محمد تقی زاده _ فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی در حالی آخرین هفته اکرانش را پشت سر میگذارد که از مرز فروش ۹ میلیارد گذشته و به باشگاه ده میلیاردی های سینمای ایران نزدیک میشود. آیا بهترین کمدی سال ۹۵ سینمای ایران تاکنون ، ده میلیاردی با سینماها وداع میکند؟
بحث این یادداشت درباره عدد و رقم و فیلم بارکد و نکات مثبت و منفی اش نیست. بحث درمورد پتانسیل بالا و بالقوه سینمای ایران است که با فیلمی چون بارکد به فعل تبدیل شده است. چرا بارکد؟
بارکد در حالی به فروش ده میلیاردی اش نزدیک میشود که تفاوت زیادی با فیلم های باشگاه ده میلیاردی های امسال سینمای ایران دارد . من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو به ترتیب با ۱۴ و ۱۳ میلیارد در ژانر کمدی و ابد و یک روز با کمتر از ۱۲ میلیارد مهمترین رقبای بارکد در باکس آفیس سینمای امسال هستند. اما بارکد برخلاف این فیلم ها نه تنها شرایط ویژه عید نوروز و تعطیلات ابتدای سال را نداشت بلکه در زمانی تقریبا مرده و همزمان با یورو ۲۰۱۶ اکران شد ولی نه ماه مبارک رمضان و نه تماشای بازی فوتبال مانع فروش بارکد در ابتدای اکرانش در سینماها نشد( شروع اکران بارکد ۱۹ خرداد است). به علاوه بارکد از یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی یعنی کانال های ماهواره هم محروم بود و اگر هم تعدا کمی آنونس از فیلم پخش شد با واکنش کارگردان و در زمان اوج درگیری برای پخش تیزر از ماهواره بود. با این حال بارکد راه خود را از میان همه این مشکلات باز کرد و الان میتوان عنوان بهترین و موفق ترین فیلم کمدی سال ۹۵ را چه از نظر جذب مخاطب (در شرایط یکسان) و چه از نظر ساختار هنری را به آن اطلاق کرد. این در حالی است که از میانه راه دراکولا به کارگردانی رضا عطاران و زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد رقیب بارکد برای انتخاب مردم برای تماشای فیلم کمدی بودند.
بنابراین میتوان بارکد را نمونه کامل یک فیلم جذاب و پرفروش دانست که مردمی که به ظاهر با سینما قهر کردند را دوباره به سالن ها کشاند و همه تحلیل های فروش و زمان اکران را به هم زد. حال باید از کسانی که بدبینانه فروش فیلم های ابتدای سال را یک اتفاق میدانستند و ادامه روند آنرا غیرممکن میدانستند بطور جدی پرسید آیا فروش ده میلیاردی بارکد در شرایط معمولی و بدون تبلیغات خاص تلویزیونی و ماهواره ای دلالت بر میزان استقبال و تمایل مردم به سینما ندارد؟ و نشان از یک پشتوانه بالقوه و قدرتمند برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها نیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «توچال» از ۲۷ دی اکران میشود
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- «مادر خوانده» با آناهیتا درگاهی به شبکه نمایش خانگی میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





