تهیهکننده فیلم «شادروان» با اشاره به اینکه مدارک متقنی برای تخلف سمفا در آراء مردمی جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: از دبیر و رییس سازمان سینمایی میخواهم همانطورکه این دولت شعار عدالت و مبارزه با فساد را سرداده، برای جلوگیری از بیاعتبار شدن جشنواره فجر، جلوی تخلفات محرز در رأیگیری مردمی را بگیرند.
به گزاش سینماسینما، در پی برخی اعتراضها به وضعیت شمارش آراء مردمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر که برای دومین سال پیاپی توسط سامانه سمفا انجام میشود، عباس نادران توضیح داد: درباره سامانه سمفا شائبههایی وجود دارد که یکی از آنها در پیش فروش بلیتهاست. ما در جشنواره بزرگانی را داریم که طبیعی است بهخاطر اسمشان بلیت فیلمهایشان خیلی زود فروخته شود مثل آقای کیمیایی و محمدحسین مهدویان، اما پیشفروش بعضی بلیتها آن هم در دو روز مانده به شروع اکران فیلم به شدت شائبهبرانگیز است؛ یعنی عجیب است فیلمی که دیده نشده، هیچ تبلیغاتی نداشته و کارگردانش هم فرد شناخته شدهای نیست میزان پیش فروش بلیتش ناگهان بالا رود. اما نکته مدنظر من درباره سمفا این بحث نیست چرا که امسال در این سامانه یک مهندسی جدی آراء به نفع یک فیلم در حال رخ دادن است.
او ادامه داد: از روز اول جشنواره که نمایش فیلمها شروع شد ما تماسهای زیادی از افرادی داشتیم که گله میکردند اصلاً پیامک رأی برای آنها ارسال نشده و نتوانستند رأی بدهند. من شخصا در روز اول جشنواره خیلی نتوانستم این موضوع را پیگیری کنم و احتمال دادم که ایرادهای فنی باشد و برطرف میشود اما بعد متوجه شدم ماجرا خیلی عجیب است؛ مثلاً در یک مورد در سینما لوتوس ۳۹۷ نفر به گواه دوربینهای سینما فیلم شادروان را تماشا کردند و در کمال تعجب فقط برای۲۰ نفر پیامک رأی ارسال شده بود. در روز اول نمایش این فیلم در پردیس سینمایی کوروش هم ۴۸۰ تماشاگر در سه سالن خورشید، مایاک و لالهزار داشتیم و بلیت فروخته بودیم که در سالن هم حضور داشتند اما فقط برای ۹۰ نفر پیامک فرستاده شده بود. تمام این تخلفات به شکل کاملا هدایت شده در یک سری سینمای خاص اتفاق میافتد.
وی در پاسخ به اینکه این ادعا را چطور میتواند ثابت کند؟ گفت: از روز اول که متوجه این اتفاق شدیم، بدون آنکه سروصدایی کنیم با پیگیری از طریق صفحه اینستاگرام و اطرافیان و دوستان، بلیتها را از مخاطبان مختلف که به تماشای فیلم نشسته بودند و میگفتند برایشان پیامک ارسال نشده، جمع کردیم یعنی اصل بلیت را که هنگام ورود به سالن پاره شده از آنها گرفتیم. بعد از طریق دبیرخانه جشنواره با مسئولان مربوطه در سامانه سمفا ارتباط گرفتیم و به آنها گفتم که فهرست همه آن چند نفری را که میگویند در سینما کورش فیلم را دیدند برایم بفرستند و آنها برای اولین و آخرین بار سوتی دادند و این لیست را در اختیار من گذاشتند، چون دو ساعت بعد که کامران حجازی (تهیهکننده مرد بازنده) و چند روز بعد خود من لیست را خواستیم تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند آن را در اختیار ما قرار دهند. من بلیتها را با لیستی که در اختیار داشتم مطابقت دادم و آن موقع مشخص شد ما بلیتهایی را در اختیار داریم که طبق لیست ادعایی سمفا خریدارانش اصلاً به سینما نرفتهاند. در جلسه شب گذشته با حضور آقای میرزاخانی (مدیر موسسه سینما شهر) و مسئولان حراست سازمان سینمایی تمام مدارک را نشان دادم. آقای میرزاخانی که از ابتدا تاکید داشت مرا توجیه خواهد کرد در آنجا دیگر پاسخی نداشت.
