تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۰۹ - ۲۲:۵۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 13924

کارگردان «عروس آتش» معتقد است جذابیت‌های سینمای مستند در طول زمان در مقایسه با سینمای داستانی، ماندگارتر است.

به گزارش سینماسینما؛ خسرو سینایی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به خاطراتی که از زمان ساخت مستند «باد صبا» دارد، گفت: زمانی که آقای لاموریس روی این مستند کار می‌کرد، من در اتاق مجاور در حال مونتاژ مستند «پرستش» بودم و از نزدیک فعالیت آن‌ها را دنبال می‌کردم. حتی بعد از سقوط هلی‌کوپتر گروه یکی از کسانی بودم که برای شناسایی جسد آقای لاموریس رفتم.

او در ادامه افزود: آن زمان من برای مستند «پرستش» می‌خواستم از مسجد شاه اصفهان نماهایی را با هلی‌کوپتر بگیرم و از آقای لاموریس راهنمایی‌هایی گرفتم. او به من گفت فیلم‌برداری با هلی‌کوپتر کار سختی است و حتی من را از انجام این کار به دلیل خطراتی که داشت منع کرد.

سینایی در بخشی دیگر خاطراتش از کارگردان مستند «باد صبا» عنوان کرد: نکته‌ای که از این کارگردان ماهر به یاد دارم، این بود که در اولین دوره جشنواره تهران که هر دو در هیات داوری حضور داشتیم، آقای لاموریس اعتقاد داشت که فیلم «سکه شانس» با بازی مرحوم فردین باید جایزه بگیرد. البته آن سال این اتفاق نیفتاد و جوایز به فیلم سینمایی «قیصر» رسید.

کارگردان «جزیره رنگین» در ادامه با بیان اینکه نیم قرن در حوزه مستند فعالیت کرده، گفت: اهمیت و جذابیت آثار مستند به مرور زمان مشخص می‌شود. فیلم‌های داستانی اغلب بر این اساس ساخته می شوند که مخاطب را در مدت زمان دو ساعت سرگرم کنند. در گذر زمان بازی‌ها کهنه می‌شود یا داستان‌ جذابیت خود را از دست می‌دهد. در صورتی که آثار مستند و مستندهای داستانی حتی اگر در ساده‌ترین حالت هم ساخته شده باشند، می‌تواند آگاهی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.

او اضافه کرد: در مستند «باد صبا» بُعد فرهنگی و اجتماعی ایران برای نسل‌های بعدی به خوبی به تصویر کشیده شده و این ویژگی، می‌تواند در بالا رفتن میزان آگاهی‌ مخاطب موثر باشد.

سینایی توانایی فیلم‌ساز و احساس مسئولیتی که به موضوع مورد نظر خود دارد، دلایلی برای جذابیت مستند دانسته و افزود: بیشتر مستندهایی که این روزها ساخته می‌شوند، به سمت مستند-گزارش رفته‌اند که با وجود اینکه نوعی از مستند محسوب می‌شود، اما ساده‌ترین حالت آن است. در این میان مستندی مانند «باد صبا» که با لحنی شاعرانه روایت می‌شود، منحصر به فرد است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها