تهیهکننده فیلم سینمایی «فانی و الکساندر» به ایران میآید تا در جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی برگزار کند.
به گزارش سینماسینما، یورن دانر منتقد، تهیه کننده، کارگردان و بازیگری که اصالت فنلاندی دارد، امسال در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی سینما برگزار میکند.
یورن یوهان دانر متولد پنجم فوریه ۱۹۳۳ در هِلسینکی فنلاند، نویسنده، کارگردان، بازیگر، تهیهکننده، سیاستمدار و موسس آرشیو فیلم فنلاند است. او که پدرش زبانشناسی با نام کای دانر بود برای مدت زمانهای طولانی در سوئد زندگی و کار کرده و در بین تمام فعالیتهایش مثلاً رییس انستیتو فیلم سوئد بوده است. وی در ۱۹۷۹ نیز عضوی از هیات داوران بیست و نهمین جشنواره فیلم برلین بود.
یورن دانر در سطح جهانی با تهیهکنندگی فیلم اینگمار برگمان یعنی «فانی و الکساندر» (۱۹۸۲) شناخته میشود؛ اثری که در سال ۱۹۸۴ در مجموع چهار تندیس طلایی از جمله اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را به دست آورد و دانر را به تنها فنلاندی تا امروز بدل کرده که برنده جایزه آکادمی شده است. جالب اینکه رمان او با نام «پدر و پسر» یک سال بعد از آن موفق شد جایزه فنلاندیا را برنده شود تا او در زمینه ادبیات هم خودی نشان داده باشد.
دانر در طول سالهایی که پشت سر گذاشته است با احزاب سیاسی مختلفی همکاری داشته و به عنوان مثال در دورههای متفاوتی عضو پارلمان فنلاند و پارلمان اروپا بوده است. در باب روحیه جنگجوی او باید گفت که تا امروز با ۲ نوع سرطان هم مبارزه کرده و دوباره سلامتی خودش را بازیافته است.
یورن دانر در مقام نویسنده و کارگردان هم افتخارهای متعددی دارد و به عنوان نمونه در سال ۱۹۶۳ با فیلم «یکشنبهای در ماه سپتامبر» به جشنواره فیلم ونیز راه پیدا کرد و جایزه بهترین اثر اول را برنده شد و سال بعد هم با «عشق ورزیدن» برای کسب شیر طلایی رقابت کرد.
موفقیتهای او در مقام کارگردان صرفاً به اولین سالهای فعالیتش محدود نمیشود و مثلاً در سال ۲۰۱۵ با درام زندگینامهای Armi Alive! به بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم مسکو راه پیدا کرد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ برابر با ۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





