنگ کشور است گفت:«آن چه امروز شاهد آن هستیم حاصل عقل و خرد جمعی است از روز نخست که آقای ابطحی و دوستانشان می خواستند این بنا را بگذارند در جای جای طرح از مشورت اصحاب سینما بهره بردند و ساعت های بسیاری صرف شد تا این قدم خوب برداشته شود. با مشارکت جمعی اهالی سینما و حضور بخش خصوصی در این راه راه اندازی این سند امکان پذیر شد.»

رییس سازمان سینمایی با اشاره به این که قدم در راه ایجاد VOD پا گذاشتن در راه آرزوهای فرهنگی مردمانی است که حرف اولشان فرهنگ و هنر است، خاطرنشان کرد:«اگر نگران تهاجم فرهنگی و ولنگاری فرهنگی باشیم راه آن این است که بسترهای لازم را فراهم کنیم تا مردم ایران که خلاق هستند و قدرت تصویرسازی دارند و از پشتوانه سال ها تمدن و دیوان و شعر و ادب و آداب و سنت دین است برخوردار هستند به کالاهای فرهنگی تولیدات ملی خود دسترسی یابند.»

او با تاکید بر مسوولیت نظام در قبال کودکان ایرانی تصریح کرد:«باید این کودکان ایرانی را که در نقاط مختلف جهان زندگی می کنند همراهی کنیم تا از زبان فارسی جدا نشوند و فرهنگ ایرانی را فراموش نکنند. وقتی این کودکان به کالاهای ایرانی دسترسی داشته باشند ترجیح می دهند از این کالاها استفاده کنند. همین حالا مردم ایران با خاموش کردن ماهواره ها و ایستادن در صف های سینماها و کنار گذاشتن هزاران انتخاب فیلم بچه های این سرزمین را انتخاب می کنند و ما متوجه این موفقیت نیستیم.»

ایوبی با بیان این که موفقیت سینما و راه اندازی VOD موفقیت نظام و مملکت است افزود:«گاهی هراس هایی در دل ما وجود دارد که مانع حرکت ما می شود اما قرار نیست هر کسی محتوایی را به این سند اضافه کند و تنها محتواهایی که مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده اند در این فضا عرضه می شوند. قرار نیست این سند رقیب رسانه ملی باشد. ما آرزوی شکوفایی صدا و سیما را داریم چرا که همه ما از شکوفایی این رسانه بهره خواهیم برد.»

او ادامه داد:«VOD در واقع مغازه های مجازی ما است که کالاهایی که مجوز وزارت فرهنگ را دارند در این مغازه ارائه می شوند اما باید بدانیم رفع نگرانی های فرهنگی هزینه دارد و همان طور که کشورهای اروپایی هم این نگرانی را دارند که در برابر تهاجم فرهنگی آمریکایی قرار دارند ما هم نگرانی هایی داریم اما با باز کردن مسوولیت از سر خود و اتهام زنی به دیگران مشکل حل نخواهد شد و همه دغدغه مندان به فرمایشات مقام معظم رهبری باید اراده خود را جمع کنیم.  باید بودجه مختصری که وجود دارد را برای این موضوع هزینه کنیم. کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک هفتم از بودجه فرهنگی را براساس آماری که به من داده اند، در اختیار دارد. ما به این اندازه پنج هفتم از مسوولیت را می پذیریم.»

ایوبی با تاکید بر این که نباید بودجه های خود را صرف از بین بردن یکدیگر کنیم تصریح کرد:«در چنین فضایی می توانیم دغدغه ها را برطرف کنیم و در کشورهای مختلف سربلند باشیم. نگاه جهان شرق و اسلام به ماست چرا که فرصت دیگری جز استفاده از خلاقیت های هنری ایران ندارند. اگر کسی ایران و اسلام را بشناسد و محتوای موجود در این کشور را درک کند هرگز نگرانی نخواهد داشت. من جهان غرب و ایران را می شناسم و بر این باور هستم که جهان غرب مصرف کننده کالاهای ایرانی است.»

رییس سازمان سینمایی با تشکر از زحمات شورای عالی تهیه کنندگان سینما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارتباطات و فن آوری و سرمایه گذاران بخش خصوصی در پایان گفت: امیدوارم روزهای بهتر در انتظار مردم ایران باشد.

علیرضا داودنژاد هم که به عنوان نماینده شورای عالی تهیه کنندگان در این مراسم حضور یافته بود گفت:«زمانی بلیت خریداری می کردیم و با ورود به سالن سینما جهان تازه ای را تجربه می کردیم حالا همه ما با موبایل، تبلت و … ارتباط داریم و تاریخ در این قاب اتفاق می افتد. دیجیتال قدرت را توزیع کرده است و کسی قدرت را جمع می کند که کلیک خور بیشتری داشته باشد. چه کسی کلیک خور بالایی دارد؟ کسی که محصولی که در این قاب می گذارد فراگیرتر باشد.»

او با اشاره به صحبت هایی که طی سی سال حضور در سینما درباره از دست دادن بازار کالاهار فرهنگی زده است، گفت:«چرا ده ها میلیون مخاطب به تماشای محصولات ما نمی نشینند. ما که نیروی خلاق داریم و مردم هم محصول ما را می خواهند اما تعداد مخاطبان ایرانی که در اختیار تولیدکنندگان خارجی هستند قابل قیاس با مخاطبان ایرانی استفاده کننده کالای کشور نیست. ما صنعت خودرو نیستیم و سینمای ما از استاندارد جهانی برخوردار است. وقتی VOD مطرح شد من وحشت کردم که شاید قاتل جانمان شود و باز محصولات خارجی آن را قبضه کنند. خوشبختانه آن چه باعث علاقه من شد این بود که مجموعه VOD به ما اطمینان دادند که بتوانیم میلیون ها کلیک خور روی محصولات ایرانی داشته باشیم.»

این تهیه کننده سینما با اشاره به استعدادهای فراوان ایرانی که می توان محصولات آن ها را به مخاطبان ایرانی ارائه داد، افزود:«باید نهضت تولید محتوا را پیگیری کرد تا بتوانیم جریانی اساسی از تولیدات محصولات دیداری شنیداری ایجاد کنیم. اگر این سالن های سینما نبود نمی دانستم قرار است چه کنیم؟ به همین دلیل ایجاد VOD اتفاق خوبی است.»

در ادامه این مراسم سهیل عالمی ؛ مدیرعامل دیلا نرم افزار درباره این تکنولوژی توضیح داد:«من به عنوان نماینده هفت شرکتی که موفق به دریافت مجوز سند هستند در این جا حضور دارم و معتقدم امروز بدون محدودیت صوتی و تصویری می توان محتواهای تولید شده را به همه جا ارسال کرد و با کمترین هزینه و به سرعت این محتوا در اختیار مخاطبان جهان قرار گیرد و از بازار جهانی برای ارائه تولیدات خود بهره مند شویم.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها