عزتالله ضرغامی درباره ماجرای انتقال آرشیو رسانه ملی به خارج از کشور توضیحاتی داد. انتقال آرشیو صداوسیما به خارج از کشور این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است و بسیاری از نگاههای انتقادی را متوجه دوران ریاست ضرغامی کرده است.
به گزارش سینماسینما، به تازگی احسان قاضیزاده هاشمی، عضو هیأت نظارت بر سازمان صداوسیما در مصاحبهای عنوان کرد که دلیل انتقال آرشیو صداوسیما غفلت مدیران پیشین این سازمان بوده است.
پیشتر حسامالدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در توئیتی به این مساله اشاره کرده و گفته بود: «در این روزها یادی کنیم از عزتمندانی که آرشیو تلویزیون ملی ایران را با بودجهای درخور ولی حفاظتی اندک دیجیتال کردند، اجنه هم آرشیو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو، بلکه به از ما برترانی که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهای بی درمان ملت ایران.»
اما عزتالله ضرغامی – رئیس پیشین سازمان صداوسیما – که ماجرای خروج آرشیو از صداوسیما در دوره مدیریت خود را شایعاتی بیاساس میداند، اظهار کرد: این مطلب را برای اولین بار در توئیت دوست عزیزمان آقای حسامالدین آشنا دیدم و به ایشان گفتم وزارت اطلاعات دولت فعلی را قبول دارم و از آنها درخواست میکنم با همه وجود درباره شایعاتی که مطرح میشود تحقیق و تعقیب کنند.
وی ادامه داد: روشن کنند اصلاً درباره چه چیزی حرف میزنند. هر نظری که دستگاه اطلاعاتی درباره بنده و حتی مدیر قبلی آرشیو بدهد همه را میپذیریم. به این طور شایعات بیاساس نباید توجه کرد، چون بیاساس است و ارزش خبری ندارد.
ضرغامی با تاکید بر اینکه در طول این مدت هیچگونه برگه، اطلاعات، تماس تلفنی و اطلاعرسانی در ارتباط با مساله آرشیو و مسائلی که مطرح میکنند، به وی ارائه نشده است، گفت: نه تنها این مسائلی که مطرح میکنند با من مطرح نشده است، بلکه با رئیس وقت آرشیو هم مطرح نشده است؛ به نظرم این بحث خوب است توسط دستگاههای اطلاعاتی روشن شود.
وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه دارد این موارد را بررسی کند، اظهار کرد: اصلاً چنین چیزی معلوم نیست اتفاق افتاده یا نه که در دوره ما هم باشد.
آرشیو مهجوری که هیچ استفادهای از آن نمیشد
ضرغامی درباره آرشیو صداوسیما و نحوه استفاده از آن در دوره ریاستش در رسانه ملی گفت: آرشیو مهجوری بود که هیچ استفادهای از آن نمیشد. در یک سال اول حضور من، تصاویری منتشر شد که تاکنون دیده نشده بود و اصلاً فضای هنری و نمایشی ما با آن تصاویر دگرگون شد؛ یعنی ظرف یک سال از دولت وقت که دولت اصلاحات بود گرفته تا همه جریانهای سیاسی چه در سخنرانیهایشان و چه در نامههای مکتوب از فضای گسترده و جذاب آرشیو در همان یک سال اول اظهار خرسندی و تعجب میکردند؛ به ویژه تصاویری که احساس میشد قابل پخش نیست و تقریباً هر آن چیزی که مطرح میکردند قابل پخش نیست، ما آن را قابل پخش کردیم.
وی ادامه داد: از دفاعیات خسرو گل سرخی که مهجور مانده بود تا تظاهرات چپ ها، کمونیستها و حزب توده در دفاع از امام خمینی (ره)، تصاویر دولت بازرگان و شخصیتهای اول انقلاب که همه ممنوع بود، از نظر من هیچ خط قرمز و ممنوعیتی نبود و آنچه که دیده شد تحول بزرگ آرشیو در یک سال اول بود.
رئیس اسبق سازمان صدا و سیما سپس درباره ماجرای خروج آرشیو از سازمان صدا و سیما گفت: درباره شایعاتی که اخیراً من متوجه شدهام، هیچ گونه تلفن و اطلاع رسانی از سوی دستگاههای مسئول و همچنین بازخواست و سؤالی از من نشده است و حتی کسی از مدیر وقت آرشیو هم بازخواستی نکرده است. بنابراین نمیدانم این شایعات چگونه مطرح شده و من تعجب میکنم که یک مقام مسئول چرا علیرغم شعارهایی که میدهد که ما آمدهایم پروندهسازیها را جمع کنیم، خودشان به این مسائل دامن میزند.
ضرغامی با اشاره به توئیت حسامالدین آشنا در این زمینه اظهار کرد: من در پاسخ به آن توئیت اعلام کردم که هر آنچه که وزارت اطلاعات دولت فعلی بگوید، به نظرم همان روشنگری است.
او در پایان درباره مستند انقلاب ۵۷ که از شبکه من و تو پخش میشود و استفاده آرشیوی این مستند، یادآور شد: من با این شبکه ارتباطی ندارم و آن مستند را ندیدهام. به هزار و یک دلیل در سراسر دنیا تصاویر از دوره پهلوی پخش میشود که میتواند از آنتن تلویزیون ما هم گرفته شده باشد، چرا که در دوره اول من بسیاری از تصاویری که دیده نشد، پخش شد؛ بنابراین هر کسی میتواند آن تصاویر را بگیرد و پخش کند خیلی هم مانع نمی شویم. مردم هم میتوانند پخش کنند. ضمناً خیلی از مراکز مختلف چه خارجی و داخلی برای خودشان تصاویری از دوران انقلاب داشتهاند که میتوانند استفاده کنند و هیچ ربط و ارتباطی با صدا و سیما ندارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- افرایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما نسبت به سال ۱۴۰۲
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- توضیح تلوبیون درباره ادعای اختلال در پخش سخنرانی رئیسجمهور
- هنگام پخش سخنرانی رئیس جمهور؛ پخش اینترنتی شبکه خبر از تلوبیون، هک شد
- رئیس سازمان صداوسیما توضیح داد؛ سرنوشت سریالهایی که بازیگران جنجالی در آن ایفای نقش کردهاند، چیست؟
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- مدیران شش شبکه تلویزیونی منصوب شدند
- افزایش بیش از پنجاه درصدی بودجه صداوسیما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
- یک سد نظارتی جدید در عصر شگفت انگیز ارتباطات
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- تک صدایی در صداوسیما، به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





