کارگردان سرشناس مکزیکی از «انگل» (پارازیت) به عنوان فیلمی یاد کرد که نشان میدهد مردم امروز چطور در بیرحمی سیستم کاپیتالیستی و جنگ طبقاتی اسیر شدهاند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، الخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی برنده جایزه اسکار مطلبی نوشته و در آن درباره فیلم «انگل» ساخته بونگ جون هو صحبت کرده است. این فیلم امسال جوایز بسیاری از جمله جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن را از آن خود کرد.
به باور این کارگردان صاحب سبک، این فیلم مانند رمانی که آداب و رسوم را به تصویر میکشد آغاز و در ادامه تبدیل به یک کمدی تیره، داستان ارواح، تریلر روانشناختی و فیلم ژانر وحشت میشود و در نهایت به شیوهای غیرمنتظره اما ناگزیر با یک تراژدی به پایان میرسد.
این کارگردان که رئیس هیأت داوران کن امسال بود گفت همه داوران به این فیلم رأی دادند و او هرگز چهره اعضایی که افتخار تماشای آن برای نخستین بار را داشتند را فراموش نمیکند.
ایناریتو گفت: این فیلم یک ترکیب داغ ژانری با نگاه و نظردهی اجتماعی است که با همهمان صحبت میکند.
این فیلمساز اضافه کرد: فیلم تنها دو موقعیت یعنی یک خانه ثروتمند و یک خانه فقیر دارد و تقریباً مانند یک نمایش تئاتر است؛ اما بونگ جون هو یک جنگ طبقاتی سهمگین، تأثیرگذار و شرمآور بین دو خانواده مشابه اهل کره جنوبی راه میاندازد که نمایانگر یکی از بزرگترین چالشهایی است که در سراسر جهان، بشر در حال حاضر با آن مواجه است.
به گفته او، در «انگل» هیچ فرد خوب و بد یا قهرمان و شخصیت منفی وجود ندارد. فقط شخصیتهایی به نمایش کشیده میشوند که در بیرحمی سیستم کاپیتالیستی کشندهای گیر افتادهاند؛ وضعیتی که همه ما در آن قرار گرفتهایم و دارد بشریت را میبلعد.
ایناریتو میگوید چیزی که درباره فیلم بونگ جون هو دوست دارد این است که بدون توجه به ژانر، این کارگردان نه تنها فضا را تحت تسخیر خود در میآورد، بلکه با انسانیت و نظردهی اجتماعی صادقانه خود چیزی جدید به آن اضافه میکند.
کارگردان «بردمن» در پایان نوشت: اما خارقالعاده و خاص بودن این فیلم نه تنها مرتبط به این حقیقت است که ژانرها را به زیبایی با هم ترکیب میکند، بلکه در هر سکانس، زاویه و عملکرد دوربین به طور شگفتانگیزی دقیق است و ما را به زیرزمین میبرد و آرامآرام با پایینترین حلقه جهنمی آشنا میکند که آنجا وجود دارد. این چیزی است که درست جلوی چشمانمان است و همهمان نمیخواهیم آن را ببینیم، حتی در حالی که عدم استشمام بوی آن غیرممکن است.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با بازی تام کروز؛ فیلم بعدی ایناریتو ۲ سال دیگر اکران میشود
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- سریال «انگل» چه تفاوتی با نسخه سینمایی دارد
- درخواست کارگردان «اَنگل» از فیلمسازان
- پروژه جدید کارگردان «انگل» به تولید نزدیک شد
- مدعیان پرفروش اسکار ۲۰۲۰ چقدر فروختند؟
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- ایناریتو بر صندلی ریاست هیات داوران جشنواره فیلم کن مینشیند
- اسکار افتخاری به پنج چهره مطرح دنیای سینما رسید
- «بازگشته» نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد / ۱۰ نامزدی برای «مکس دیوانه؛ جاده خشم»
- لئوناردو دیکاپریو در اولین آنونس رسمی فیلم جدید ایناریتو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





