تهیهکننده فرانسوی فیلم «قهرمان» که سابقه طولانی همکاری با اصغر فرهادی دارد، درباره شکایت مطرح شده علیه این کارگردان ایرانی بیانیهای منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، الکساندر ماله-گی، تهیهکننده فرانسوی فیلم «قهرمان» در باره شکایت مطرح شده علیه اصغر فرهادی و فیلمش در بیانیهای اعلام کرد که هنوز هیچ حکم قطعی و الزامآور قانونی در مورد این پرونده وجود ندارد، بلکه تحقیقات مقدماتی درباره این که آیا موضوع در دادگاه بررسی شود یا خیر انجام شده و در نهایت تصمیم بر آن شده این پرونده در دادگاه بررسی شود.
او که رئیس کمپانی تولید و توزیع فیلم ممنتوپیکچرز در پاریس است همچنین گفت که دادگاه ایران در بررسی اولیه خود، بر اساس تحقیقات انجام شده، هرگونه ادعای احتمالی مسیحزاده در رابطه با درآمدهای حاصل از فیلم «قهرمان» را رد کرده است.
او در بخشهایی از این بیانیه آورده است: «قهرمان» هشتمین فیلم من با اصغر فرهادی به عنوان پخشکننده و چهارمین فیلم من به عنوان تهیهکننده است. ما با هم دو اسکار بهترین فیلم خارجی و جوایز زیادی در جشنواره فیلم کن از جمله جایزه بزرگ برای «قهرمان» دریافت کردهایم. من به اصغر فرهادی که او را یکی از بااستعدادترین و خلاقترین کارگردانان جهان میدانم اعتماد مطلق دارم. میدانم که یکی از شاگردان سابق او که زیر نظر او یک فیلم مستند کارگردانی کرده و یک زندانی سابق که داستانش از جمله از منابع الهام اصغر فرهادی برای فیلم بوده است، در ایران در رابطه با فیلم «قهرمان» شکایت کردهاند.
من با وکیل ایرانی فرهادی در تماس بودهام و از نتیجه این شکایات مطلع شدهام. با توجه به اطلاعات نادرستی که توسط مطبوعات منتشر شده، فکر میکنم که لازم است همه از تصمیم بازپرس قضایی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ایران در مورد این فیلم مطلع شوند.
نقش بازپرس قضایی تحقیق، جمعآوری شواهد و تصمیمگیری در مورد رسیدگی یا عدم رسیدگی به پرونده در دادگاه است.
رای بازپرس قضایی به شرح زیر اعلام شد:
- وی این ادعا را رد کرد که آبروی زندانی سابق توسط فیلم لطمه خورده و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
- وی این ادعا را مبنی بر اینکه خانم مسیحزاده باید از درآمدهای حاصل از بهرهبرداری از فیلم برخوردار باشد را رد کرد و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
- وی ادعای خانم مسیحزاده را به دلیل نقض کپی رایت فیلم مستند خود به دادگاه ارجاع داد.
ما قویا اعتقاد داریم که دادگاه شکایت خانم مسیحزاده را رد میکند، با توجه به اینکه داستان این زندانی سال ها قبل از انتشار مستند «دو سر برد، دو سر باخت» هم در مقالات مطبوعاتی و هم در گزارشهای تلویزیونی افشا شده است.
پیش از این کارشناسان مختلف در ایران مقالاتی را در تحلیل این پرونده منتشر کردهاند و نتیجه نهایی را به نفع اصغر فرهادی میدانند. فکر میکنم در اینجا مهم است که تأکید کنیم «قهرمان»، مانند دیگر فیلمهای اصغر فرهادی، موقعیتهای پیچیدهای دارد که در آن زندگی شخصیتها بر روی یکدیگر بنا شده است. داستان این زندانی سابق که طلا را در خیابان پیدا میکند و آن را به صاحبش پس میدهد، تنها نقطه شروع داستان «یک قهرمان» است. باقیمانده داستان توسط فرهادی خلق شده است.
فرهادی سال گذشته در حاشیه جشنواره کن به ورایتی گفته بود که منبع الهام ساخت فیلم «قهرمان»، گزارش خبری روزنامهها بوده است: «گاهی در اخبار ایران داستانهایی درباره افراد بسیار متوسطی دریافت میکنید که در زندگی روزمرهشان کارهایی انجام میدهند که بسیار نوع دوستانه است و این نوع رفتار انسانی آنها را برای چند روز در جامعه بسیار مورد توجه قرار می دهد و سپس فراموش میشوند. داستان ظهور و سقوط این نوع افراد واقعاً چیزی بود که برای من جالب بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- «دختر قاصدکها» در جشنواره ایتالیایی
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- دو اثر ایرانی در جشنواره کودکان سئول
- «دختر قاصدکها» در جشنواره یونانی
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





