تهیه کننده «آژانش شیشهای» میگوید: «امروز فیلمهای سینمایی برای اکران به شورای پروانه نمایش میروند و بعد از اعمال برخی اصلاحیهها و ممیزیها جواز اکران را بدست میآورند، اما به ناگهان ارگانی مانند حوزه هنری به این قضیه ورود پیدا میکند و سینماهایش را به ناحق در اختیار فیلمها قرار نمیدهد. وقتی حوزه هنری یک فیلم را اکران نمیکند عملا یعنی فیلمها در شهرستانها نمیتوانند به نمایش در آیند
به گزارش سینماسینما، مهدی کریمی در مورد تحریم فیلمهای سینمایی توسط حوزه هنری تشبیه جالبی را به کار میبرد و در رابطه با این موضوع میگوید: «امروز هر فیلم با هر نگاهی که ساخته میشود، توسط اعضای شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران مورد بازبینی قرار میگیرد و ممیزی صورت میگیرد اما بعد از آن برخی از نهادها به شکل خیلی مضحکی خواهان اعمال ممیزیهای دیگری میشوند و اگر به آن تن ندهی از اکران فیلم جلوگیری به عمل میآورند. این رویه مثل این میماند که صاحبخانهای که شهرداری برای آن یک کوچه اختصاصی در نظر گرفته است، سر کوچه بایستد و بگوید که اگر ماشینی میخواهد از این گذر عبور کند، باید راننده آن گواهینامهای که مورد تایید من است را داشته باشد و گرنه اجازه نخواهم داد ماشینی از این کوچه عبور کند.»
تهیه کننده «رنگ خدا» در ادامه انتقادات خود را به حوزه هنری تند تر میکند و آنها را به خودمختاری متهم میکند و میگوید این نهاد بیت المال را پایمال میکند: «این نهاد عملا حقوق فرهنگی توده مردم را پایمال میکند و جالب اینجاست که ادعا هم میکند که فیلمهای مبتذل را به نمایش در نمیآورد، در حالی که خودش فیلمهای مبتذل را پخش میکند. حوزه هنری تبدیل به یک نهاد خود مختار شده است. جالب اینجاست حوزه هنری بر روی فیلمهایی هم که سرمایه گذاری میکند، مردم به زور تازیانه هم برای تماشای آنها به سالنها نمیروند، اما آنها هر طور که شده این فیلمها را در سینماهای خود می گنجانند و بدون اینکه فروشی هم داشته باشد به اکران خود خاتمه میدهد و اینگونه عملا بیت المال را پایمال میکنند.»
کریمی در مورد پایمال شدن بیت المال توسط حوزه هنری میگوید: «به نظر من ضرر این هزینههایی که حوزه هنری از بیت المال میکند، بسیار بیشتر از فیشهای حقوقی است که در چند وقت اخیر تبدیل به یک بازی سیاسی شده است. قضیه فیشهای حقوقی جنگ زرگری است تا افکار عمومی را از مخارجی که برخی از نهادها به نام فرهنگ و انقلاب انجام میدهند دور کنند.»
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از «آژانس شیشهای»
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
- از پخش گشت ۲ تا تحریم گشت ۱ !/انتقاد روزنامه جام جم از تناقضهای عجیب درعملکرد حوزه هنری
- تصویری از زندگی آیت الله جنتی بر پرده سینما
- دسته گل «آشغالهای دوست داشتنی» برای تحریم حوزه هنری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





