مهدی پاشایی کارگردان نمایش «داستان باغ وحش» از اجحافی که در جشنواره تئاتر فجر در حق نمایشش شده است، گله کرد و در همین زمینه حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره نیز درباره این سوءتفاهم توضیح داد.
وی ادامه داد: به آقای مسافرآستانه توضیح دادم که نمایش در ۲ نوبت ۵:۳۰ و ۸ در تالار قشقایی اجرا می شود و خوشحالم می شوم که نمایش را ببینند اما ایشان گفتند چون در آن زمان جلسه جمع بندی هیات داوران برای معرفی نامزدهاست، نمی توانند به دیدن نمایش من بیایند. من با شنیدن این حرف شوکه شدم چون هنوز هیات داوران، نمایش من را ندیده بود پس چطور می خواست جلسه جمع بندی انتخاب نامزدها را برگزار کند. به آقای مسافر گفتم نمایش من تازه فردا عصر اجرا دارد شما چطور بدون دیدن نمایش جلسه برگزار می کنید. آقای مسافرآستانه پرسیدند نام نمایشت چیست و من عنوان کردم «داستان باغ وحش» که ایشان در جواب من گفت مگر کار شما در بخش مسابقه بوده است؟ یعنی دبیر جشنواره حتی اطلاع نداشت که نمایش ما در کدام بخش حضور دارد.
پاشایی یادآور شد: روز اجرای نمایش نیز با وجودی که قبلا به صورت شفاهی گفته شده بود اجرای داوری «داستان باغ وحش» در نوبت اول است اما داوران اجرای دوم نمایش را دیدند. از دوستانی شنیده ام که داوران، لیست نامزدها را صبح ۲۵ بهمن مشخص کرده بودند یعنی قبل از دیدن اجرای «داستان باغ وحش» نامزدها معلوم بوده و دیدن اجرای ما برایشان فرمالیته بوده است. بعد از شنیدن این شنیده ها یاد حرف های آقای مسافرآستانه مبنی بر جلسه هیات داوران در عصر روز دوشنبه ۲۵ بهمن افتادم. حالا دیگر اعتمادم را به جشنواره از دست داده ام چون می دانم که در حق نمایش «داستان باغ وحش» اجحاف شده است و هیچ کس هم پاسخگو نیست و بیشتر در صدد توجیه این اتفاق هستند.
این کارگردان و بازیگر تئاتر با گلایه از اینکه چرا شهرام زرگر یکی از اعضای هیات انتخاب بخش صحنه ای بوده و در ادامه داور همین بخش هم شده است، عنوان کرد: نمایش «داستان باغ وحش» را از سال ۹۹ و در بدترین شرایط کرونایی تمرین و آماده اجرا کردیم و از منتقدان و مخاطبان هرکس نمایش را دیده بر کیفیت کار و بازی خوب بازیگران تاکید داشته است.
وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: مهدی زمین پرداز امسال برای فیلم «علفزار» نامزد دریافت سیمرغ شده است. او و بهار نوحیان بازیهای دقیق و جذابی در «داستان باغ وحش» داشتند و حداقل می توانستند نامزد بخش بازیگری شوند. دیدن بازی بازیگران در جشنواره می توانست به آنها دلگرمی بدهد در حالی که این نمایش به راحتی و با برنامه ریزی نادرست دبیرخانه از داوری جشنواره حذف شد و در عوض نمایش هایی که دقیقه ۹۰ و خارج از قواعد فراخوان به جشنواره آمده بودند در ادامه نامزد دریافت جوایز مختلف شدند و در نهایت جایزه هم گرفتند.
توضیح دبیر جشنواره درباره ادعای داوری نشدن «داستان باغ وحش»
در واکنش به گلایه مهدی پاشایی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی در این رابطه داد.
وی در این باره عنوان کرد: آقای پاشایی از من خواستند که نمایششان را ببینم و من معذرت خواهی کردم و به ایشان گفتم که آن زمان در جلسه داوری هستم. صحبتی هم درباره اینکه در کدام جلسه داوری هستم نکردم و ایشان هم در این باره سوالی از من نپرسید. منظور من از جلسه داوری، جلسه جمع بندی هیات داوران برای بخش خیابانی و دیگر گونه های اجرایی بود که باید در خدمت دوستان داور در جلسه می بودم نه بخش صحنه ای چون هنوز یک روز به پایان جشنواره باقی مانده بود و ۴ نمایش بخش رقابتی در روز آخر جشنواره اجرا داشتند پس طبیعتا بدون دیدن این آثار، جلسه داوری نمی توانسته تشکیل شود.
وی ادامه داد: ۱۰۹ نمایش در این دوره از جشنواره حضور داشتند و من نهایتا جز ۲-۳ نمایش که بدون قرار قبلی دیدم فرصت نداشتم به دیدن بقیه آثار بنشینم از طرف دیگر به دلیل فشار کاری و مشغله زیاد به خاطر ندارم کدام نمایش در چه بخشی حضور دارد از این رو به یاد نداشتم که نمایش ایشان در بخش رقابتی شرکت دارد یا غیر رقابتی. اینکه دوستان هنرمند از نامزد نشدن یا جایزه نگرفتن آثارشان در جشنواره گلهمند باشند را می فهمم و متوجه ناراحتی شان هستم اما بعضی اظهارنظرها درباره همکارانشان را نمی پسندم.
مسافرآستانه یادآور شد: متاسفانه آقای پاشایی حضور برخی آثار را در جشنواره زیر سوال برده اند که این صحبت ها علاوه بر توهین به همکارانشان، توهین به هیات انتخاب هم است همان هیات انتخابی که نمایش «داستان باغ وحش» را هم برای حضور در جشنواره پذیرفته اند. هیچ نمایشی بدون نظر هیات انتخاب در جشنواره پذیرفته نشده است پس همان کسانی که بقیه آثار را انتخاب کرده اند کار ایشان را هم ارزیابی کرده و برای شرکت در جشنواره انتخاب کرده اند. چرا این اعتراض ها بعد از اینکه ایشان متوجه شد نمایششان در جشنواره نامزد نشده است، عنوان شد و پیش از اعلام اسامی نامزدها اعتراضی در کار نبود.
دبیر جشنواره درباره حضور شهرام زرگر به صورت همزمان در هیات انتخاب و هیات داوران بخش صحنه ای نیز توضیح داد: این اتفاق سال هاست که رخ می دهد و مسبوق به سابقه است. حتی در دوره هایی هم که ابتدا باید نمایشنامه ارائه می شد ما حتما فردی را از بین هیات انتخاب متون در هیات بازبین قرار می دادیم و در ادامه هم از بین هیات انتخاب یک نفر در میان هیات داوران حضور داشت. این انتخاب در سال های اخیر کم رنگ شده است اما در گذشته به عنوان یک قاعده رعایت می شده و اتفاقا بسیار هم کمک کننده بوده است.
وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: اعتقاد من این است که این اتفاق باید در همه بخش ها رعایت شود. امسال علاوه بر شهرام زرگر که همزمان جزو هیات انتخاب و داوری بخش صحنه ای بود امیر راد نیز هم در هیات انتخاب و هم داوری بخش دیگرگونه های اجرایی حضور داشت از رو نمیدانم چرا باید حضور شهرام زرگر جای سوال باشد چون انتخاب وی براساس روال و منطق انجام شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره