بابک کایدان که این روزها سریال «مانکن» را به قلم او در شبکه نمایش خانگی شاهد هستیم، معتقد است که در چند سال آینده شبکه نمایش خانگی پرطرفدارتر میشود. او میگوید: «اگر تلویزیون خط قرمزهایش را کم میکرد، سریالی مثل «شهرزاد» هم قابلیت پخش از تلویزیون را داشت.»
به گزارش سینماسینما، در چند سال اخیر با ورود شبکه نمایش خانگی، دریچه جدیدی از نوع انتخاب به روی مخاطبان باز شد، و انحصار سریالسازی را از دست تلویزیون خارج کرد. در چنین فضایی بسیاری از اصحاب رسانه که روزگاری از سرمایههای تلویزیون به حساب میآمدند، به سمت ساخت سریالهای نمایش خانگی رفتند.
بابک کایدان، نویسنده سریالهای تلویزیونی همچون «دارا و ندار»، «هشت و نیم دقیقه» و «دلدادگان» درباره علت کم کار شدنش در تلویزیون گفت: من مشکلی با تلویزیون ندارم و کاملا به این امر واقف هستم که میزان مخاطبی که یک سریال خوب تلویزیونی جذب میکند قابل مقایسه با سریالهای نمایش خانگی و سینما نیست.
او ادامه داد: اما علت دوری من و بسیاری از همکارانم از تلویزیون این است که برنامهریزیهای تلویزیون هماهنگ با ما جلو نمیرود، یعنی ما برای سال بعدمان برنامهریزی میکنیم و قرارداد میبندیم، بعد تلویزیون به ما پیشنهاد کار میدهد و در این صورت حضور در تلویزیون برای ما امکانپذیر نیست.
این فیلمنامهنویس خاطرنشان کرد: محدود بودن قصهگویی در تلویزیون باعث میشود ما به سمت سریالهای نمایش خانگی برویم، اگر تلویزیون خطقرمزهایش را کم میکرد بسیاری از سریالهای نمایش خانگی مثل سریال «شهرزاد» قابلیت پخش در تلویزیون را داشتند.
او افزود: در تلویزیون هیچگونه فضای رقابتی بین تیمهای سازنده وجود ندارد؛ فرقی نمیکند شما کار با کیفیت ارائه دهید یا بیکیفیت باز هم از طرف تلویزیون به شما پیشنهاد کار میشود.
کایدان درخصوص پیشبینیاش از آینده شبکه نمایش خانگی گفت: به نظرم در چند سال آینده شبکه نمایش خانگی پرطرفدارتر خواهد شد؛ چون مربوط به بخش خصوصی است و بین سازندگان سریالها رقابت وجود دارد که این امر خودش باعث نوآوری و تنوع میشود و مثل سینما مشکلات حوزه اکران را هم ندارد.
کایدان در پاسخ به اینکه آیا مانند برخی نویسندگان به حضور در روند تولید یک فیلم یا سریال اعتقاد دارد؟ گفت: من حضور دائم در روند تولید فیلم ندارم و ترجیح میدهم جلساتی را با تهیهکننده و کارگردان در مرحله پیش تولید داشته باشم و دورخوانیها را هم در همان مرحله با بازیگران اصلی انجام دهم.
او افزود: من هفتهای یک بار به گروه سر میزنم و به صورت آنلاین با تیم سازنده و گروه فیلمبرداری در تماس هستم اما به نظرم حضور دائم یک نویسنده باعث ایجاد حس بیاعتمادی در کارگردان میشود و خلاقیت کارگردان و بازیگر را میگیرد.

کایدان در عین حال یادآور شد: البته عدم خوانش صحیح فیلمنامه توسط بازیگر یا کارگردان یا دخالتهای بیجای بعضی افراد، آسیبهایی به کارهای قبلی من زدهاند، همچنین به خاطر شرایط کار در ایران ممکن است برخی سکانسها تغییرات ناچیزی هم داشته باشند اما کارگردانی که جهان قصه را خوب درک کرده باشد طوری تغییرات را اعمال میکند که به قصه لطمه وارد نشود.
کایدان درباره روند تولید سریال «مانکن» که به تازگی به شبکه نمایش خانگی وارد شده است، گفت: این سریال ۲۶ قسمت دارد که ۱۸ قسمت آن تا قبل از عید آماده شده بود چون کار به صورتی بود که به فصل سرما احتیاج داشتیم.
او درباره سریال «دل»، جدیدترین ساخته منوچهر هادی که بابک کایدان به همراه برادرش نویسندگی آن را بر عهده دارند، گفت: من و آقای هادی تجربههای کاری زیادی با هم داشتیم و سلایق یک دیگر را به خوبی می دانیم؛ همچنین بازیگرها هم فهم خیلی خوبی از نقششان دارند و امیدوارم نتیجهاش همانی شود که فکر میکنیم. این سریال تا اواخر مهر ماه فیلمبرداریاش تمام می شود.
او در آخر درباره علت غیبتش در سریال عاشقانه گفت: زمانی که سریال عاشقانه ساخته می شد من درگیر سریال «هشت ونیم دقیقه» بودم اما در مقام مشاور در اتاق فکر حضور داشتم و هر نکتهای که به ذهنم میرسید به آقای هادی میگفتم؛ نویسندگان سریال عاشقانه از دوستانم هستند و این سریال در زمان خودش مخاطب زیادی را جذب کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- نگار جواهریان با «خاتون» به شبکه نمایش خانگی میآید
- فصل اول «ملکه گدایان» در ایستگاه پایانی
- محمدرضا فروتن به «جزیره» سیروس مقدم پیوست/ آغاز تصویربرداری در کیش
- ادامه تصویربرداری فصل دوم «ملکه گدایان» پس از کاهش کرونا
- شما در برابر مخاطبان مسئولید
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مهران غفوریان برای شبکه نمایش خانگی سریال میسازد
- شهرزاد، عادل فردوسیپور و ایدئولوژیهای سَلبی
- بلاتکلیفی سریال «بازی خانه» در میان مجادله ارشاد و صداوسیما
- سکانس طلایی از مجموعه «همگناه» به بهانه نمایش مستند «۱۷۴ روز با همگناه»/ پدرسالار مدرن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





