محمد تقی زاده _ فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی در حالی آخرین هفته اکرانش را پشت سر میگذارد که از مرز فروش ۹ میلیارد گذشته و به باشگاه ده میلیاردی های سینمای ایران نزدیک میشود. آیا بهترین کمدی سال ۹۵ سینمای ایران تاکنون ، ده میلیاردی با سینماها وداع میکند؟
بحث این یادداشت درباره عدد و رقم و فیلم بارکد و نکات مثبت و منفی اش نیست. بحث درمورد پتانسیل بالا و بالقوه سینمای ایران است که با فیلمی چون بارکد به فعل تبدیل شده است. چرا بارکد؟
بارکد در حالی به فروش ده میلیاردی اش نزدیک میشود که تفاوت زیادی با فیلم های باشگاه ده میلیاردی های امسال سینمای ایران دارد . من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو به ترتیب با ۱۴ و ۱۳ میلیارد در ژانر کمدی و ابد و یک روز با کمتر از ۱۲ میلیارد مهمترین رقبای بارکد در باکس آفیس سینمای امسال هستند. اما بارکد برخلاف این فیلم ها نه تنها شرایط ویژه عید نوروز و تعطیلات ابتدای سال را نداشت بلکه در زمانی تقریبا مرده و همزمان با یورو ۲۰۱۶ اکران شد ولی نه ماه مبارک رمضان و نه تماشای بازی فوتبال مانع فروش بارکد در ابتدای اکرانش در سینماها نشد( شروع اکران بارکد ۱۹ خرداد است). به علاوه بارکد از یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی یعنی کانال های ماهواره هم محروم بود و اگر هم تعدا کمی آنونس از فیلم پخش شد با واکنش کارگردان و در زمان اوج درگیری برای پخش تیزر از ماهواره بود. با این حال بارکد راه خود را از میان همه این مشکلات باز کرد و الان میتوان عنوان بهترین و موفق ترین فیلم کمدی سال ۹۵ را چه از نظر جذب مخاطب (در شرایط یکسان) و چه از نظر ساختار هنری را به آن اطلاق کرد. این در حالی است که از میانه راه دراکولا به کارگردانی رضا عطاران و زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد رقیب بارکد برای انتخاب مردم برای تماشای فیلم کمدی بودند.
بنابراین میتوان بارکد را نمونه کامل یک فیلم جذاب و پرفروش دانست که مردمی که به ظاهر با سینما قهر کردند را دوباره به سالن ها کشاند و همه تحلیل های فروش و زمان اکران را به هم زد. حال باید از کسانی که بدبینانه فروش فیلم های ابتدای سال را یک اتفاق میدانستند و ادامه روند آنرا غیرممکن میدانستند بطور جدی پرسید آیا فروش ده میلیاردی بارکد در شرایط معمولی و بدون تبلیغات خاص تلویزیونی و ماهواره ای دلالت بر میزان استقبال و تمایل مردم به سینما ندارد؟ و نشان از یک پشتوانه بالقوه و قدرتمند برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها نیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «توچال» از ۲۷ دی اکران میشود
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- «مادر خوانده» با آناهیتا درگاهی به شبکه نمایش خانگی میآید
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





