تهیه کننده «آژانش شیشهای» میگوید: «امروز فیلمهای سینمایی برای اکران به شورای پروانه نمایش میروند و بعد از اعمال برخی اصلاحیهها و ممیزیها جواز اکران را بدست میآورند، اما به ناگهان ارگانی مانند حوزه هنری به این قضیه ورود پیدا میکند و سینماهایش را به ناحق در اختیار فیلمها قرار نمیدهد. وقتی حوزه هنری یک فیلم را اکران نمیکند عملا یعنی فیلمها در شهرستانها نمیتوانند به نمایش در آیند
به گزارش سینماسینما، مهدی کریمی در مورد تحریم فیلمهای سینمایی توسط حوزه هنری تشبیه جالبی را به کار میبرد و در رابطه با این موضوع میگوید: «امروز هر فیلم با هر نگاهی که ساخته میشود، توسط اعضای شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران مورد بازبینی قرار میگیرد و ممیزی صورت میگیرد اما بعد از آن برخی از نهادها به شکل خیلی مضحکی خواهان اعمال ممیزیهای دیگری میشوند و اگر به آن تن ندهی از اکران فیلم جلوگیری به عمل میآورند. این رویه مثل این میماند که صاحبخانهای که شهرداری برای آن یک کوچه اختصاصی در نظر گرفته است، سر کوچه بایستد و بگوید که اگر ماشینی میخواهد از این گذر عبور کند، باید راننده آن گواهینامهای که مورد تایید من است را داشته باشد و گرنه اجازه نخواهم داد ماشینی از این کوچه عبور کند.»
تهیه کننده «رنگ خدا» در ادامه انتقادات خود را به حوزه هنری تند تر میکند و آنها را به خودمختاری متهم میکند و میگوید این نهاد بیت المال را پایمال میکند: «این نهاد عملا حقوق فرهنگی توده مردم را پایمال میکند و جالب اینجاست که ادعا هم میکند که فیلمهای مبتذل را به نمایش در نمیآورد، در حالی که خودش فیلمهای مبتذل را پخش میکند. حوزه هنری تبدیل به یک نهاد خود مختار شده است. جالب اینجاست حوزه هنری بر روی فیلمهایی هم که سرمایه گذاری میکند، مردم به زور تازیانه هم برای تماشای آنها به سالنها نمیروند، اما آنها هر طور که شده این فیلمها را در سینماهای خود می گنجانند و بدون اینکه فروشی هم داشته باشد به اکران خود خاتمه میدهد و اینگونه عملا بیت المال را پایمال میکنند.»
کریمی در مورد پایمال شدن بیت المال توسط حوزه هنری میگوید: «به نظر من ضرر این هزینههایی که حوزه هنری از بیت المال میکند، بسیار بیشتر از فیشهای حقوقی است که در چند وقت اخیر تبدیل به یک بازی سیاسی شده است. قضیه فیشهای حقوقی جنگ زرگری است تا افکار عمومی را از مخارجی که برخی از نهادها به نام فرهنگ و انقلاب انجام میدهند دور کنند.»
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از «آژانس شیشهای»
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
- از پخش گشت ۲ تا تحریم گشت ۱ !/انتقاد روزنامه جام جم از تناقضهای عجیب درعملکرد حوزه هنری
- تصویری از زندگی آیت الله جنتی بر پرده سینما
- دسته گل «آشغالهای دوست داشتنی» برای تحریم حوزه هنری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





