سینماسینما، روناک جعفری*
از بین فیلمهایی که تاکنون تماشا کردم و دو تای آن در اسکار حضور داشتند، سه فیلم آبِ عمیق، ماشین مرا بران، دستِ خدا با محوریت خیانت زنان به شدت نظر مرا به خود جلب کرد. چیزی که بیشتر از هر چیز باعث شد این یادداشت را بنویسم، ماهیت خیانت به خودی خود نبود. چرا که از دیرباز مسیٔله نافرمانی و خیانت زنان، از افسانههای قدیمی و اسطورهای گرفته تا حتی قصههایی از کتاب قرآن و داستان یوسف و زلیخا، راهش را به سینما باز کرده. اما مسیٔله جدیتر برای من حضور همزمان این سه فیلم که هر سه از تولیدات دو سال اخیر هستند در اسکار، به عنوان ویترینی از تولیدات سینمایی مطرحِ سال دنیا و به عنوان محلی برای محک زدن فیلمها و در مقام قیاس است. چه چیزی باعث شده که سه فیلمساز اهل ژاپن، ایتالیا و انگلیس، هرکدام از گوشهای از جهان، محوریت آثار خود را پنهان کاری و خیانت زن به مرد قرار دهند؟ و در دو فیلم ماشین مرا بران و آبِ عمیق، عملا مردها بعد از متوجه شدن این موضوع با کاراکتر زن کاری ندارند و زندگیشان دچار فروپاشی نمیشود. حال سوال اینجاست که آیا موج جدید و فرهنگ جدیدی در راه است؟ آیا این ساختارشکنی در مقابل نگاه کلیشهای خیانت مردان به زنان که سالیان سال سوژه اکثر فیلمها بوده، راه افتاده است؟ آیا هنر سینما و این مدیای قدرتمند سعی در جا انداختن چیزی دارد؟ چرا اسکار به عنوان بزرگترین جشن سینمایی سالانه جهان به فیلم کودا که یک فیلم به شدت خانوادگی است و به ترویج بستر خانواده میپردازد، جایزه میدهد؟
شاید طبق جمله معروف که میگوید هرچه را به ضد خود شناختم، ساخت چنین فیلمهایی با موضوعات این چنینی، حتی برای تقویت بستر خانواده باشد و از منظری دیگر قدرت زنان را نشان میدهد. چراکه زمانی که تعادل الاکلنگ موضوعی در جهان از بین برود، باید وزنهای در طرفی که نامیزان است، اضافه شود تا تعادل دوباره برقرار شود.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