نادران اضافه کرد: نکته قابل توجه در این مورد، تفاوت در جنس تخلفات است یعنی آنچه در لوتوس مال پیش آمده با تخلف در سینما کورش فرق دارد. در لوتوس مال لیست کسانی که سمفا ادعا میکند به سینما رفتهاند اصلا وجود ندارد. سال گذشته یکسری حرف و حدیث از هک شدن سامانه سمفا مطرح میشد و امسال درباره لوتوس مال همین مسئله تکرار شده و حتی مشخصات افراد وجود ندارد چه رسد به اینکه بگویند آنها به سالن رفتهاند یا خیر؛ در صورتی که ما بلیت افرادی که فیلم را دیدهاند در اختیار داریم.
تهیهکننده شادروان درباره اینکه مسئول فناوری و اطلاعات جشنواره تاکید کرده که نیازی به حضور ناظر نیست چون ماشین همه امور را در رای گیری مردمی پیش میبرد، بیان کرد: این ماشین تابع دستوراتی است که به آن داده میشود. اگر به ماشین بگویند هر رأیی که به فیلم A داده میشود برای فیلم B ثبت شود آیا ماشین میتواند این را تشخیص دهد؟ این دقیقاً نوع دیگری از تخلف است که در رأیگیری مردمی جشنواره فجر در حال رخ دادن است و اصطلاحاً درگاه ورود اطلاعات تغییر داده میشود و کاملاً هم مشخص است که برای چه فیلمی این اتفاق میافتد.
نادران اشاره کرد که این اتفاق به طور مشخص برای فیلم «ملاقات خصوصی» در حال رخ دادن است و کسانی که شب گذشته در جلسه بودند دلیل آن را هم متوجه شدند.
تهیه کننده فیلم شادروان در پایان گفت: درباره سمفا همیشه گمانهزنی و شائبه وجود داشته است، اما برای اولین بار سند و مدرکی برای تخلف آن گرفتهایم. من به دوستان حراست سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی گفتم که اصلاً اهل جار و جنجال و مصاحبه نیستم، اما درباره این موضوع تا پای جانم میایستم و حق و حقوقم را میگیرم. اصلاً هم مهم نیست که سیمرغی داده شود یا نه ولی این پرونده را به دلیل آنکه اسنادی در اختیار دارم که هیچ مویی لای درزش نمیرود پیگیری میکنم. تمام این اسناد را هم با ادعاهای خود سمفا مطابقت میدهم، به همین دلیل به همه دوستان توصیه میکنم قبل از آنکه دیر شود ماجرا را برای فیلمهای خود پیگیری کنند، چون برای سمفا دیگر آبرویی باقی نمانده است. آنچه من الان توقع دارم این است که دبیر محترم جشنواره و رئیس سازمان سینمایی که در این مدت با پیگیریهای ایشان به این نقطه رسیدیم، اجازه ندهند یک تعداد افرادی که در سمفا و سینماها سود دارند با حیثیت مهمترین نماد فرهنگی مملکت بازی کنند. الان آنچه در حال رخ دادن است فقط بیاعتبار شدن سیمرغ مردمی نیست بلکه بیاعتباری کل جشنواره فجر است و این دولت که شعار شفافیت و عدالت و مبارزه با فساد را میدهد حداقل تلاش کند تا جلوی چنین تخلف محرزی گرفته شود.
خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با مسئولان جشنواره فیلم فجر است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند